Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det fôrprogram for hund?


insolita
 Share

Recommended Posts

Jeg brukte et program for å regne ut fôrplan til hest i sin tid, og lurte på om det fantes noe tilsvarende for hund. 
 

Den ene hunden min er det mest kresne dyret jeg noen sinne har møtt. Han er sjekket av veterinær, og han er også forsøkt «sultet til fornuft» uten at det hjalp. Å ikke spise på en snau uke er helt uproblematisk nemlig… Problemet er at han gjerne spiser noe i 2-7 dager, og så er han lei. Etter et halvt år gir jeg nå snart opp før jeg blir fullstendig gal, og vurderer å bare alternere på de ulike råfôrløsninger som han liker. Ikke optimalt, men det er heller ikke særlig optimalt sånn som ting er nå. Imidlertid er jeg bekymret for om han blir tilstrekkelig dekket inn på vitaminer og mineraler, og kunne tenke meg enkelt å regne litt på det. Finnes det noe slikt program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg vet om.

Nå har du vel en rase som er kjent for å være kresen også, men er han tynn? Hvis ikke får han jo i seg nok mat. Anbefalingene på fôrsekker er nettopp det, og etter min erfaring kan hundene gjerne få mindre enn anbefalt. Det jeg har hatt hell med hos begge mine småspiste hunder er å gi dem mindre mengde, lite nok til at de faktisk spiser opp. Det har løst problemet, de spiser opp maten til begge måltidene.

Vi varierer også litt på type tørrfôr, og har fôret med tørt og rått halvt om halvt (tørt til frokost og rått til middag, men det kan man jo mikse og kombinere som man vil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo få inn nok kalorier uten at man er dekket inn på vitaminer og mineraler (eller proteiner og fett for den del), så det er den finregningen jeg gjerne skulle sett litt på. 
 

Akkurat nå er han ikke tynn, men det skyldes at vi til slutt ga opp å være så streng med maten, og gjør det som skal til for at han skal gidde å ta til seg noe som helst. Likevel spiser han ikke nok uten at vi legger ekstremt tilrette under måltidene (typ ingen i huset må bevege seg, for da er fokuset borte med en gang). Han ser ut til å mangle sultfølelse rett og slett. Stikk motsatt av den andre puffen jeg har, noe som gjør det litt ekstra vanskelig. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe tilsvarende til PC-horse for hund (antar at det er det du brukte til hest), men det er svært enkelt å sette opp i et regneark. Jeg har satt opp noen selv, men der tas det ikke hensyn til vitaminer og mineraler. Dog, om du ønsker det så kan du sende meg en PM med mailadresse så kan jeg sende over det jeg har brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var PC-horse jeg brukte ja. Var fôringsnerd på hest, men det var litt nøyere med de som tross alt var toppidrettsutøvere. Hadde et slikt program eksistert hadde jeg nok brukt det hvis prisen ikke var helt hinsides. Alternativt betalt en fôringsveileder for å utarbeide noen alternativer for meg som var sikre, men da måtte det vært en som hadde fagkompetansen til det. Er det tall som er «opplest og vedtatt» når det gjelder behov på hund på samme måte som PC-horse hadde tallgrunnlag?

Tar gjerne en kikk på Excel-arket selv om det ikke dekker vitaminer og mineraler, Polfarer. Sender deg PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, problemet er nok at hunder fôres på en litt annen måte enn hest, og at fullfôr er mer vanlig, så man kan "regne med" at hunden får det den trenger, sånn i all hovedsak. Jeg ville kontaktet Antrozoologisenteret på Ås, de kan sannsynligvis en del mer enn mange veterinærer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, har selv en som nekter å spise annet enn råfôr. :rolleyes:  Er heldigvis ikke kresen på hvilken sort.

 

17 hours ago, insolita said:

 Er det tall som er «opplest og vedtatt» når det gjelder behov på hund på samme måte som PC-horse hadde tallgrunnlag?

Updated-Nutritional-Guidelines.pdf (europeanpetfood.org) Dette er de eneste retningslinjene som ligger gratis tilgjengelige på nett. 

Noen produsenter oppgir mengde vitaminer og mineraler per kilo fôr, men ikke alle. Noen har sine på nett og emballasje, andre bare på emballasjen eller bare på internett. VOM har sine på emballasjen f.eks. Noen produsenter oppgir det sikkert hvis man sender dem mail.

Dette er vel det man trenger for å regne på det, uten at jeg har prøvd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/20/2023 at 1:10 PM, simira skrev:

Tror dere det er interesse for et slikt program? Mannen min var med og laget PC-horse i sin tid, og har vurdert å lage noe  lignende for hund, men jeg tror ikke egentlig det er noe marked for det.

Helt ærlig så er energiberegning til hund så simpelt at jeg tror ikke det er verdt investeringen ? Men jeg har hele "PC-horse" i Excel også ?

På 8/20/2023 at 9:58 PM, insolita skrev:

Det var PC-horse jeg brukte ja. Var fôringsnerd på hest, men det var litt nøyere med de som tross alt var toppidrettsutøvere. Hadde et slikt program eksistert hadde jeg nok brukt det hvis prisen ikke var helt hinsides. Alternativt betalt en fôringsveileder for å utarbeide noen alternativer for meg som var sikre, men da måtte det vært en som hadde fagkompetansen til det. Er det tall som er «opplest og vedtatt» når det gjelder behov på hund på samme måte som PC-horse hadde tallgrunnlag?

Tar gjerne en kikk på Excel-arket selv om det ikke dekker vitaminer og mineraler, Polfarer. Sender deg PM. 

Ja, det er tall som er "vedtatt" gjennom utallige fôringsforsøk på samme måte som hos hest. Fôring av hund er dessuten veldig mye enklere fordi de har et mye enklere fordøyelsessystem og det derfor er mye mindre variasjon i hvordan ting fordøyes/påvirker utnyttelsen.

På 8/21/2023 at 9:41 AM, simira skrev:

Nei, problemet er nok at hunder fôres på en litt annen måte enn hest, og at fullfôr er mer vanlig, så man kan "regne med" at hunden får det den trenger, sånn i all hovedsak. Jeg ville kontaktet Antrozoologisenteret på Ås, de kan sannsynligvis en del mer enn mange veterinærer om dette.

Antrozoologisenteret har nok ingen spisskompetanse på ernæring, men det finnes forskere ved NMBU som har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2023 at 1:10 PM, simira said:

Tror dere det er interesse for et slikt program? Mannen min var med og laget PC-horse i sin tid, og har vurdert å lage noe  lignende for hund, men jeg tror ikke egentlig det er noe marked for det.

Ei venninne lurte nettopp på om det fantes PC horse for hund. :lol: Vil tro det er interesse for det. Flere som f.eks gir forskjellige fôrtyper samtidig, eller delvis rått/tørt, eller til og med sammensetting av egenlaget rawfôr.
Eller sånne som meg som gir tilskudd som multiflex fra norsk dyrehelse. Hvordan slår det ut egentlig med div tilskudd over forskjellige fôr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...