Gå til innhold
Hundesonen.no

En veldig streng båndtvang


Heidihj

Recommended Posts

Det sto i Drammens Tidene at bånd tvangen i Drammen var sjerpet, ihvertfall for en periode. Det er veldig straffbart å ha hunden løs i skogen, parker, gater og overalt. Man kan faktisk risikere fengselstraff på flere måneder :P Dette synes jeg er helt sykt, pleier å ha Elwira løs i skogen jeg ;) Håper ikke dette vil vare veldig lenge.

Hva synes dere om denne strenge regelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto i Drammens Tidene at bånd tvangen i Drammen var sjerpet, ihvertfall for en periode. Det er veldig straffbart å ha hunden løs i skogen, parker, gater og overalt. Man kan faktisk risikere fengselstraff på flere måneder :P Dette synes jeg er helt sykt, pleier å ha Elwira løs i skogen jeg ;) Håper ikke dette vil vare veldig lenge.

Hva synes dere om denne strenge regelen?

Det er ekstraordinær båndtvang nå pga den høye snøen og dyrene trekker ned fra skogen pga det.

Om en hund skulle jage et vilt nå så vil ikke viltet komme seg så godt unna pga snøen.

Vi får bare akseptere det, vi er vel dyrevenner er vi ikke?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mnd fengsel for å ikke ha vett og samvittighet nok til å holde hundene i bånd nå i denne utrolig sårbare tiden for viltet synes jeg er vel fortjent...

Hadde det vært opp til meg så hadde dere blitt fratatt bikkja i tillegg. Er det bare hunder som er verdt noe for hundeiere?Det er nesten umulig for meg å komme frem utenfor stier og veier og da må det faktisk være mulig å anta for selv den mest ignorante hundeieren at det er enda verre for de stakkars dyrene som kaver seg frem i skogen. I tillegg er de svekket av mye snø = lite tilgang på mat.

Et par hundre meters løpetur med en hund i hælene er alt som skal til før de sprenges og dør.Og de dør ikke når du ser på, de legger seg ned og dør en stund etter at du har fått tak i hunden og tenkt "phuh, dette gikk bra!".

Nå skal jeg gjøre noe jeg aldri pleier å gjøre, nemlig rope:

HOLD DEN BIKKJA DI I BÅND!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mnd fengsel for å ikke ha vett og samvittighet nok til å holde hundene i bånd nå i denne utrolig sårbare tiden for viltet synes jeg er vel fortjent...

Hadde det vært opp til meg så hadde dere blitt fratatt bikkja i tillegg. Er det bare hunder som er verdt noe for hundeiere?Det er nesten umulig for meg å komme frem utenfor stier og veier og da må det faktisk være mulig å anta for selv den mest ignorante hundeieren at det er enda verre for de stakkars dyrene som kaver seg frem i skogen. I tillegg er de svekket av mye snø = lite tilgang på mat.

Et par hundre meters løpetur med en hund i hælene er alt som skal til før de sprenges og dør.Og de dør ikke når du ser på, de legger seg ned og dør en stund etter at du har fått tak i hunden og tenkt "phuh, dette gikk bra!".

Nå skal jeg gjøre noe jeg aldri pleier å gjøre, nemlig rope:

HOLD DEN BIKKJA DI I BÅND!

Når du sier det så kan jeg faktisk si meg enig. For etter å ha lest innlegg å forstått at det er SÅÅÅ mange som ikke holder båndtvangen, så er dette en grei straff. Noe må du "true" med, men er mange som ikke tar det alvorlig, og ikke slemt ment, men om en av de som bryter båndtvangen, og får fengselstraff. Da skal jeg nok si at du fikk som fortjent.

Det er nok takket være de som ikke holder b.tvangen at straffen har blitt så høy. For før har det vel ike blitt gjort noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva me då bruke langline i skogen/parken/åpne steder da ? det gjør jeg med Geisha når det er båndtvang :) (også Misty, etterhvert da )

Er kanskje liek greit at den har blitt strengere, så aksnekj alle de sløve folka (ja, er litt sløv selv) som ikke har kontroll over hundene sine skjønner alvoret :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på en annen båndtvangdiskusjon som går her, men burde kanskje svart på denne. Er litt nytt for meg å delta i diskusjoner på hundesonen. Men altså, båndtvangen er jo for viltet. Hunden din har ikke vondt av å gå i bånd! Legg inn noen økter med aktiviseringsøvelser og benytt generellt anledningen til å jobbe kontakt med hunden din. Da blir den minst like sliten som av å fly løs rundt, hvis det er derfor det er så viktig å ha den løs. Dette høres kanskje belærende ut, men det er viktig at vi som hundeeiere tar ansvar! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto i Drammens Tidene at bånd tvangen i Drammen var sjerpet, ihvertfall for en periode. Det er veldig straffbart å ha hunden løs i skogen, parker, gater og overalt. Man kan faktisk risikere fengselstraff på flere måneder :) Dette synes jeg er helt sykt, pleier å ha Elwira løs i skogen jeg :icon_redface: Håper ikke dette vil vare veldig lenge.

Hva synes dere om denne strenge regelen?

Nå tror jeg hundefolk generellt kan takke seg selv for at det er blitt slike rigide båndtvangbestemmelser. I praksis ser man at løse hunder, som overhode ikke burde vært løse og som eieren har for lite kontroll på. Hundefolk er ikke flinke til å ta ansvar for egen hund. Det får skure og gå og så håper man på det beste. Nkk i Bø nå nylig var et forferdelig skue med hundeskitt overalt. Ja til og poser med møkk i lå slengt an mass langs veier og stier. Er det dette "seriøse" hundefolk legger ned i det å ta ansvar ovenfor sine omgivelser, så er det ikke rart myndigheter setter regler for oss. Vi klarer det tydligvis ikke selv. Snart blir det vel forbudt å gå med hunden i bånd langs veier og stier også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Saknar nog Sverige lite. Visst har vi ett visst koppeltvång under vår och sommar, men jag har aldrig hört talas om någon som dömts för brott mot det, och det behöver inte heller tolkas som att man absolut måste ha hunden i koppel, så länge den håller sig nära och är under kontroll.

Har man en hund som man vet inte jagar vilt, som aldrig skulle sticka iväg på ett spår, eller ens efter uppflyende vilt så känns det ju lite idiotiskt att behöva ha hunden i koppel på stigen, bara för att andra inte har koll på sina ouppfostrade hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Saknar nog Sverige lite.Visst har vi ett visst koppeltvång under vår och sommar, men jag har aldrig hört talas om någon som dömts för brott mot det, och det behöver inte heller tolkas som att man absolut måste ha hunden i koppel, så länge den håller sig nära och är under kontroll.
Ja det er vel slik at svensker er litt mer strukturerte i flere henseende en oss nordmenn. Vi er kjent for å ta "skippertak" og ellers la det skure og gå. Vi så tydelig forskjell når vi ble med det svenske landslaget til VM i Bern. Norge stille ikke lag, så en del nordmenn var påmeldt på individuell basis og kjøpte plass i reisefølget til Sverige og ble inlemmet i deres tropp for å si det slik. Lederen gav beskjed "avreise fra Hotellet i morgen tidlig kl. 07 00. Kvart på syv sto samtlige svensker klare, men hvor var Nordmennene? Bussen ble forsinket hver dag på grunn av at vi normenn ikke klarte å holde tiden. Aldri en svenske.

Har man en hund som man vet inte jagar vilt, som aldrig skulle sticka iväg på ett spår, eller ens efter uppflyende vilt så känns det ju lite idiotiskt att behöva ha hunden i koppel på stigen, bara för att andra inte har koll på sina ouppfostrade hundar.
Problemet er at vi tror det, men i praksis så viser det seg annerledes. Typisk norskt det der. Som man reder så ligger man er det et ordtak som heter og vi må alle betale en kollektiv pris for vår "likegladhet"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i snakk med noen andre hundeeiere da det ekstraordinære båndtvangen ble innført i Oslo. De kunne fortelle at den ene hadde fått bot for å hatt hunden løs på Ekebergsletta og den andre fått bot for å ha hunden løs i Frognerparken (!) ;) . Det hadde vært kontrollører begge steder og ganske mange hadde fått bot. Spurte ikke om hvor mye de fikk i bot da. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm. I disse båndtvangtider, har vi hatt mye moro, vi. Ypperlig anledning til å trene inn nye "tulleting". Så nå hopper hun opp på nærmeste tresamme når jeg spør hvor Tarzan er. Hun har også lært å "tråkke tå". Dvs tråkke meg på tåa, både med en fot og begge, "opp på sten", dvs hoppe opp på en stein, eller lignende og sitte der med kontakt til hun får "værsågod" og kan hoppe ned! Jeg er veldig stolt av den lille propellen og litt av meg selv (he he).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...