Gå til innhold
Hundesonen.no

Behandling av tenner

Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Må bare si at det skader virkelig ikke å pusse tennene på sin hund.

Gjør det selv på Milo, og han har hvite tenner :P

Cocker veninna mi måtte netopp legges inn på veterinæren for å fjerne all tanndritten. Og nå har de nesten like tenner:

Milo som pusser tenner ofte,

og cockeren som netopp fjerna all plakk hos veterinæren :P

Dessuten er det lurt og sjekke tennene ofte, det kan ofte site fast pinner i ganen :rolleyes:

Kort, og greit inlegg. Trur ikke alle har forstått det med tann puss helt ennå :P

Skrevet

Helt enig :P Her i huset er det bare colgate-glis :P

Fikk skryt av veterinæren både for fine tenner og at jeg pussa dem da vi var der sist og vaksinerte og tok helsesjekk :P

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Helt enig :P Her i huset er det bare colgate-glis :P

Fikk skryt av veterinæren både for fine tenner og at jeg pussa dem da vi var der sist og vaksinerte og tok helsesjekk :P

Huff..Har dere heis eller? reklamen vettu*

Det er bra :P

*Tada**Stolt*

Skrevet

Huff..Har dere heis eller? reklamen vettu*

Det er bra :P

*Tada**Stolt*

Hehe, nei, vi bor i blokk uten heis :P

Ja hundens tenner er viktig. En hund uten tenner er ikke mye til hund <_<

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Hehe, nei, vi bor i blokk uten heis :P

Ja hundens tenner er viktig. En hund uten tenner er ikke mye til hund <_<

HaHa..Flaks for naboene :P

Ja, hva om hunden ikke hadde hatt tenner da? :P *grøsse*

Skrevet

tja..ingen tvil om at det er viktig, men ask har aldri pusset tenner, men colgate smilet er der :P men nå er jo han ung også da :P men skal begynne å pusse tenner nå :P men først må han forstå at børsten ikke er farlig. tannbørsten altså :P men evita feks på 8 år, har jo så mye tannstein og så dårlig ånde at det er fælt å se..og ikke minst lukte! Vil ikke at munnen til ask ender opp slik! <_<

Guest Christine
Skrevet

Jeg prøver å være flink å pusse tennen, men det går litt opp og ned med det. Men tenne sjekkes ofte.

Ikke at jeg heller gjør det så ofte :P:P

Skrevet

Det er lurt å la det blir en rutine å pusse tenner, dyrlegen anbefaler å gjøre det hver dag dersom det skal ha noen virkning. En hund som er vant til det, vil du bare bruke ett-to minutter på og koster ikke en eneste kalori. Når man er ofte inne i munnen og sjekker så ser man fort dersom hunden har satt fast noe i tannkjøttet, om den har knekt en tann (da råtner nerven og hunden må trekke tannen med en gang for å unngå infeksjon) eller om den har misfarget tannkjøtt. Har vært på kurs i tannhelse (jobbet på dyreklinikk før), og fikk se mye stygge bilder og høre mye skrekkhistorier. Etter det har jeg vært nøye på dette :P

Skrevet

Det finnes også et fôr fra HILLS som heter T/D som er store kuler, jeg gir noen kuler av det til Chicka hver dag samtidig som hun får tannpuss innimellom også har hun fri tilgang til bitebein, hun har også colgateglis uten dårlig ånde.

Skrevet

Pippin begynner å få litt dårlig ånde, og jeg synes det ser ut som han har noen små flekker på innsiden av jekslene langt baki munnen. Har kjøpt tannbørste og tannkrem, det gjenstår egentlig bare å sette i gang! Han er ganske flink til å la meg rote rundt inni munnen, så jeg tror det skal gå greit..... kanskje.

Men jeg lurer likevel på: Hva koster det (sånn omtrent) å få fjernet tannstein? Får hunder lett hull i tennene? Pippin har selvsagt aldri fått noe med sukker i, men det kan vel bli hull likevel?

Skrevet

Pippin begynner å få litt dårlig ånde, og jeg synes det ser ut som han har noen små flekker på innsiden av jekslene langt baki munnen. Har kjøpt tannbørste og tannkrem, det gjenstår egentlig bare å sette i gang! Han er ganske flink til å la meg rote rundt inni munnen, så jeg tror det skal gå greit..... kanskje.

Men jeg lurer likevel på: Hva koster det (sånn omtrent) å få fjernet tannstein? Får hunder lett hull i tennene? Pippin har selvsagt aldri fått noe med sukker i, men det kan vel bli hull likevel?

Hvis det bare er tannstein så tipper jeg det kommer på 900-1000 kr. Hunden blir lagt i anestesi, og dyrlegen gjør en omfattende jobb med å fjerne belegget på tennene. Hvis du må trekke så blir det dyrere.

Skrevet

Ebbe trakk 13 tenner i fjor (de var løse) og det kostet 4.500,-

Han har en sykdom i tannkjøttet/kjeven som gjør at tennene løsner, derfor dekket heldigvis forsikringen det...

Men polering/rensing av tenner, evt tanntrekk pga tannstein dekkes ikke av forsikrings selskapene.

Guest Christine
Skrevet

Ebbe trakk 13 tenner i fjor (de var løse) og det kostet 4.500,-

Han har en sykdom i tannkjøttet/kjeven som gjør at tennene løsner, derfor dekket heldigvis forsikringen det...

Men polering/rensing av tenner, evt tanntrekk pga tannstein dekkes ikke av forsikrings selskapene.

Huff..Hørtes IKKE godt ut :)

Skrevet

Lisa trakk tre hjørnetenner når hun var 6 mnd, de ville ikke dette ut av seg selv. Såra hennes var så dype etter trekkinga at de måtte sy igjen :) Det kom på ca 1700 kr eks Rimadyl.

Skrevet

Skrap selv :) Det er billigst :D Kjøp en tannskrape (ca 100 kr)

Var inne på hjemmesiden til en av mine lokale dyreklinikker, der kostet det 591 kr ink. beroligende. Så det er ikke så dyrt :D

Skrevet

selv har jeg prøvd å pusse tendene på hundene men de er ikke helt fornøyd med at mor pirker i munnen men noe de ikke får spise :rolleyes: de vil jo helst bare ha tannkremen de da.

Så jeg gikk heller over til å kjøpe tannskrape så nå pirker jeg heller vekk det lille de får av tannsten som tyggeben og slikt ikke tar, og siden det går fort så går det også greit for hundene at jeg gjør det(de får som regel bare litt tannsten på hjørnetendene).

Skrevet

Plakk (tannstein) kan du fjerne selv. Trenger ikke å gå til vetrinær og betale masse penger for dette...

Bruk enden på en teskje og skrap det av. (mener da "skaftet" på skjeien) Jeg har aldri pusset tennene på mine hunder, men de har alltid fått skryt av hvor kvite og fine de er. Jeg gir dem tyggebein så renser de tennene selv. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...