Gå til innhold
Hundesonen.no

Når HD rønge STOR hund?


tm100021

Recommended Posts

Jeg kvalifiserer Serchaj som stor.. Når burde jeg HD rønge han? Ved 18 måneders alderen? Har jo spurt noen andre folk med rasen men for bare beskjed om jeg ikke trenger det.. Ikke noe alder.. Jeg vil pga at jeg tror han har det ihvertfall på den ene hoften.. Legger merke til det når han løper, og når han reiser seg osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vet'n sa til meg at nye grensen for røntging av store hunder er 12 mnd.

Grensen for røntging av alle hunder, store og små, er min 12 mnd dersom man ønsker resultatet sendt inn til NKK.

Skal røntge Birk noen uker etter han fyller tolv mndr, men han veier jo kun knappe 11 kg.

Dersom jeg hadde hatt stor hund hadde jeg ventet til min 18 mnd, muligens 24, litt ettersom hvor tung rasen var og hvor sent den utvikles.

Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er nok, som Charleen sier, lurt å vente til hunden nærmer seg 2 år. Du kan ikke være sikker på resultatet før hunden er ferdig utvokst i skjelettet. Har hørt om hunder som først ble HD-C i en alder av 12 mnd, og deretter A i en alder av 25 mnd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vetn min sa at det ikke spillte noen rolle så lenge hunden var fyllt 1 år... men nå er ikke jeg noen ekspert...

hva med AA , blir det samme?

Jeg tror alt for mange haster for mye med å lese av HD. Jo lengre du venter, desto større blir sjansene for at resultatet du får er rett. Spesielt viktig hos Schäfere kanskje?

Jeg vil forøvrig tro det samme gjelder AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hallo??? er disse påstandene dere kommer med at hunder får "feil" diagnose ved tidlig røntging dokumentert noe sted? Jeg har aldri vært borti endret hd eller aa status PGA ALDER, derimot kan den bli endret fordi original bildene ikke har vært optimale, eller andre forhold vedr bildediagnostikken. Nå har faktisk norge en av de strengeste krav i forhold til avlesing av hd i Europa. Det er regler for hvor gamle hundene skal være og de finner du på NKK sine internett sider. Der er det ramset opp ca 10 raser som ikke skal røntges før 18 mnd alder, øvrige raser kan røntges etter 12 mnd.

Hunden er født med en predisposisjon for HD eller ikke, så hvilken grad du får på hunden kan ikke påvirkes om du røntger ved 12 mnd alder eller senere. (om hunden har løpetid påvirkes heller ikke resultatet)

Lykke til!

(trøsten er at det er lite hd på mynder og den er skjelden av invalidiserende art :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo??? er disse påstandene dere kommer med at hunder får "feil" diagnose ved tidlig røntging dokumentert noe sted? Jeg har aldri vært borti endret hd eller aa status PGA ALDER, derimot kan den bli endret fordi original bildene ikke har vært optimale, eller andre forhold vedr bildediagnostikken. Nå har faktisk norge en av de strengeste krav i forhold til avlesing av hd i Europa. Det er regler for hvor gamle hundene skal være og de finner du på NKK sine internett sider. Der er det ramset opp ca 10 raser som ikke skal røntges før 18 mnd alder, øvrige raser kan røntges etter 12 mnd.

Hunden er født med en predisposisjon for HD eller ikke, så hvilken grad du får på hunden kan ikke påvirkes om du røntger ved 12 mnd alder eller senere. (om hunden har løpetid påvirkes heller ikke resultatet)

Lykke til!

(trøsten er at det er lite hd på mynder og den er skjelden av invalidiserende art :) )

Jeg har motsatt erfaring... Om det er en myte eller ikke har jeg ingen bevis/motbevis på. Men det sier seg jo selv at hundens kropp må være ferdig utviklet før det lønner seg å røntge. Hadde ikke det vært tilfellet, hvorfor skulle man da sette en "grense" på 12 måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kontrakten vår står det at om vi røntger mellom 1 og 1,5 års alder får vi 2000 tilbake av kjøpesummen. Så jeg stoler på at oppdretter kan sakene sine :) Vi skal røntge om et par mnd tenker jeg, sånn ca ett år og fire mnd gammel eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det finnes rett og slett ikke hold for å si at alder påvirker resultatet.

Joda - det finnes hunder som er røntget med en C litt over året for så å få en B ett halvt til ett år senere - men det har antagelig ikke noe med alder å gjøre - mest sannsynlig så er det bruken av dop og bildekvalitet. Jeg har også hørt om tilfeller der de har hatt D ett år gamle for så å få A ett år senere.

Jeg har alltid trodd at alder har noe med saken å gjøre for det virker jo litt sånn, men om jeg ser tilbake på hva jeg selv har opplevd så tror jeg ikke det..

Min første hund - en golden - ble forhåndsrøntget 5 måneder gammel - veterinæren da sa at han hadde HD - mest sannsynlig C - jeg overtok hunden når han var 7 måneder og røntget han når han var 15 måneder offisielt og da hadde han C.

Min gamle hanne ble røntget uken etter ettårsdagen - A

Det er jo gjort en studie på dette med røntgen og bruk av dop - og der ble det jo fastslått at bruk av enkelte typer dop synes å påvirke resultatet (eller noe sånt).

Jeg tror heller at det handler om dop og hvordan bildene er tatt - heller enn alder og utvikling.

Er en hund predisponert for HD så er den det liksom - og da har den HD åkke som

For om alder virkelig spiller en rolle så burde det jo være sånn at hunder man importerer i voksen alder som er frirøntget i hjemlandet de burde jo ha superhofter de da når de røntges her når de er eldre - men faktum er jo at de ofte blir dårligere liksom............. F.eks. vår hollandske tispe - hun var røntget ved ettårsalder (ett år og en måned) i Holland med resultat TC - hvilket tilsvarer B - hun ble røntget igjen her forøvrig RETT etter ett valpekull og fikk B - burde ikke hun ha A på hoftene om det er sånn at hoftene blir bedre med alderen???

Jeg bare spør jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De lærde strides" om akkurat dette, og jeg har ingen fasit. Men jeg vet at det diskuteres heftig i Sverige om dette fenomenet som kalles slappe leddbånd. Dvs at man bør vente litt lenger med å røntge uutviklede unghunder (sånne med "mest armer og ben") til de blir litt eldre enn 12 mndr - gjerne 15-18 mndr.

Jeg har også sett eksempler på hunder som har røntget tidlig (fått C) for så å bli røntget igjen når de er et par år gamle (og fått fri). Mulig det er gjort hos en annen vet med annen dop (og da holder Belgerpias forklaring meget godt), og det er jo ikke utenkelig.

Noen av disse har dog blitt brukt i avl - og gitt forholdsvis mye HD på sine avkom. Så kanskje man eg. burde tenke motsatt - røntge tidligst mulig for å få korrekt resultat? HVIS dette kan påvirkes ("forbedres") av alder, mere mosjon (strammere leddbånd), utvikling, etc ?

Bare en liten tanke - sånn en mandags formiddag.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Grensen er 12 mnd på alle raser (også schäferhund) bortsett fra de største rasene, er ikke sikker på om grensen hos disse er ved 18 eller 24 mndr alder. AA røntges også når hunden er ett år.

Emilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...