Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstreme frustrasjons-utbrudd hos ung tispe


dvd
 Share

Recommended Posts

Har en ung tispe på 3 måneder. Generelt er hun en kjempeflott hund. Hun er en blanding av papillon og finsk lapphund. Lett å trene på ting som sitt, ligg osv, fantastisk rolig og flink i bil, elsker mennesker og vil så gjerne hilse på alle hun møter på, og oppfører seg som en "normal" valp.

Problemet er at når hun møter på folk, er på besøk hos andre eller lignende så får hun med jevne mellomrom skikkelig frustrasjons utbrudd. Hun blir rett og slett på kanten av aggressiv. Hun biter, hører ikke på kommandoer, ikke interessert i leker, og bare hiver seg rundt og biter etter fingre, ben, alt hun kan få tak i og knurrer og peser. Og sikter på mennesker ovenfor leker eller andre ting. Jeg føler jeg har prøvd det meste for å få bukt på oppførselen. Prøvd å distrahere henne, få henne til å bite på leker istedenfor, fjernet henne fra situasjone osv, og må som oftest gå hjem fordi hun biter folk til blods. 

Hun gjør aldri dette her når det bare er oss to hjemme alene, eller når vi går tur alene. 

Hun får 3 eller fler lange turer (typ 1-3 timer etter dagsformen og energinivået hennes), hjernetrim leker som hun elsker å holde på med, flere lydighets-treningsøkter i løpet av dagen. Så jeg vet ikke hvor all denne frustrasjonen kommer fra. 

Jeg har drevet med mye hund tidligere, hatt flere valper under mitt eie og trent, men aldri møtt på noe som dette her. Så vidt jeg har hørt så sliter de som adopterte en annen tispe fra samme kull med de samme adferdsproblemene. 

Trenger derfor tips til hva årsaken kan være og hvordan vi fikser dette problemet, da dette ikke er godt for hverken henne eller menneskene rundt. 

Endret av dvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 3 måneder som får 3 timers tur? 

Høres ut som om hun blir overstimulert. Tren på balanse mellom aktivitet og 100% ro, og at det ikke skjer alt for mye ila en dag. Om det ikke bli bedre ville jeg kontaktet en hundeklubb eller trener. 

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med jma. Ho virker litt overstimulert.. 
Får ho nok søvn? Valper skal jo sove ekstremt mye i løpet av et døgn. Har de vært for mye våken blir de veldig vanskelige å ha med å gjøre. Da blir overtrøtte, ville, vanskelige å nå inn til og de biter no ekstremt.
Selv har jeg en veldig aktiv rase som kan bli veldig vanskelige om de får for lite stimuli, men de kan bli like vanskelige om de får for mye stimuli og aldri får trent på ro.

Men siden du sier at valpen ikke er sånn ellers når det kun er dere kan det skyldes at det blir så mye nytt og gøy som skjer, valpen blir kanskje for gira og klarer ikke lenger å kontrollere seg. 

Er enig med at det kan være lurt å kontakte en flink hundetrener som kan hjelpe med å finne grunnen til oppførselen hos valpen og løsningen på hvordan dere kan gå fram å trene på dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk oppførsel for en valp som er overtrøtt eller supergira. Hvor heftig en overtrøtt valp reagerer på den følelsen seg er individavhengig, og det høres ut som det er noe som ligger til slekta. Jeg vil ikke kalle det adferdsproblemer, for det er vanlig at det koker over for valper og unghunder.

Du vet allerede hva slags situasjon som forårsaker adferden, nemlig besøk og folk dere møter (stopper for å snakke med?). Her må du rett og slett følge med på hva som gjøre henne gira. Er hun allerede sliten etter lek/tur/snusing? Snakker folk til henne med lys stemme og kroppspråk som er ment å gire henne opp? Får hun mye oppmerksomhet, eller lite? Er det tidlig i besøket/turen, eller etter dere har vært der en stund? Også må du bli flink å avbryte samtaler med en gang du ser at hun er på tur til å bli så gira. 

Et av problemene med å være på besøk er at mange hunder er dårlige til å finne roen på nye steder, og selv hvis de ønsker å sove, så vet de ikke hvor eller hvordan. Voksne hunder som ikke finner roen vil som regel reagere med å tusle rastløs rundt, pipe eller stå å nistirre på døra. Valper blir overtrøtte og biter, knurrer, løper rundt og ødelegger ting. En ting du kan gjøre er å ha et lite teppe til valpen som du bruker i senga hennes, og ta det med når dere skal på besøk. Ikke for at hun skal ligge der hele tiden, men for at hun skal ha en plass hvor vet at hun KAN legge seg og føle seg trygg.

Det er også viktig at dere legger opp til å være rolige med valpen når dere er på besøk. Leking hos gjester er uheldig, og det samme er høy stemme og gira kroppspråk. Bedre å ta med en tyggeting som hun kan kose seg med på egenhånd, og snakke til henne med "nå skal vi snart sove" stemme. Hvis du ser at hun er på tur til å koke over, så kan det være lurt å dra hjem før det skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...