Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med collie?


Holli
 Share

Recommended Posts

Hei! Håper å få svar fra noen som har erfaring med langhåret collie. Vi er en barnefamilie (med skolebarn) som etterhvert er på jakt etter ny hund. Vi har nå en gammel springer spaniel, men ønsker oss en hund med mindre jaktinstinkt og som er litt mindre "gira på alt og alle".. Springern er en fantastisk glad og sporty hund, den er morsom og sosial og barnevennlig. Men utrolig vimsete og noe lett-stresset. Vi ønsker derfor en sporty familiehund som er litt mer "samlet" og ikke så lettaktivert som springern. Vi har snust litt på langhåret collie, som virker å være en aktiv og sporty hund, noe vi trenger siden vi løper, går på ski og går lange skogturer. Men leser at det er en del engstelige og reserverte individer av collie? Med underlagsangst og generelt litt engstelig for omgivelsene? Er det noen her som har eller har hatt collie som kan fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har og har hatt Collie. Jeg pleier å si at de er født ferdig oppdratt ❤️😂 Jeg opplever dem som enkle hunder å trene hvis man finner rett belønning, og de er veldig førerorienterte. De er myke hunder som ikke tåler en fysisk og hard oppdragelse, men de skal ikke være engstelige og redde heller - tror det var en del grums mentalt tidligere. De jeg har hatt har det vært lite lyd i, men vet at det varierer litt så kan være lurt å undersøke forskjellige oppdrettere 🐕

Gjør også litt research rundt vanlige arvelige sykdommer hos rasen så du vet hva du skal spørre om/se etter (øyesykdommer, HD/AD og rygg, allergi og sensitive mager). 

Collien er en god miks av rolig og energisk. Nano kan både slappe helt fint av hjemme og samtidig gi 100% på agilitybanen 😄🐶 Null problem å gå lange skogs- og fjellturer, og jeg har sett at flere trekker på ski også. 

Det er litt pelsstell med rasen, med mindre dere velger korthår, men ikke mer enn at det tar 15min i uka. Pelsmengde og kvalitet varierer en del, så se etter oppdrettere som har hunder som dere liker. 

Jeg er ingen ekspert på rasen, men synes de er fantastiske familiehunder som også er skikkelig poteter - kan brukes til alt - og går godt overens med alt og alle. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...