Gå til innhold
Hundesonen.no

Nosework


Rufs
 Share

Recommended Posts

Er det flere her på forumet som har begynt med NoseWork? 
Vi har gått et skikkelig bra nybegynnerkurs, har startet ett par ganger i NW1 og tatt noen merker.

En fantastisk flott hundesport, som lar hunden jobbe selvstendig med noe den er veldig flink til: nemlig bruke snuta til å finne utlagte lukter.

Foreløpig så har vi naturlig markering, dvs at hunden viser at den har funnet lukten med sitt naturlige kroppsspråk. Fungerer foreløpig fint det. Men jeg ser at flere og flere trener inn frys-markering.

Har du lært inn frysmarkering? Noen tanker om fordeler og ulemper med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener nosework :) Har deltatt på et par merker også, veldig gøy! Men sliter veldig med at hun har veldig utydelige markeringer, og vet ikke helt hvordan jeg skal komme videre med det. Vi har trent markering på mynt, og så var det jo meningen at hun selv skulle overføre det til praktiske søk, men det har hun visst ikke planer om å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden instruktøren her mente at man heller bør la hunden få markerer på sin egen naturlig måte, så har jeg (inntil videre) bestemt meg for at vi holder oss til det. Jeg er litt redd for å rote det til. Av og til er det enkleste det beste…. ??

Men ser at noen av de vi trener med har veldig flotte frysmarkeringer som gjør at de aldri er i tvil om det er funn eller ikke. Misunner dem den ❤️

(de har greid å komme forbi den fasen hvor hunden markerer på alt mulig rart, og ikke bare lukt, fordi hunden trodde den trente markeringer og ikke det å finne lukt ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk også et veldig bra nybegynnerkurs i Nosework i år, og tenker å starte å trene mot NW1 og merker til nyåret.

Jeg har ikke lært inn frysmarkering nå, men tenker å gjøre det etterhvert, da jeg synes det blir tydeligere og lettere for min del om det er funn eller ikke. Men jeg tenker om du fint klarer å lese hunden din sitt naturlige kroppsspråk når det er funn eller ikke, så er ikke frysmarkering noe du må lære inn.

Tror ikke det ene er bedre enn det andre. Tror det kommer mer an på hva som passer deg og din hund. Hunden kan jo som du nevnte markere på alt mulig rart og så kan man få feil funn, men så klart, når du er over det stadiet, så ser det jo veldig kult ut.

Nå er jeg ingen ekspert, men her er noen fordeler og ulemper jeg kan tenke meg ved å bruke frysmarkering i Nosework:

Fordeler:

  • Tydelig kommunikasjon: Frysmarkering gir en klar og lettforståelig indikasjon for føreren om at hunden har funnet duften.
  • Presisjon: Hjelper hunden med å markere nøyaktig hvor duften befinner seg, noe som kan være nyttig i konkurranser.
  • Tilpasningsdyktighet: Frysmarkeringer kan være effektive i en rekke miljøer og situasjoner, og er enkelt å trene for de fleste hunder.

Ulemper:

  • Misforståelser: Noen ganger kan hunder fryse av andre grunner enn å ha funnet duften, noe som kan føre til forvirring og feil.
  • Stivhet i søket: Overdreven fokus på frysmarkeringer kan gjøre at hunden blir mindre fleksibel i sitt søk, og overser eller ikke utforsker potensielle funnsteder grundig.
  • Stress for hunden: I noen tilfeller kan presset for å utføre en korrekt frysmarkering legge stress på hunden, noe som kan påvirke dens evne til å arbeide effektivt.
  • Treningstid: Det krever trening og konsistens å lære en hund å markere nøyaktig og konsekvent med frysmarkeringer.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har altså fått en helt merkelig utfordring i søkstreningen... Frøkna har plutselig bestemt seg for at i romsøk er det KUN gjenstander plassert langs veggene som er en del av søket ? Gjenstander plassert midt på gulvet ignorerer hun totalt. Har prøvd de siste par treningene å kun ha funn i gjenstander på gulvet, men hun leter jo ikke der engang ? What to do :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min siste NW1-konkurranse var det mange gjenstander i rommet, på gulvet. Og for at hunden min skulle kun søke på gjenstandene og ikke søke langs veggen i det hele tatt, så beholdt jeg båndet på. Da han skulle begynne søket ville han mot veggen, men jeg stoppet og fikk han i søk på gjenstand. Etter det fulgte jeg han bare fra gjenstand til gjenstand. Gikk fint det - Fikk best tid. Flere gikk ut på tid fordi hundene endte med å søke langs veggene istedenfor på gjenstandene.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, simira said:

Flytte gjenstander gradvis ut fra veggen, med høy belønning ute på gulvet?

Lurt, det skal jeg prøve! Har nok tenkt litt motsatt her, og det funka i hvert fall ikke :teehe:

1 hour ago, Rufs said:

I min siste NW1-konkurranse var det mange gjenstander i rommet, på gulvet. Og for at hunden min skulle kun søke på gjenstandene og ikke søke langs veggen i det hele tatt, så beholdt jeg båndet på. Da han skulle begynne søket ville han mot veggen, men jeg stoppet og fikk han i søk på gjenstand. Etter det fulgte jeg han bare fra gjenstand til gjenstand. Gikk fint det - Fikk best tid. Flere gikk ut på tid fordi hundene endte med å søke langs veggene istedenfor på gjenstandene.

Så det er en greie å ha preferanser for veggene altså, ikke bare min hund det plutselig har klikka for :teehe:Vi har jobbet en del med selvstendighet, så jeg sender henne inn i søket fra relativt lang avstand, men skal prøve å gå litt tettere på med kortere bånd en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...