Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller retriver som førstegangshund


Anonym234
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har veldig lyst til å skaffe meg hund (valp), men har aldri hatt det før.

Jeg har falt helt pladask for toller rasen, men lurer på om den egner seg til en førstegangseier.

Jeg har lest meg opp på mange raser, deriblant toller, og skjønner at den trenger mye mosjon. Mer enn en golden retriver.

Hvor mange timer (ca) tenker dere en toller trenger av mosjon i løpet av dagen?
Holder det f.eks. med 15-20 min morgen, ca 1 time ettermiddag (etter jobb), 15-20 min kveld?

I tillegg har jeg lyst til å teste ut å trene sporsøk og generell hverdagslydighet! Kanskje agility også. Som sagt, så har jeg ikke eid hund før så jeg og hunden får jo finne ut av hva vi synes er gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lang ventetid på toller. Nylig snakket noen om 4 år. Vet ikke hvor det tallet kommer fra, men det kan være noe å ha i bakhodet. 

Ingen problem å skaffe toller som førstegangshund, så lenge man er interessert nok i å bruke mye tid og energi på hunden. En times tur er kanskje greit i ukedagene, men tror ikke tolleren er "ferdig for dagen" etter det. Jeg tror det kommer an på hvor mye tid du er villig til å legge ned i hund, også utover morgen/kveld og den timen etter jobb. Dette er hunder med mye arbeidskapasitet og behov for mental aktivisering. De er utrolig lettlærte og arbeidsvillige, men også sta og litt utspekulerte. Syns egentlig NKK oppsummerer godt: https://www.nkk.no/raser/nova-scotia-duck-tolling-retriever-article8133-815.html. Hvor mye den enkelte trenger vil jo være opp til individet. 

En fin toller er er etter min mening en fantastisk hund. Men det finnes nok enklere hunderaser dere ute, der man får litt mer "gratis" på kjøpet. Og som kanskje er et litt mer safe kjøp, med tanke på avl, mentalitet osv. Det er også noe du må se på og ta med i vurderingen. 

 

 

 

Endret av Nani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nani skrev:

Det kan være lang ventetid på toller. Nylig snakket noen om 4 år. Vet ikke hvor det tallet kommer fra, men det kan være noe å ha i bakhodet. 

Ingen problem å skaffe toller som førstegangshund, så lenge man er interessert nok i å bruke mye tid og energi på hunden. En times tur er kanskje greit i ukedagene, men tror ikke tolleren er "ferdig for dagen" etter det. Jeg tror det kommer an på hvor mye tid du er villig til å legge ned i hund, også utover morgen/kveld og den timen etter jobb. Dette er hunder med mye arbeidskapasitet og behov for mental aktivisering. De er utrolig lettlærte og arbeidsvillige, men også sta og litt utspekulerte. Syns egentlig NKK oppsummerer godt: https://www.nkk.no/raser/nova-scotia-duck-tolling-retriever-article8133-815.html. Hvor mye den enkelte trenger vil jo være opp til individet. 

En fin toller er er etter min mening en fantastisk hund. Men det finnes nok enklere hunderaser dere ute, der man får litt mer "gratis" på kjøpet. Og som kanskje er et litt mer safe kjøp, med tanke på avl, mentalitet osv. Det er også noe du må se på og ta med i vurderingen. 

 

 

 

Takk for svar!

Skal ha det i bakhodet ja! Det var da veldig lenge.

Vet du om noen oppdrettere som virker seriøse? Og vet du forresten om det er mye seriøst oppdrett av tollere sånn generelt i Norge? Noe man bør være obs på (faretegn) ved spesifikt toller oppdrettere?

Skal undersøke litt mer hva andre raser har å tilby, men å kunne legge til rette for mer mosjon enn en time på ettermiddagen skal være mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via raseklubben (retrieverklubben) finner du ihvertfall oppdrettere som følger klubbens anbefalinger for avl, som bør være et minimum.

Jeg tviler på at det er 4 år ventetid, men å finne en god oppdretter og et kull som passer kan ta tid.

Husk at hundeholdet også er mye mer enn tur. Og særlig de første par årene er det mye arbeid i hverdagslydighet og aktivisering av valp og unghund både inne og ute, rett og slett for å lære de hvordan du forventer at de oppfører seg og gjør ting.

Aktiviseringsbehovet til toller går ikke bare på fysisk mosjon, der vil jeg ikke si at de krever så mer enn en golden bør ha (men ofte ikke får, fordi de selges som søte kosehunder), men de krever mer aktivisering og hodearbeid i form av for eksempel søksarbeid eller annen hundesport. Det er ikke uvanlig å bruke et par timer to-tre dager i uka på hundesport for de som har brukshunder i den kategorien jeg vil plassere toller.

Så lenge du er innstilt på å være aktiv med hunden så kan det være en fin førstegangshund, men få gjerne hjelp av en hundeinstruktør i nærheten for eksempel, eller erfarne hundefolk du kjenner, til å se etter valp etter en seriøs oppdretter. Særlig viktig er det med gemyttet på toller, da det i perioder har vært mye rusk med utrygge hunder med svak mentalitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Anonym234 said:

Takk for svar!

Skal ha det i bakhodet ja! Det var da veldig lenge.

Vet du om noen oppdrettere som virker seriøse? Og vet du forresten om det er mye seriøst oppdrett av tollere sånn generelt i Norge? Noe man bør være obs på (faretegn) ved spesifikt toller oppdrettere?

Skal undersøke litt mer hva andre raser har å tilby, men å kunne legge til rette for mer mosjon enn en time på ettermiddagen skal være mulig!

Sjekk raseklubben for oppdrettere, som brukeren over også viser til. 

Tollere kom først til Norge på 80-tallet og er avlet mye på kort tid. Det har nok vært mye kvantitet over kvalitet i tidligere avl. Tror dette har bedret seg nå. Relativt frisk rase, men tollersyke og diverse autoimmune sykdommer forekommer. Bakgrunnen for dette er usikker, men man antar vel det er genetikk. Som bruker over også peker på, kan visstnok være noe rusk i mentalitet på noen. Stress er vanlig. Les rasebeskrivelsen på retrieverklubben, der står det mer. 

Jeg hadde nok ikke skaffet meg en toller med mindre du er innstilt på å ha hund som hobby. Jeg vet mange har de som familiehunder, og mulig det fungerer fint, men min erfaring er at de trenger arbeidsoppgaver og mye mental stimuli for å trives. Mulig dette også er grunnen til at folk har litt varierende erfaringer med dem, fordi det finnes mange tollere der ute som ikke får det de trenger. Jeg vet ikke. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...