Gå til innhold
Hundesonen.no

Finner ikke roa på natta


OdaogSebb
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en kjempeålreit valp (9uker) på nesten alle måter, men vi sliter på natta! Han sover gjerne ikke mer enn en time i strekk og da er det full hyling og skriking og bjeffing. Klarer ikke helt å høre om han er frustrert eller redd, men enkelte ganger spiser han tørrfor mellom  slaga så vet ikke om han hadde gjort det hadde han vært veldig stresset. Kan gjerne ule 1 time, så sovne han, også våkner han en time etterpå og hyler like mye! Har prøvd både valpebinge og bur (vi ønsker gjerne han skal sove her i starten pga rutiner og rensligheten)og sover vedisden av så han ser oss, men det hjelper ingenting… grunnen til at jeg spør er da det ikke er hakket bedre på dag 7 enn det var dag 1 og vi ikke har mulighet til å ha han sovenes i senga vår! En halv natt sov han med meg i sofaen men da var det kun biting og herjing! 

 

 har dere noen tips til oss?

Endret av OdaogSebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt bort maten om natta, da må han jo ut enda mer. Det er heller ikke uvanlig at valper må ut noen ganger i løpet av natta, så jeg ville lagt inn et par korte lufteturer den første tiden.

Jeg regner med at dere går en kort tur før dere går til ro om kvelden, slik at han får ut litt energi før leggetid?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid å sove med valpens hundeseng rett innenfor grinda, med meg på madrass rett utenfor sånn at jeg kan stikke hånda gjennom og gi valpen kroppskontakt dersom den våkner. Når en valp reagerer så sterkt om deres gjør så anbefaler jeg å ta treningen helt tilbake til start. Enn redd valp kan føre til problemer med separasjonsangst i fremtiden, så her er det lurt å legge inn ekstra arbeid når man ser at valpen trenger det.

Jeg sov på madrass i 6 mnd med en av mine, for hun var veldig sent utviklet og ble stresset. Jeg flyttet madrassen min gradvis ut av stua, så jeg kom lengre og lengre bort. Kan godt hende jeg kunne flyttet tilbake til rommet mitt tidligere, men siden hundene mine sover alene så ser jeg på det som sovetrening + alenetrening på en gang (bonus for at jeg kan trene mens jeg sover ?).

Når det gjelder mat, så er det ikke lurt å ha mat stående fremme til hunder, spesielt valper. Da har du null kontroll på når de må på do. Mat er forøvrig et så bra treningsredskap at det vil være leit å ikke bruke det til å lære inn "sitt," blikkontakt og "vær-så-god." Det finnes også en mengde gode aktivitsleker (godbitball og sånt) som er designet for å brukes med tørrfor. Sånn at hunden ikke sluker maten, og får brukt lek og energi for å få tak i den.

Og som Simira sier: tur før leggetid er lurt. Da får valpen ut energi, og dersom du har en ordentlig snusevalp, så virker snusing beroligende på hunder. Det er også viktig at valpen får gått ordentlig på do så nært sovetid som mulig.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...