Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med forstyrrelser


Spretter
 Share

Recommended Posts

Jeg står litt fast. 

Har en snart to år gammel fuglehundblanding med mye energi, leken og valpete og lite konsentrasjon.

Jeg jobber mye med innkalling, fordi det er utfordrende med en sånn hund og  fordi jeg så gjerne vil ha det på plass. 

Uten forstyrrelser er den nå ganske bra. Jeg jobber mye med høykvalitets-godbiter og den største belønningen av dem alle - frihet til å løpe fritt igjen. Hun kommer kjapt og uten å tenke seg om først.
Men steget opp til å få henne inn når noe annet frister, føles umulig. Der kommer vi oss ikke forbi langline. Er langlina på (og innen min rekkevidde) kommer hun, er den av kommer hun aldeles ikke. Hun er ikke dummere enn at hun har skjønt forskjellen på falsk og ekte frihet. 

Veldig ofte selvforsterker hun ved å komme nesten inn, for så å løpe bort igjen i en sånn «kom og ta meg»-lek. 
 

Løs på hytta er verst - hun løper 50 meter fra hytteveggen og stiller seg opp i en sånn «kom da! Bli med og lek!»-positur. Og skal i alle fall ikke inn igjen i den hytta. Hun storkoser seg, bryr seg overhodet ikke om at jeg går inn (hun kan være ute lenge alene og kose seg med det), jeg må ut med leker og pinnekasting for å lure henne til meg, og jeg blir mer og mer frustrert over å ha en hund jeg overhodet ikke har kontroll på. 
 

Så: Tips til trening? Er det tilbake i bånd for resten av livet, eller finnes det en måte å hjernevaske også denne villstyringen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig. Men jeg tenker jeg ville startet med å overhodet ikke sette deg i den situasjonen at du må lokke og lure for å få henne inn. Kanskje betyr det et år eller mer i bånd og langline innenfor rekkevidde. Og løsslipp i inngjerding der du har tid til å vente på at hun kommer inn.

Bruker du innkalling innimellom i hverdagen, selv når hun ikke er løs? På tur i bånd, fra stua til kjøkkenet, ut av bilen, osv? Legg inn små innkallinger hele tiden, så det blir en impuls uten å tenke seg om. Varierer du godbitene, selv om det er høykvalitet? Hva med lek, som gjør at hun også må bli inne hos deg litt?

Anbefaler virkelig Control Unleashed-boken, det er en av mine absolutt favoritter.

Ta en titt her også:

https://solvt.wordpress.com/rrr-really-reliable-recall/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig jeg bare bør sette det hele litt på vent, i alle fall alt uten langlina. Bare så utrolig irriterende, for 80 prosent av tida kommer hun jo faktisk. 
 

Men likevel. Jeg fåren følelse av at de gangene vi mislykkes er ekstremt selvforsterkende for henne - og dermed veldig ødeleggende. I alle fall de gangene hun begynner på denne «Prøv å ta meg om du kan»-greia. 
 

Og ja! Den boka der har jeg glemt! Den skal jeg gå i gang med asap.

Endret av Spretter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...