Gå til innhold
Hundesonen.no

Behandling av tenner


Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Guest Hyper_Bærta

Må bare si at det skader virkelig ikke å pusse tennene på sin hund.

Gjør det selv på Milo, og han har hvite tenner :P

Cocker veninna mi måtte netopp legges inn på veterinæren for å fjerne all tanndritten. Og nå har de nesten like tenner:

Milo som pusser tenner ofte,

og cockeren som netopp fjerna all plakk hos veterinæren :P

Dessuten er det lurt og sjekke tennene ofte, det kan ofte site fast pinner i ganen :rolleyes:

Kort, og greit inlegg. Trur ikke alle har forstått det med tann puss helt ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Helt enig :P Her i huset er det bare colgate-glis :P

Fikk skryt av veterinæren både for fine tenner og at jeg pussa dem da vi var der sist og vaksinerte og tok helsesjekk :P

Huff..Har dere heis eller? reklamen vettu*

Det er bra :P

*Tada**Stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Hehe, nei, vi bor i blokk uten heis :P

Ja hundens tenner er viktig. En hund uten tenner er ikke mye til hund <_<

HaHa..Flaks for naboene :P

Ja, hva om hunden ikke hadde hatt tenner da? :P *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..ingen tvil om at det er viktig, men ask har aldri pusset tenner, men colgate smilet er der :P men nå er jo han ung også da :P men skal begynne å pusse tenner nå :P men først må han forstå at børsten ikke er farlig. tannbørsten altså :P men evita feks på 8 år, har jo så mye tannstein og så dårlig ånde at det er fælt å se..og ikke minst lukte! Vil ikke at munnen til ask ender opp slik! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å la det blir en rutine å pusse tenner, dyrlegen anbefaler å gjøre det hver dag dersom det skal ha noen virkning. En hund som er vant til det, vil du bare bruke ett-to minutter på og koster ikke en eneste kalori. Når man er ofte inne i munnen og sjekker så ser man fort dersom hunden har satt fast noe i tannkjøttet, om den har knekt en tann (da råtner nerven og hunden må trekke tannen med en gang for å unngå infeksjon) eller om den har misfarget tannkjøtt. Har vært på kurs i tannhelse (jobbet på dyreklinikk før), og fikk se mye stygge bilder og høre mye skrekkhistorier. Etter det har jeg vært nøye på dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også et fôr fra HILLS som heter T/D som er store kuler, jeg gir noen kuler av det til Chicka hver dag samtidig som hun får tannpuss innimellom også har hun fri tilgang til bitebein, hun har også colgateglis uten dårlig ånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin begynner å få litt dårlig ånde, og jeg synes det ser ut som han har noen små flekker på innsiden av jekslene langt baki munnen. Har kjøpt tannbørste og tannkrem, det gjenstår egentlig bare å sette i gang! Han er ganske flink til å la meg rote rundt inni munnen, så jeg tror det skal gå greit..... kanskje.

Men jeg lurer likevel på: Hva koster det (sånn omtrent) å få fjernet tannstein? Får hunder lett hull i tennene? Pippin har selvsagt aldri fått noe med sukker i, men det kan vel bli hull likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin begynner å få litt dårlig ånde, og jeg synes det ser ut som han har noen små flekker på innsiden av jekslene langt baki munnen. Har kjøpt tannbørste og tannkrem, det gjenstår egentlig bare å sette i gang! Han er ganske flink til å la meg rote rundt inni munnen, så jeg tror det skal gå greit..... kanskje.

Men jeg lurer likevel på: Hva koster det (sånn omtrent) å få fjernet tannstein? Får hunder lett hull i tennene? Pippin har selvsagt aldri fått noe med sukker i, men det kan vel bli hull likevel?

Hvis det bare er tannstein så tipper jeg det kommer på 900-1000 kr. Hunden blir lagt i anestesi, og dyrlegen gjør en omfattende jobb med å fjerne belegget på tennene. Hvis du må trekke så blir det dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbe trakk 13 tenner i fjor (de var løse) og det kostet 4.500,-

Han har en sykdom i tannkjøttet/kjeven som gjør at tennene løsner, derfor dekket heldigvis forsikringen det...

Men polering/rensing av tenner, evt tanntrekk pga tannstein dekkes ikke av forsikrings selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ebbe trakk 13 tenner i fjor (de var løse) og det kostet 4.500,-

Han har en sykdom i tannkjøttet/kjeven som gjør at tennene løsner, derfor dekket heldigvis forsikringen det...

Men polering/rensing av tenner, evt tanntrekk pga tannstein dekkes ikke av forsikrings selskapene.

Huff..Hørtes IKKE godt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin begynner å få litt dårlig ånde, og jeg synes det ser ut som han har noen små flekker på innsiden av jekslene langt baki munnen. Har kjøpt tannbørste og tannkrem, det gjenstår egentlig bare å sette i gang! Han er ganske flink til å la meg rote rundt inni munnen, så jeg tror det skal gå greit..... kanskje.

Men jeg lurer likevel på: Hva koster det (sånn omtrent) å få fjernet tannstein? Får hunder lett hull i tennene? Pippin har selvsagt aldri fått noe med sukker i, men det kan vel bli hull likevel?

Skrap selv :) Det er billigst :D Kjøp en tannskrape (ca 100 kr)

Var inne på hjemmesiden til en av mine lokale dyreklinikker, der kostet det 591 kr ink. beroligende. Så det er ikke så dyrt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg prøvd å pusse tendene på hundene men de er ikke helt fornøyd med at mor pirker i munnen men noe de ikke får spise :rolleyes: de vil jo helst bare ha tannkremen de da.

Så jeg gikk heller over til å kjøpe tannskrape så nå pirker jeg heller vekk det lille de får av tannsten som tyggeben og slikt ikke tar, og siden det går fort så går det også greit for hundene at jeg gjør det(de får som regel bare litt tannsten på hjørnetendene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plakk (tannstein) kan du fjerne selv. Trenger ikke å gå til vetrinær og betale masse penger for dette...

Bruk enden på en teskje og skrap det av. (mener da "skaftet" på skjeien) Jeg har aldri pusset tennene på mine hunder, men de har alltid fått skryt av hvor kvite og fine de er. Jeg gir dem tyggebein så renser de tennene selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...