Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser

Marthe

Recommended Posts

Etter å ha hatt et par syke utstillingsschäfere, har jeg prøvd meg på et par andre raser. Nå i februar kom en bruksschäfer i hus, så jeg trur den ønskelista blir veldig kort (med tanke på hvilke egenskaper jeg trenger i en hund).

1. Bruks schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 363
  • Created
  • Siste svar

hehe, den lista kan bli lang da :) men skriver opp di jeg husker for øyeblikket..

¤ Toller (denne står øverst med vilje :))

¤ Kooiker

¤ Islandsk fårehund

¤ Jack Russel terrier

¤ Parson Russell terrier

¤ Dansk-Svensk gårdshund

¤ Aussie

¤ Buhund

Det er noen få til :D men nå står det stilt :icon_redface:

men kunne for all del tenkt meg en BC til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcRex skrev:

hehe, den lista kan bli lang da :) men skriver opp di jeg husker for øyeblikket..

¤ Toller (denne står øverst med vilje :D)

¤ Kooiker

¤ Islandsk fårehund

¤ Jack Russel terrier

¤ Parson Russell terrier

¤ Dansk-Svensk gårdshund

¤ Aussie

¤ Buhund

Det er noen få til :D men nå står det stilt :)

men kunne for all del tenkt meg en BC til :icon_redface:

så gøy å se buhund på listen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg en blandingshund mellom Akita Inu og Eurasier.Om de fantes.

Dette fordi langhåret Akita er uønsket og sjelden,selv om dette er sinnsykt flotte hunder...

Jeg ser dem ikke noe sted lenger...buhu..

Jeg tror en Akita/ Eurasier blanding ville blitt en jevn blanding.En flott blanding.

Dette fordi de har et likt utseende,ingen av rasene er bjeffete,begge er reserverte mot fremmede,

men folkekjær om godt sosialisert.

De er verdige hunder,tolerante og stolte..Rolige og med gode bruksområder.

De har enkelt forklart de samme egenskapene og "det samme" utseende.

Akitaen er ingen god førstegangshund,men Eurasier er det..så dette er nok både pga dominans,størrelse og det faktum at Akitaen vanligvis ikke elsker andre hunder.

Dette er noe jeg faktisk har tenkt på i flere år...

Genial blanding...

Tenkte bare å si det..det er jo ikke aktuelt da...men det er en tanke..

Eneste blandingshund i hele verden jeg har seriøst tenkt gjennom.

Men er nok ingen som har den da :D

Utenom den er det jo de vanlige favorittene...

Corso,Boerboel,Mops,Bullterrier,Cairn,Gran Danois,og selfølgelig en EKTE rød japansk AKITA :D

Lista mi varierer,men det er noenlunde samme hundene som går igjen..

Bulldog og Amstaff er også høyt ønsket..

Neapolitansk Mastiff har jeg slått fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimfrosthuldra skrev:

-Sloughi (Valp er planlagt)

-Italiensk mynde

-Langhåra whippet

-Borzoi

-Saluki

-Azawakh

-Lundehund

-Pomeranian

-Saarlos wolfhound

+ en del fler. Men det er nok de på lista som ligger høyest.

Finnes det? :D Har du et bilde av en? Hørtes utrolig fin ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i prioritert rekkefølge - rett og slett fordi jeg ikke aner hvordan jeg skal prioritere dem; :unsure:

Siberian Husky

Tsjekkosloval\kisk ulvehund

Akita/American Akita - begge er nydelige!

Disse er også veldig flotte:

Groenendael

Riesenschnauzer

Samojed

Irsk ulvehund

Eurasier

Kunne sikkert nevnt flere, en med kronisk korttidshukommelse kan det jo bli vanskelig

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange...

Siebrian Husky og Laekenois topper lista selvfølgelig..

Så kommer

*malle

*hollandsk gjeterhund ruhåret

*hollandskgjeterhund korthåret

*tervueren

*australian cattledog (har fallt helt etter å ha møtt en på 2 ustillinger etter hverandre, NYDELIG!)

*lappsk vallhund (sjarmert av Likka..)

*kelpie

*mørk bruksschæfer

*aussie

Og dette er bare rasene jeg virkelig kunne tenkt meg å eie en dag.Det er en hel haug til som jeg liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er... råfôr uten kylling?
    • Er det noen som har prøvd den nye varianten av vom og hundemat; vom zero chicken? Ute etter erfaringer  
    • Vi har større problemer enn FVF. Skjønneste, rolige, snille og greie Ede i alle andre situasjoner går så høyt i stress når vi ankommer treningssenteret, han setter i en slags smerteskrik av rent stress.  Ikke hørt verre siden første hunden fikk panikkanfall pga aggressivt "angrep" fra annen hund. Han hadde mer legit reason til å få den typen angststress. Ede har lagd samme lyd to ganger nå, men utløsende faktor er noe så simpelt som utålmodighet ifbm en forventning om lek.  Muttern har shoppa. Magnesium og DHA/EPA legges til daglig kost, og godbiter med cannabidiol - jepp, dop - inntas i god tid før vi nærmer oss treningssenteret igjen.  Vi ble anbefalt Trikem MaxRelax, men jeg avventer pga melatonin i produktet. En kan bli irritabel av melatonin om en ikke sovner av det, derfor tror jeg det er dumt å gi det unntatt på kvelden, før lang transport eller lengre opphold i bur av andre årsaker. Resten av produktet ser bra ut til vår bruk, så får ta frem labfrakken og labbrillene og lage en egen mixtur uten melatonin til dagtid, dersom ikke det hasjplante-dopet CBD gjør susen.  Ede kan ihvertfall drite i å få lek som belønning der inne på en stund. Trenger ikke høyeste verdi godbiter heller. På cannabidiol er han antakelig fornøyd med tørre tørrforkuler til munchies, ble jeg fortalt av en venn.  Han roer seg alltid etter en stund der inne, men å gå så i taket av forventninger som han gjør på bølgetoppene er virkelig ikke bra. Trodde jeg hadde ham godt nede mot slutten av dagens "koselige" (skulle være) såkalte miljøtrening. Hadde gått så rolig og fint gjennom løypa flere ganger. Utfordret alle sine usikkerheter og på eget initiativ bare valset rett over et hinder jeg selv trodde det ville være dumt å prøve lokke utpå, pga stresset. Dette nektet han plent forrige gang. Nonchalant utpå på eget initiativ i dag.  Den lealøse plattformen var også helt kul med bare forbeina. Klar forbedring. No stress. Etter å ha blitt oppgira igjen av tunnelen, som er en klar favoritt  så tok vi det litt rolig med en nær flat balansepute som kasse å pivote rundt. Bort fra puta, og plasserte ham i en sitt. Ren rutine. Gikk noen meter. Han begynte dirre - synlig fra to meters avstand - av overivrig forventning da jeg nærmet meg tilbake, og klarte ikke holde begeistringen, men spratt opp i glede da han så hånden med godbit på tur ned, og begynte jukke av stress da han ikke fikk den fordi han hoppet opp på meg.  Det er ille. Det er virkelig ille. Derav turen innom det lyse nettets SilkRoad for å kjøpe (lovlig) dop til ham. Så voldsomt stress som det der trenger han ikke ha i kroppen mens vi trener på å senke forventningene til stedet.  Å gå ham endorfin-rolig før desensitivering på senteret kunne fungert om jeg hadde hatt kontroll på hvor hans after exercise sweet spot er. Slik vi har det nå går han i raptus om turen blir for kort før han oppfatter at den snart er over, eller han blir plutselig kaputt og trenger bæres om den blir for lang. Ingen av delene er bra før rotrening, så dop er altså løsningen muttern velger her. (Kan hende en eske cannabis-cookies til seg selv også var en stein på vektskålen i den decision making prosessen)  Ellers er Ede bare fin og rolig og snill og god, altså, selv på fulle busser og i travle gater, med og uten musikk og rare mennesker, og alskens matlukt. Han er nonchalant og tar godis overalt ellers, men stresset inne på det senteret er så ekstremt at han ved flere anledninger avviste godbiter der i dag.  Dette er målet. Stillbilde sier ikke mye, men han var avslappet, ikke sliten. Nøt livet mens vi ventet på bussen hjem etter 40 min koslig søndagskos i varmende vårsol på torg og i park. 
    • Jeg "må" begynne gi tilskudd av EPA og DHA for å hemme kortisol i valpen. Han blir så stressa når han er gira og må vente, risikerer få vedvarende endokrine problemer om jeg ikke får det under kontroll. Takk for påminnelsen!
    • Elle melle på privattime pakketilbud og kursmeny hos naboen, som er Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund. De har et godt utvalg av undervisning og tjenester, og det er vanskelig å velge hva en skal prioritere.  Opplever å slite spesifikt med lineføring/FVF, og fikk lyst på det minikurset, selv om han egentlig ikke er gammel nok til å være målgruppen ennå.  Andre sier: "Han er bare .. liten. Vi _begynner_ ikke engang med FVF før senere. Han er veldig flink for alderen." Jeg synes ikke det. Jeg synes vi to er ELENDIGE på dette ifht forrige valp på samme alder.  Vurderte derfor minikurset i FVF - og innså hva problemet vårt er. Forrige valp ble bare klikkertrent, ikke engang korrigert med: "Nei." Fulgte Canis oppskrift til punkt og prikke.  Hun ble formet til å problemløse, for å få muttern til å bli glad og plukke godis ut av lomma. Hun ble by default tidlig tålmodig og utholdende av metoden i seg selv.  Ede ble i motsetning lokket avgårde med smil og oppmerksomhet og godbit uten å måtte finne ut av noe. Han ble rost FØR han gjorde noe. Han trengte bare være, og så plutselig kom det sånne belønninger. Han koblet ikke at det var hva han gjorde MELLOM oppmerksomhet og tilbud frem til utbetaling som var hva han fikk betalt for.  Han kommer nå inntil og snuser på hånden, men mister umiddelbart interessen og stikker ut igjen straks hånden er tom. Ingen tålmodighet med å vente på markør eller fikling med å hente fra lomma. Velger heller å sjekke inn igjen senere. I det øyeblikket godbit er servert skjener han ut eller sakker bak fordi han tror det er der tilbud om ny godis kommer. Det var jo sånn det var i utgangspunktet. Det er hva han har lært ved lokkemetode.  Spørsmålet er nå om vi klarer rette opp dette igjen med ren klikkertrening på FVF. Det avhenger av om muttern klarer skjerpe seg og faktisk klikkertrene igjen. Klikkertrening virker, om fører får til. Det er vanskelig når en begynner sause metoder. Lettere å bare bruke en. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...