GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Recommended Posts

Skrevet

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Skrevet
35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Skrevet

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnĂŠrmet border collie. Men hvis det er aktuelt, sĂ„ ja. Og sĂ„ har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og rĂžytingen) hadde vĂŠrt uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstĂ„r det slik at det er mer Ă„ hente der enn hos finsk og svensk
    • KorthĂ„ret collie var det fĂžrste som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nĂ„. RĂžyter en del, men er ganske fĂžrerorientert og spennende rase. Generelt vil du se pĂ„ raser som er avlet for Ă„ samarbeide med fĂžrer. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men pĂ„ fĂžrers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og sĂ„ har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis fĂžrerorienterte og lette Ă„ trene, men som ogsĂ„ krever en del bĂ„de fysisk og mental akvitisering. SĂ„ kommer det litt an pĂ„ om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gĂ„rdshund har en del jaktinstinkt men er ogsĂ„ ganske fĂžrerorientert og lett Ă„ trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan vĂŠre alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til Ă„ trene lydighet og Ă„ gĂ„ skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populĂŠre. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og Ăžnsker at hunden skal gĂ„ lĂžs pĂ„ turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor pĂ„ bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke Ăžnsker altfor stor hund. Kanskje prĂžve agility ogsĂ„.
    • Min golden (jakt) rĂžyter bare to ganger i Ă„ret, men de vanlige goldene jeg vokste opp med rĂžyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, sĂ„ lenge de fĂ„r brukt hodet nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...