Har Australian shepherd atferdsproblemerđ¶
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Da fÄr jeg prÞve Ä se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag pÄ fine navn til tispe?
-
Hva gjÞr dere om 10-15 Är? Kommer dere til Ä fortsette Ä ha ny hund da? Det er umulig Ä vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nÄ har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da mÄ jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
-
Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg pÄstÄ at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrÄdige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fÞrer som ikke har knekt koden for Ä motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjÞr at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av Þnsker er: - "atletiske og friske bruksschÀfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer. - "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker Ä bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschÀfere, men ellers med forventede egenskaper av en schÀferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten Ä vÊre ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i stÞrrelse er det). Elsker Ä bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschÀferne. Det en skal vÊre klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte pÄ alt og alle. Mine fÞlger for eksempel gjerne med pÄ det som skjer utendÞrs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig stÄr en ukjent hund pÄ gÄrdsplassen eller om det er unormal aktivitet pÄ natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker pÄ dÞra. Lager ikke lyd nÄr jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt nÄr jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spÞrsmÄl og/eller eventuelt Þnsker Ä mÞte en eller flere hoffer sÄ skal jeg finne noen i nÊrheten av deg
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts