connie_canine Skrevet 9. August 2024 Rapporter Skrevet 9. August 2024 (endret) Noen som kan fortelle litt om hvordan de to første ukene med valpen var? Hvor ofte lek med andre valper, besøk, bytur osv? Og hvor lang tid tok det før valpen var tilvent bilkjøring og vente i bil? Det er 11 år siden sist jeg hadde valp og den gang gjorde jeg mange feil. Jeg gjorde dessverre for lite med henne starten og hun utviklet stor frykt for fremmede folk. (schnauzeren har lett for å bli reservert og har mye vokt i seg) Har nå fått Stella (haldenstøver) og ønsker å lage et bedre grunnlag for sosialisering og miljøtrening. Endret 9. August 2024 av connie_canine Skrivefeil Siter
Stjerneskinn Skrevet 11. August 2024 Rapporter Skrevet 11. August 2024 Første uken kun bli kjent med oss i hjemmet og aller nærmeste nabolag. Uke 2 begynte vi med litt besøk hjemme og litt intro av andre trygge hunder for arrangert minitur eller lek (maks 3 av gangen). Gradvis lenger fra hjemmet, kjøre litt bil + korte turer kollektiv, og så dro vi ofte til nærbutikken bare for å se på folk der uten å hilse på. Samt se på gårdsdyr, utsette for ulike typer underlag og mye positiv håndtering (dusjing regelmessig, dryppe øyne og gnikke med våtserviett i ørene, mye klofiling, stå på bord og bli undersøkt osv) var det jeg hadde fokus på. Prøv å skjerme så mye som overhodet mulig for negative opplevelser med hunder eller folk spesielt innen 12 uker. 1 1 Siter
nyhundeeier Skrevet 12. August 2024 Rapporter Skrevet 12. August 2024 10 timer siden, Stjerneskinn skrev: Første uken kun bli kjent med oss i hjemmet og aller nærmeste nabolag. Uke 2 begynte vi med litt besøk hjemme og litt intro av andre trygge hunder for arrangert minitur eller lek (maks 3 av gangen). Gradvis lenger fra hjemmet, kjøre litt bil + korte turer kollektiv, og så dro vi ofte til nærbutikken bare for å se på folk der uten å hilse på. Samt se på gårdsdyr, utsette for ulike typer underlag og mye positiv håndtering (dusjing regelmessig, dryppe øyne og gnikke med våtserviett i ørene, mye klofiling, stå på bord og bli undersøkt osv) var det jeg hadde fokus på. Prøv å skjerme så mye som overhodet mulig for negative opplevelser med hunder eller folk spesielt innen 12 uker. Støtter dette Første uken var vi bare hjemme og i nærområdet. Etter det prøvde vi å gjøre "en ting" hver dag, enten det var miljøtrening i by/bil eller sosialisering med mennesker/andre dyr. Resten av dagen gikk til småturer og trening hjemme. Det er lett å få overtenning og gjøre for mye... Anbefaler å ta med valpen på Musti for eksempel, vi spurte om de ansatte kunne ta litt på valpen og øve på håndtering på bord mens de gir godbiter. Valpen vår er ikke redd for at andre skal bære/ta på eller noe sånt nå 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.