Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er best?


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hva synes DU er best av Sprang og dressur?

Her skal vi få i gang en liten diskusjon..

Selv synes jeg at sprang er best. Det er mer action fylt på en måte. Ridning til knall tøff musikk :)

På dressur stevner så sovner jeg nesten..

Okeida...Ikke hvis stjernehester som Star Fortune osv kommer. Da er det nydeligt å se på :)

Ja, jeg sitter sånn :) da. På sprangen sitter jeg ;) sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes DU er best av Sprang og dressur?

Her skal vi få i gang en liten siskusjon..

Selv synes jeg at sprang er best. Det er mer action fylt på en måte. Ridning til knall tøff musikk ;)

På dressur stevner så sovner jeg nesten..

Okeida...Ikke hvis stjernehester som Star Fortune osv kommer. Da er det nydeligt å se på :)

Ja, jeg sitter sånn :) da. På sprangen sitter jeg :) sånn.

hehe, er helt enig med deg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..tja... da jeg var yngre var dressur/bakkearbeid kjedelig. Sprang, derimot, var action og gøy! Nå har jeg kanskje blitt gammel kjærring som trives best i dressursalen he he

Dressuren legger føringen for sprangresultatene, det har jeg selv erfart i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne/"engelsk" dressur og sprang synes jeg ikke noe om. Det blir for lite harmoni, mykhet og likevekt.

Men dressur av typen man ser sørover i europa (Og NEI, da mener jeg ikke Den Spanske Rideskolen i Wien) hvor man rir korte, høyreiste hester av spansk type, samlet og kompakte på hengende tøyler.. Det er vakkert. :)

Som konkuranseform er jeg ikke særlig opptatt av noen av de. Skal jeg se på hestekonkuranser er det gymkhana og ridder-turnamenter jeg finner størst underholdningsverdi i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sprang er dritskummelt, så dressur er mitt valg her! :)

Men jeg beundrer de som driver med sprang da, syns de er kjempemodige! :)

..men som den pysa jeg er, så hopper jeg som sagt bare hvis jeg absolutt MÅ, og da helst på en tjukk fjording (eller kaldblods) som ikke flyr mot hinderet. :) På skolen nå, så rir jeg, og da rir jeg en fullblods i sprang noen ganger! Jeg er så redd før jeg setter meg oppå hesten at jeg tror jeg skal gå i bakken! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes DU er best av Sprang og dressur?

Her skal vi få i gang en liten diskusjon..

Selv synes jeg at sprang er best. Det er mer action fylt på en måte. Ridning til knall tøff musikk :)

På dressur stevner så sovner jeg nesten..

Okeida...Ikke hvis stjernehester som Star Fortune osv kommer. Da er det nydeligt å se på :(

Ja, jeg sitter sånn ;) da. På sprangen sitter jeg :( sånn.

???? har aldri vært på et sprangstevne med musikk jeg...og jeg har vært på mange stevner... :unsure:

Jeg syntes at begge deler er morro å se på fordi det er to forskjellige grener og man må ha en sinnsyk bra teknikk på begge grenene for å komme langt.

Personlig er jeg mest glad i trav og galopp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???? har aldri vært på et sprangstevne med musikk jeg...og jeg har vært på mange stevner... :unsure:

Jeg syntes at begge deler er morro å se på fordi det er to forskjellige grener og man må ha en sinnsyk bra teknikk på begge grenene for å komme langt.

Personlig er jeg mest glad i trav og galopp. :P

Det kan hende det er snakk om dressur med musikk.. Det har jeg sett en gang, og det er kjempemorro å se på! De har til og med et navn på det som jeg alltid glemmer! :rolleyes:

Men det kan jo hende de gjør det i sprang også..?

I dressur med musikk, så velger ihvertfall rytteren ut musikk og rytteren og hesten 'danser' til musikken. De skifter til galopp når det blir raskere tempo i musikken, og sakker av til skritt når det blir roligere osv. Sånn forstod iallefall jeg det da jeg så på det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er snakk om dressur med musikk.. Det har jeg sett en gang, og det er kjempemorro å se på! De har til og med et navn på det som jeg alltid glemmer! :rolleyes:

Men det kan jo hende de gjør det i sprang også..?

I dressur med musikk, så velger ihvertfall rytteren ut musikk og rytteren og hesten 'danser' til musikken. De skifter til galopp når det blir raskere tempo i musikken, og sakker av til skritt når det blir roligere osv. Sånn forstod iallefall jeg det da jeg så på det! :P

Ja i dressur har de musikk, men har aldri opplevd å høre det i sprang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressur;) Eller, dvs. kür (dressurprogram til musikk), det er allerbest. Men det som scorer aller høyest på min liste når det gjelder å ri selv, det er feltritt, og spesielt terrengdelen. Yeah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..om jeg får velge mellom en sprang eller dresur time faller valget på sprang.

det er herlig og fly over hinder, men det er også herlig og kjenne at hesten bøyer seg skikkelig i sidelengs trav og at den virkelig jobber etter skjenklene i dressur også :icon_redface:

Glemmer aldri da vi lærte å trave sidelengs, husker ikke hva faguttrykket for det er i farta, det var utrolig gøy å få til!! Beste opplevelsen i dressur noensinne! red para cris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

vel..om jeg får velge mellom en sprang eller dresur time faller valget på sprang.

det er herlig og fly over hinder, men det er også herlig og kjenne at hesten bøyer seg skikkelig i sidelengs trav og at den virkelig jobber etter skjenklene i dressur også :icon_redface:

Glemmer aldri da vi lærte å trave sidelengs, husker ikke hva faguttrykket for det er i farta, det var utrolig gøy å få til!! Beste opplevelsen i dressur noensinne! red para cris :)

Wee..Para pus :)

Renate: Her på Torp, så har vi i allefall musikk på alle stevnene. Og det har vært musikk på Bratsberg, eller var det Bruråk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee..Para pus :)

Renate: Her på Torp, så har vi i allefall musikk på alle stevnene. Og det har vært musikk på Bratsberg, eller var det Bruråk? :)

Men det er vel da isåfall bare småstevner?

Har aldri sett musikk (annet enn evt i seiersrundene og ved premieutdeling) på større sprangstevner O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel da isåfall bare småstevner?

Har aldri sett musikk (annet enn evt i seiersrundene og ved premieutdeling) på større sprangstevner O_o

Ja regner med at det er små stevner, ei venninne av meg som var her istad sa at hun hadde opplevd at det var musikk på noen småstevner...

På de større er det ikke musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...