Gå til innhold
Hundesonen.no

Lakseolje og holdbarhet.


Bjørnar
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er helt ny i dette forumet og vet ikke om dette emnet har blitt tatt opp før. Jeg sitter med en flaske lakseolje for hunder som er helt full men desverre er utgått på dato. Det jeg lurer på etter å googlet uten å finne noe godt svar er: Er holdbarhetsdato eller 3mnd etter åpning virkelig noe en bør holde, eller er dette nok et produkt hvor man har datostempling for økt salg og ikke fordi varen blir dårlig? Vil gjerne ha en forklaring og ikke en synsing om dette. Synes det virker rart at en olje skal vare så kort tid. Kan det være skadelig å bruke? Hunden vår elsker oljen men om den faktisk ikke bør brukes så kaster jeg og kjøper ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bjørnar skrev:

Hei. 

Jeg er helt ny i dette forumet og vet ikke om dette emnet har blitt tatt opp før. Jeg sitter med en flaske lakseolje for hunder som er helt full men desverre er utgått på dato. Det jeg lurer på etter å googlet uten å finne noe godt svar er: Er holdbarhetsdato eller 3mnd etter åpning virkelig noe en bør holde, eller er dette nok et produkt hvor man har datostempling for økt salg og ikke fordi varen blir dårlig? Vil gjerne ha en forklaring og ikke en synsing om dette. Synes det virker rart at en olje skal vare så kort tid. Kan det være skadelig å bruke? Hunden vår elsker oljen men om den faktisk ikke bør brukes så kaster jeg og kjøper ny. 

Det er helt umulig å svar på uten å vite hvilke type olje det er snakk om (lakseolje er ikke bare lakseolje), hvilke tilsetninger som finnes i produktet for å unngå oksidering osv. 

Hvor lang holdbarhet oljer/fett har avhenger av mettningsgrad og lengde på fettsyrene. Har produktet vært utsatt for oksygen så er antagelig 3mnd holdbarhet ikke feil, men det avhenger også av hvordan det har vært oppbevart. Er det tilsatt antioksidanter så kan holdbarheten også øke noe. 

Er dog flasken uåpnet og oppbevart kaldt og mørkt så kan du trygt bruke oljen selv etter utløpsdato. Men lukter det harskt så bør den kastes. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en non-stop white fish som gikk ut i 2021. Hørte med produsenten som sa "Dersom produktets holdbarhetsdato har gått ut, kan vi ikke anbefale deg å benytte produktet. 
Likevel mener jeg at om du ikke merker noen endring i produktet (og Omega-3 olje er jo et svært holdbart produkt)
så vil jeg ikke se noen problemer med å bruke det i maten til hunden din. Les også gjerne anbefaling på flasken for hvordan du oppbevarer flasken"

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...