Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresiv hund


Kami
 Share

Recommended Posts

Skikkelig håpløs situasjon, hunden min har nå bitt 3 personer på 2 mnd….vært med dyrlegen på helsesjekk og alt var greit, men han biter uten å gi signaler. Han har bitt 2 familiemedlemmer som har bøyd seg over han og meg nå når jeg bøyde meg over han. trenger tips for vil helst ikke avlive han. Er han understimulert eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som hopper over alle avstandsøkende signaler og går rett på biting er alvorlig, og det ligger nok mye dypere enn at hunden er understimulert. Hvis du ikke vil avlive er vel den eneste løsningen å ha stålkontroll på hunden til enhver tid, sånn at det ikke oppstår situasjoner der han har mulighet til å bite.

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk https://www.atferdskonsulenter.no/ og ta kontakt med noen der for å få hjelp. Hvis du ikke vil avlive hunden trenger du profesjonell hjelp og et treningsopplegg for å se om det er mulig å gjøre hunden tryggere og til å endre adferd. Det er ikke sikkert det går.

Uansett må du sørge for at hunden aldri kommer i en situasjon der han kan bite, og det kan bety skjerming/adskillelse når du får besøk for eksempel, og ikke la fremmede komme bort til hunden i det hele tatt.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du må tenke veldig godt igjennom. Jeg skjønner at du ikke ønsker å avlive hunden, men det du skriver er veldig alvorlig. Du har en farlig hund. En farlig hund som har bitt sine nærmeste. Selv med proffhjelp, så må du alltid regne hunden din som farlig. Siden han ikke gir signaler, så vil det alltid være en høy risiko for bitt. Det kan du ikke utsette andre for.

Siden du nevner familie må jeg si at hvis det er barn i husstanden, så kan jeg ikke med god samvittighet anbefale deg å beholde hunden. Og dersom det er bare voksne, så må alle være enige om at dere vil gjøre dette, for det krever mye av dere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel det er litt drastisk å ‘fjerndiagnostisere’ en hund man aldri har møtt og anbefale avliving uten videre..

TS gir ikke mange opplysninger i første post, annet enn at hunden har bitt. Hva slags bitt dreier det seg om, dype bitt med ordentlige sår eller er det mer ‘klembitt’, der hunden klemmer kjeven om hånden f.eks, uten alvorlige sår? 
 

Er det virkelig sikkert at hunden ikke gir signaler på forhånd eller blir disse ignorert/oversett?  Har hunden blitt straffet for avstandssøkende signaler som knurring f.eks?  Hvilket er rene oppskriften på biting.

TS skriver at hunden biter når man bøyer seg over den. I hvilke situasjoner og hvor mye ‘bøying ‘ snakker man om her?  Som i så vidt bøye seg fremover eller lene seg over hunden i en situasjon den finner ubehagelig? 
 

Det kunne absolutt vært interessant med flere opplysninger fra TS, for å uttale seg noe videre. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/8/2023 at 11:14 AM, QUEST skrev:

Jeg syns vel det er litt drastisk å ‘fjerndiagnostisere’ en hund man aldri har møtt og anbefale avliving uten videre..

TS gir ikke mange opplysninger i første post, annet enn at hunden har bitt. Hva slags bitt dreier det seg om, dype bitt med ordentlige sår eller er det mer ‘klembitt’, der hunden klemmer kjeven om hånden f.eks, uten alvorlige sår? 
 

Er det virkelig sikkert at hunden ikke gir signaler på forhånd eller blir disse ignorert/oversett?  Har hunden blitt straffet for avstandssøkende signaler som knurring f.eks?  Hvilket er rene oppskriften på biting.

TS skriver at hunden biter når man bøyer seg over den. I hvilke situasjoner og hvor mye ‘bøying ‘ snakker man om her?  Som i så vidt bøye seg fremover eller lene seg over hunden i en situasjon den finner ubehagelig? 
 

Det kunne absolutt vært interessant med flere opplysninger fra TS, for å uttale seg noe videre. 

Hei, var litt dårlige opplysninger, men takk for bra svar!
Begge gangene der han har bitt så har det vært når han sover…så det e jo vår feil på en måte at vi kommer over han for å kose og kysse han. Eneste signalene jeg kan tenke på er at han trekker og bøyer hodet ned og bort, så vet ikke om det egentlig er et signal eller om han bare er klein? fra min side oppfatter ikke jeg at han biter tak, men han glefser og tennene treffer i forbifarten, men begge gangene har trengt lege,  pga sprøyte og små sår. 

Samboeren og jeg var borte fra han 1 mnd og han var med hundepass med en pomeranian som herjet sinnsykt mye med han(mye biting på vår hund) de har ikke vært slem med han men det er en del negativ stress der han var. så han bet 3 dagen vi fikk han tilbake og var midt under flyttekaos. Håper det bare har vært stress og for mye som skjedde rundt han og lite stimuli.  Han har blitt den gode gamle hunden vår foreløpig og venter på proff hjelp, røntgen av ad/HD og ordentlig kastrering(og kanskje få sjekket synet hans)  Han var ALDRI aggressiv eller noe slem før så håper vi får beholde han så lenge vi klarer og hvis vi må avlive han så håper vi det er pga sykdom❤️ og han var før hendelsen super flink med søsknene mine, de er ikke redd han men jeg lar de ikke bøye seg hvis de skal komme å kose han.

han virket også litt redd, skvetten og voktet godsakene og lekene forrige uke så vi har trent på å skryte han opp sånn han blir tryggere på seg selv , så det har fungert! Nå har han begynt å leke litt igjen istedenfor å passe på den og henter ting til oss

Endret av Kami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som sover skal aldri forstyrres. Det er definitivt deres feil. At han snur hodet bort er også et tydelig signal på at dette er ubehagelig for hunden. Hvis det er de eneste tilfellene hunden har bitt, så burde det være enkelt å la hunden være i fred. Forklaringen med mye stress og uro og at han ikke har fått være i fred gir også mening. Jeg håper han slipper å være der igjen.

Når du nevner kastrering så anbefaler jeg å vente med det til dere har fått proff hjelp med hunden. Hvis hunden har en usikkerhet som ligger i bunnen av dette så kan det problemet bli verre med aggresjon og biting ved kastrering.

Jeg vil anbefale dere å finne kurs som innebærer å lære om språk og adferd hos hund, så dere lærer både å lese hunden, og gjøre de riktige tingene i hverdagen.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kami said:

Hei, var litt dårlige opplysninger, men takk for bra svar!
Begge gangene der han har bitt så har det vært når han sover…så det e jo vår feil på en måte at vi kommer over han for å kose og kysse han. Eneste signalene jeg kan tenke på er at han trekker og bøyer hodet ned og bort, så vet ikke om det egentlig er et signal eller om han bare er klein? fra min side oppfatter ikke jeg at han biter tak, men han glefser og tennene treffer i forbifarten, men begge gangene har trengt lege,  pga sprøyte og små sår.

Det uthevede er signal, og det betyr noe ala "jeg vil ikke lage noe trøbbel med deg, men jeg er usikker på deg så ikke kom nærmere meg". Hunder som ikke har noen planer om å bølle (slåss eller stjele), respekterer slike signaler hos andre hunder ved å holde avstand. I hundeverden er det svært truende når en annen ikke respekterer det signalet, det betyr at hunden må enten forsvare seg og sitt eller underkaste seg, noe som er svært ekkelt og stressende for den å oppleve.

Hunden deres ber dere altså om å backe unna. På en pen måte. Når mennesker ikke respekterer slike signaler, må hunden ty til knurring og flekking av tenner for å understreke det de mener. Kommer man derimot helt  innpå en hund som ber om å være i fred, som dere gjør når dere prøver å kysse og klappe ham, har de ingen annen måte å få folk vekk på enn å glefse etter det som griper etter dem.

Hvis dere lærer dere litt mer om hundens språk og begynner å respektere det hunden sier, vil dere nok i stor grad slippe å havne i lignende situasjoner igjen. Anbefaler bøker eller innhold av Anders Hallgren, han har skrevet mye fornuftig om hundens språk og adferd.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, simira skrev:

En hund som sover skal aldri forstyrres. Det er definitivt deres feil. At han snur hodet bort er også et tydelig signal på at dette er ubehagelig for hunden. Hvis det er de eneste tilfellene hunden har bitt, så burde det være enkelt å la hunden være i fred. Forklaringen med mye stress og uro og at han ikke har fått være i fred gir også mening. Jeg håper han slipper å være der igjen.

Når du nevner kastrering så anbefaler jeg å vente med det til dere har fått proff hjelp med hunden. Hvis hunden har en usikkerhet som ligger i bunnen av dette så kan det problemet bli verre med aggresjon og biting ved kastrering.

Jeg vil anbefale dere å finne kurs som innebærer å lære om språk og adferd hos hund, så dere lærer både å lese hunden, og gjøre de riktige tingene i hverdagen.

Ja det er vår feil så da har jeg følt at det blir feil å avlive han?Ah shit takk for at du sa det! Da venter vi med kastrering☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Det uthevede er signal, og det betyr noe ala "jeg vil ikke lage noe trøbbel med deg, men jeg er usikker på deg så ikke kom nærmere meg". Hunder som ikke har noen planer om å bølle (slåss eller stjele), respekterer slike signaler hos andre hunder ved å holde avstand. I hundeverden er det svært truende når en annen ikke respekterer det signalet, det betyr at hunden må enten forsvare seg og sitt eller underkaste seg, noe som er svært ekkelt og stressende for den å oppleve.

Hunden deres ber dere altså om å backe unna. På en pen måte. Når mennesker ikke respekterer slike signaler, må hunden ty til knurring og flekking av tenner for å understreke det de mener. Kommer man derimot helt  innpå en hund som ber om å være i fred, som dere gjør når dere prøver å kysse og klappe ham, har de ingen annen måte å få folk vekk på enn å glefse etter det som griper etter dem.

Hvis dere lærer dere litt mer om hundens språk og begynner å respektere det hunden sier, vil dere nok i stor grad slippe å havne i lignende situasjoner igjen. Anbefaler bøker eller innhold av Anders Hallgren, han har skrevet mye fornuftig om hundens språk og adferd.

Vi skal lese den boken! Takk for svar☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...