Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter på grus


Hannah
 Share

Recommended Posts

Når jeg er på tur og går pleier jeg å kaste godbiter til hunden min. For det meste fanger han dem, men noen ganger faller de på bakken. Dette kan være på asfalt, i skogen, gress, sand og grus.

Tenkte litt på når godbiter faller i grusen og hunden spiser dem. Får de med seg steiner å? Eller klarer de å skille godbiten fra resten av steinene og kun spise den?

Godbitene er ca på størrelse med vanlige fôrkuler.

Vi var nemlig hos veterinæren i dag hvor de så han hadde knekt av litt av nederste del på jekselen, men ikke så mye at de ønsket å gjøre noe med det, kun følge med om det ble større/verre. De trodde det kunne komme av at han spiste på noe hardt som steiner eller sånne harde tyggebein fra matbutikk og lignede. Han får ikke til vanlig harde tyggebein og ikke spiser han stein, men tenkte kanskje at hvis han får godbiter på tur hvor noen faller på bakken, så kanskje han spiser stein sammen med dem?

Vet jo ikke garantert at dette er årsaken, men mest logiske grunnen.

Så lurer egentlig på om noen andre opplever at hundene deres spiser stein sammen med godbiter de plukket opp fra bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund fikk slitte tenner, spesielt hjørnetennene (altså de ble flate åp tuppen). Veterinæren den gangen spurte om han spiste på stein og mente det kom av det.

Hunden min spiste ikke stein, så jeg tviler på det kom av det, og tenker det fort kan være vanlig slitasje rett og slett. Dette ble et tema når han var 7+ år. Jeg har hørt at tennisball kan slite på tennene, men hvorvidt sant det er kan jeg ikke påstå. Men jeg føler det i så tilfelle gir mer mening enn stein på min gamle hund, fordi han elsket tennisballer og lekte/tygde mye på dem.

Tenner kan selvsagt så skader/slitasje av stein som grus. Jeg tenker det nok ikke er uvanlig at hunder kan få i seg f.eks grus som de tygger på og dermed kan det gå utover tennene, når de plukker opp f.ek.s godbiter. Noen er sikkert flinke til å spytte det ut igjen, mens andre ikke så flinke. 

Jeg bekymrer meg i hvert fall ikke særlig over det, med mindre jeg får en hund som slukter stein/grus, og/eller er maks uheldig og får en real skade. Så langt har jeg ikke hatt noe tannskader på mine hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Enig med jma her. Det kan være så individuelt ifra hund til hund. 

Og om det er en vilter unghund du har så kan det være så mange andre måter han kan ha knekt noe av jekselen på. 

Etter hva jeg har erfart så lager det en ganske tydelig lyd om hunder (eller småbarn, som også gjerne stapper alt mulig i munnen i en periode) tygger på stein, så selv om du ikke ser at grus går inn i kjeften på hunden så tror jeg du ville ha hørt det. 

Kort oppsumert så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at godbig kastingen skal være noe problem (med mindre du ser/hører at det blir med småstein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...