GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶


Recommended Posts

Skrevet

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Skrevet
35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Skrevet

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke rĂžytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype pĂ„ hunder som ikke rĂžyter ogsĂ„, men uansett mĂ„ jo Ăžrene nappes.
    • Er det nĂždvendig? AltsĂ„ om det er lurt Ă„ ha og Ă„ bruke pĂ„ pels som ikke rĂžyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) Ă„r siden. Mange sluttet Ă„ bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant ogsĂ„, sĂ„ den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhĂ„pentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hĂ„r i Ăžrene pĂ„.  Bruker earpowder, det gjĂžr det lettere Ă„ fĂ„ tak i hĂ„rene og de slipper lettere.  Noen ganger nĂ„r hĂ„rene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for Ă„ fĂ„ de ut.  Dette fĂ„r du i dyrebutikk. HĂ„per dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, mĂ„ det bare trenes pĂ„, sĂ„ gĂ„r det fint.
    • En hundefrisĂžr kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, bĂ„de med den faktiske jobben og opplĂŠring om hvordan du gjĂžr det selv. Har du ikke fĂ„tt noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening pĂ„ pelsstell? Hvis det er en rasehund sĂ„ er det ogsĂ„ mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...