Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Etter å ha hatt et par syke utstillingsschäfere, har jeg prøvd meg på et par andre raser. Nå i februar kom en bruksschäfer i hus, så jeg trur den ønskelista blir veldig kort (med tanke på hvilke egenskaper jeg trenger i en hund).

1. Bruks schäfer.

• Svar 363
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

hehe, den lista kan bli lang da :) men skriver opp di jeg husker for øyeblikket..

¤ Toller (denne står øverst med vilje :))

¤ Kooiker

¤ Islandsk fårehund

¤ Jack Russel terrier

¤ Parson Russell terrier

¤ Dansk-Svensk gårdshund

¤ Aussie

¤ Buhund

Det er noen få til :D men nå står det stilt :icon_redface:

men kunne for all del tenkt meg en BC til :)

Skrevet

Chow Chow

Hollender

Bull Terrier

Bordeux Dogge

Jämthund

Borzoi

Engelsk Mastiff

Det var iallefall noen av de.

Skrevet

hehe, den lista kan bli lang da :) men skriver opp di jeg husker for øyeblikket..

¤ Toller (denne står øverst med vilje :D)

¤ Kooiker

¤ Islandsk fårehund

¤ Jack Russel terrier

¤ Parson Russell terrier

¤ Dansk-Svensk gårdshund

¤ Aussie

¤ Buhund

Det er noen få til :D men nå står det stilt :)

men kunne for all del tenkt meg en BC til :icon_redface:

så gøy å se buhund på listen din :)

Skrevet

-Toller (tipper min neste hund blir det)

-Belger, Terv eller groenen

-Papillon

-En knallfin bruksschäfer

Skrevet

Dvergpincher

Chow Chow

Newfoundlender

Dogo Canario

Husky

Men lista forandrer seg konstant, og dette er raser jeg kunne ha tenkt meg.

Skrevet

så gøy å se buhund på listen din :)

familien har hatt Buhund før, og det var en rase de likte, bare litt neg, at det boffer litt mye da men :P Men det gjør den vi har nå å (bordern assa )

Skrevet

Dvergpincher

Chow Chow

Newfoundlender

Dogo Canario

Husky

Men lista forandrer seg konstant, og dette er raser jeg kunne ha tenkt meg.

:D

Flere Dvergpinschere og Pinschere

Presa Canario

Dobermann

Saluki

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg en blandingshund mellom Akita Inu og Eurasier.Om de fantes.

Dette fordi langhåret Akita er uønsket og sjelden,selv om dette er sinnsykt flotte hunder...

Jeg ser dem ikke noe sted lenger...buhu..

Jeg tror en Akita/ Eurasier blanding ville blitt en jevn blanding.En flott blanding.

Dette fordi de har et likt utseende,ingen av rasene er bjeffete,begge er reserverte mot fremmede,

men folkekjær om godt sosialisert.

De er verdige hunder,tolerante og stolte..Rolige og med gode bruksområder.

De har enkelt forklart de samme egenskapene og "det samme" utseende.

Akitaen er ingen god førstegangshund,men Eurasier er det..så dette er nok både pga dominans,størrelse og det faktum at Akitaen vanligvis ikke elsker andre hunder.

Dette er noe jeg faktisk har tenkt på i flere år...

Genial blanding...

Tenkte bare å si det..det er jo ikke aktuelt da...men det er en tanke..

Eneste blandingshund i hele verden jeg har seriøst tenkt gjennom.

Men er nok ingen som har den da :D

Utenom den er det jo de vanlige favorittene...

Corso,Boerboel,Mops,Bullterrier,Cairn,Gran Danois,og selfølgelig en EKTE rød japansk AKITA :D

Lista mi varierer,men det er noenlunde samme hundene som går igjen..

Bulldog og Amstaff er også høyt ønsket..

Neapolitansk Mastiff har jeg slått fra meg.

Skrevet

Her er listen lang.. :rolleyes:

*Shih tzu

*Islandsk fårehund

*Russisk toy terrier

*Kleinspitz

*Norsk elghund grå

*Basset hound

*Dachshund langhåret

*Cocker spaniel

*Fransk bulldog

*Phaléne

*Berner sennenhund

Skrevet

-Sloughi (Valp er planlagt)

-Italiensk mynde

-Langhåra whippet

-Borzoi

-Saluki

-Azawakh

-Lundehund

-Pomeranian

-Saarlos wolfhound

+ en del fler. Men det er nok de på lista som ligger høyest.

Skrevet

Alle passer ikke, men de er veldig flotte raser...

- Australian Shepherd

- Shetland Sheepdog

- Cavalier King Charles Spaniel

- Islandsk Fårehund

- Nova Scotia Duck Tolling Retriever

- Kooikerhund

Skrevet

Min neste hund blir en samojed :D Men utenom samojed så er det groenendael og tervueren.

Listen blir slik:

1. Samojed

2. Groenendael

3. Tervueren

Skrevet

-Sloughi (Valp er planlagt)

-Italiensk mynde

-Langhåra whippet

-Borzoi

-Saluki

-Azawakh

-Lundehund

-Pomeranian

-Saarlos wolfhound

+ en del fler. Men det er nok de på lista som ligger høyest.

Finnes det? :D Har du et bilde av en? Hørtes utrolig fin ut :D

Skrevet

Ikke i prioritert rekkefølge - rett og slett fordi jeg ikke aner hvordan jeg skal prioritere dem; :unsure:

Siberian Husky

Tsjekkosloval\kisk ulvehund

Akita/American Akita - begge er nydelige!

Disse er også veldig flotte:

Groenendael

Riesenschnauzer

Samojed

Irsk ulvehund

Eurasier

Kunne sikkert nevnt flere, en med kronisk korttidshukommelse kan det jo bli vanskelig

:D

Skrevet

Mange...

Siebrian Husky og Laekenois topper lista selvfølgelig..

Så kommer

*malle

*hollandsk gjeterhund ruhåret

*hollandskgjeterhund korthåret

*tervueren

*australian cattledog (har fallt helt etter å ha møtt en på 2 ustillinger etter hverandre, NYDELIG!)

*lappsk vallhund (sjarmert av Likka..)

*kelpie

*mørk bruksschæfer

*aussie

Og dette er bare rasene jeg virkelig kunne tenkt meg å eie en dag.Det er en hel haug til som jeg liker...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
    • Du kan anmelde eier/fører med beskrivelse og tidspunkt/sted til politiet, men det er lite sannsynlig at de vil ha kapasitet til å gjøre noe med det. Hvis du har mulighet til å finne ut hvem det er kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, men så lenge hunden får mat, vann og tak over hodet er det lite de kan gjøre også, så lenge de ikke ser faktisk alvorlig mishandling. Det er lovpålagt å ha kontroll på hunden enten den er i bånd eller ikke, men i realiteten veldig vanskelig å håndheve.
    • Hei! valpen vår på 14 uker har egentlig vært eksemplarisk, bortsett fra litt utfordringer på natt og med bur. Men nå har det virkelig blitt ekstremt mye biting. Vi fører dagbok og ser at det sammenheng mellom overstimulering og lite søvn som gjør at han får disse bite periodene. Det går ikke an å avlede han med gobiter, bein eller ignorering og vi må sette han i timeout for å roe han.    noen som har noen tips til å håndtere dette? Han biter oss til blods og sikter fast når han skal følges i timeout eller ut for å gå på do. Vi vet vi skal prøve å unngå overstimulering og at han må få mer søvn. Men enn så lenge har vi slitt litt med å få han til å roe seg alene på dag og kveldstid 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...