Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Fôring valp


VOMintator
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi fikk oss en valp for 2 uker siden på dagen, per dags dato. Han er en tervuren på 15 måneder.

Oppsumert har han vært gjennom noen interessante 4 uker for en liten valp. Fra å reise bort fra en midlertidig for vært, tilbake til oppdretter i 2 uker. Hvor han stod ute blandt andre hunder i egen binge og full tilgang til for. Før vi plukket han opp for 2 uker siden. På de to ukene har vi drevet å flyttet og det var mye frem og tilbake sist uke, men han var på samme sted så og si hele tiden utenom miljøtrening.. Denne uken har vi fullført alt og egentlig kommet til ro. 

Ett gjennomgående problem er at han har generelt spist lite. Har fôret han med vom og tørfor 3 ganger daglig. Hvorav han av og til spiser opp vommen å lar tørrfôr ligge.

Har lest masse om meninger til fôring, rutiner med store måltider har endt opp i lite spising så for vår del har vi latt matskålen stå framme etter han har spist opp slik han går småsåist litt når han føler for det ila dagen. 

I dag ble han veid og hadde gått ned 1 kg. De er litt frustrerende og stressende. Innledende tanker er at han må bare finne roen etter måneden han har hatt. Så kommer matlysten etter vært, men hvis det er noen tips eller kommentarer dere kan komme med aksepterer vi gledelig. 

Mvh litt engstelige eiere og Garm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt maten stå fremme i 5 minutter, tatt den vekk, og servert den igjen til neste måltid ? og hvis du mener 15 uker så ville jeg gjort det 3-4 ganger om dagen. Du kan eventuelt gi fiskeolje ol for å tilsette mer smak og fett? Men pass på å ikke gå i fella med å servere bedre og bedre mat. Da skaper du en kresen hund. En frisk hund vil ikke sulte seg selv, og han får sikkert mer matlyst når han slår seg mer til ro hos dere som du sier. 

Ville også foret en halvtime etter en liten tur eller aktivitet så han kanskje er mer sulten. 

Du kan eventuelt kjøpe tørrfôr med mer kalorier? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fôret Vom og tørt samtidig, men heller vekslet på måltidene. Og kanskje et måltid til, så det blir mindre mengde hver gang.

Trikset med begge mine småspiste har vært å gi dem så lite at de faktisk spiser opp, og så sakte øke mengden. Da setter jeg frem maten og lar den stå i 5 minutter før den tas bort igjen.

Håper det hjelper med mer ro også, men du har en rase som kan være litt typisk småspist også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet triks kan også være å gjøre maten mer interessant. Noen hunder liker bedre, og får mer matlyst, av å måtte jobbe for maten, fremfor å bare få den servert rett foran seg. Selv hunder som spiser godt med å få maten servert, kan ha godt av å måtte jobbe for maten.

Nå er jeg stor fan av VOM o.l. mat, fremfor tørrfòr generelt. Med VOM kan det være lurt å prøve f.eks slikkematte, skål som har mønster i seg (oftest brukt for hunder som spiser for fort, men vi har hatt suksess med øking av matlyst også). Fryst kong er jo også noe å prøve.

Med tørrfòr hadde jeg prøvde å hive det ut som en lite søkeoppgave i hagen (eller annet sted med plen). Tørrfòr kan også gjemmes i ulike leker (eller andre, trygge ting hunder kan styre med) slik at de må jobbe for å få dem ut.

Jeg hadde nok også dog sett på muligheten til å gå over til VOM helt, men det er en preferanse og individuell sak, både for hund og eier. Men det virker jo til at han liker det godt siden han pleier å spise opp det og la det andre ligge. Når det gjelder å blande VOM og tørrfòr, har jeg ikke hatt noe problem med dete selv på mine hunder. Men igjen, dette er også selvsagt en individuell sak man må se an hunden på.

Å ikke gi for mye er også et lurt triks som har funket her i noen situasjoner hvor matlysta ikke har vært på topp.

Og det er som du sier, at den kanskje kommer igjen når han har roet seg også, slik har helt klart en faktor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med svaret over! Du har jo en rase som er gla i å jobbe, vanligvis. Så bruk feks vanlig kvalitets tørrfôr som belønning når du lærer inn enkle lydighets øvelser, eller tren søk på plen ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...