Gå til innhold
Hundesonen.no

hjelp til raser og seriøse oppdrettere


Debbie
 Share

Recommended Posts

Tenker at her er det så mange som har flere bekjente, så kanskje jeg kan få hjelp her inne. 

Jeg skal ha valp, og vurdere følgende raser:

Jaktgolden

Jaktlabrador

Flat Coated retriever

Dalmatiner

Border Collie

 

Er det andre raser som minner om disse, og som kan vurderes??

Vil gjerne også ha tips om seriøse , gode oppdrette( og PM om hvem jeg bør styre unna). 

 

Valpen jeg får kommer til å bli brukt til:

LP, RL, Noswork, lange gåturer, fjellturer og camping. 

Har konkurrert i det høyeste klassene, og kommer nok til å forsette å konkkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet dalmatiner om du tenker å konkurrere noe særlig høyt. Det går, men er mye mer jobb enn med de andre rasene. Ellers synes jeg det tidvis er litt mye helserusk på jaktvariantene for tiden, så research må gjøres. Jeg synes faktisk BC begynner å virke bedre etter antagelig synkende popularitet mot ymsejaktvarianter?

Flat er noe ufokusert og krevende å trene, men har absolutt kapasiteten.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen forslag til andre raser, tror du har mye bra her å velge mellom på lista di ❤️

I mitt hundemiljø er det en god del BC’er. Og har de først fått en slik, så forlater de sjeldent denne rasen. Man får uten tvil mye «gratis» når man får en hund som er så førerorientert som disse.

Ellers er det mange springer spaniels. De gjør det ganske bra i LP og rally

Så har vi tollere. De som har toller her har ikke bare en, men flere tollere samtidig. Tydeligvis veldig fornøyd med rasen sin.

Ett par har hatt flatcoated retriever, men de har aldri blitt noe bra. (En rase man forlater da de ikke er så flink/trenbare som man skulle ønske)

Dalmatinere og jaktlabradorer finnes ikke her ☹️

Dvs. Jaktlabrador blir mer brukt som redningshunder eller i Bruks her jeg bor. Flotte hunder da ❤️ Skulle jeg valgt meg jakt-labrador så hadde jeg absolutt sjekket Kennel Workingmood

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat er mye sykdom på. Så den rasen ville jeg ha styrt unna. Du har tydeligvis golden selv. Jaktlabbe er roligere variant - med mindre stress som regel - enn jaktgolden. Så det kommer litt an på hva du er ute etter. hvis du vil ha trøkk - hvorfor ikke fortsette med jaktgolden . de er da bra sportshunder. Vil du ha jaktretriever - gå for jaktlabb. 
Vil du ha brukshund - allarounder - bruks-schæfer? Ferrari uten avknapp + - malle? 
Hvorfor endre suksess-faktoren om du har oppnådd det du vil med jaktgolden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheQueen skrev:

Flatcoat er mye sykdom på. Så den rasen ville jeg ha styrt unna. Du har tydeligvis golden selv. Jaktlabbe er roligere variant - med mindre stress som regel - enn jaktgolden. Så det kommer litt an på hva du er ute etter. hvis du vil ha trøkk - hvorfor ikke fortsette med jaktgolden . de er da bra sportshunder. Vil du ha jaktretriever - gå for jaktlabb. 
Vil du ha brukshund - allarounder - bruks-schæfer? Ferrari uten avknapp + - malle? 
Hvorfor endre suksess-faktoren om du har oppnådd det du vil med jaktgolden? 

Vil du ha jaktlabrador, henvend deg til kennel Workingmood.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 12/20/2023 at 11:44 PM, TheQueen said:

Flatcoat er mye sykdom på. Så den rasen ville jeg ha styrt unna. Du har tydeligvis golden selv. Jaktlabbe er roligere variant - med mindre stress som regel - enn jaktgolden. Så det kommer litt an på hva du er ute etter. hvis du vil ha trøkk - hvorfor ikke fortsette med jaktgolden . de er da bra sportshunder. Vil du ha jaktretriever - gå for jaktlabb. 
Vil du ha brukshund - allarounder - bruks-schæfer? Ferrari uten avknapp + - malle? 
Hvorfor endre suksess-faktoren om du har oppnådd det du vil med jaktgolden? 

Fordi det er ikke så enkelt som du fremstiller det. Men takk for input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...