Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassert hund, allergisk reaksjon - veien videre


Recommended Posts

Vi har nylig kjøpt en valp som måtte omplasseres fra eier da tiden ikke strakk til men det ha oppstått kraftig allergi og vi kan ikke ha den. Jeg sendte melding til tidligere eier så de er klar over problemstillingen og de ønsker han tilbake men da ikke tilbakebetale noe av kjøpesummen. Jeg forventet ikke å bruke "angrerett", men jeg må jeg omplassere han videre da det ikke vil være mulig å ha det slik, verken for dyret eller menneskene. 

Hvordan går jeg videre? Jeg eier jo hunden og ikke noe annet står i kontrakten jeg ønsket å lage (de hadde ikke tenkt å skrive kontrakt) om problemer skulle oppstå slik som dette. Har de rett til å ta han tilbake uten å betale noe av summen tilbake? Har jeg som nåværende eier lov til å si at det ikke er aktuelt men heller omplasse han videre selv? 

! Ja, dette er en dårlig situasjon for alle parter.

! Og nei, dette er selvfølgelig ikke slik dyr skal behandles (bli kasteball). Desverre skjer livet noen ganger og det eneste vi kan gjøre er å prøve å gjøre det hele på best mulig måte og ta med seg erfaringene videre. Selv om ønsket har vært stort i mange år nå må vi være et dyrefritt hjem, det har vi lært dyrt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjøpt hunden er det du som eier den. Jeg håper hunden er omregistrert på deg i Dyreidentitet og evt. NKK om hunden er registrert der.

Som eier kan du gjøre hva du vil med hunden, enten du vil selge den videre eller gi den til hvem du vil. Tidligere eier kan ikke kreve å få hunden tilbake hverken gratis eller mot penger. Men det er anstendig av deg å gi de muligheten til å kjøpe hunden tilbake.

Ved salg anbefaler jeg deg å skrive en kontrakt, sjekk NKK for deres kjøpskontrakt for hund. Du kan ikke kreve forkjøpsrett ved evt. nytt salg av hunden, men det går an å oppfordre til å ta kontakt og gi deg muligheten til å kjøpe tilbake hunden dersom den skal selges igjen. Når det er sagt er det vel ikke noe alternativ pga allergien, og valpen slipper forhåpentligvis uansett å bytte hjem flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...