Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei dere!

Vi har en herlig olde english bulldogge/dorset old tyme bulldog blanding på 10 mnd. Nå som unghundperioden er godt i gang dukker det stadig opp nye utfordringer som vi er litt uenig og/eller usikre på hvordan vi håndterer.
Det nyligste nå er at han har begynt å bite/nafse etter hender om han blir litt gira. Biter da ikke hardt, men virker som at han blir litt for ivrig og kan bite hardere innimellom. Vi liker ikke helt at han ikke har lagt dette helt av seg enda, til tross for at vi har vært konsekvent fra første stund om at biting ikke er lov.  

Situasjoner dette kan oppstå i er hvis en av oss kommer hjem, og hunden blir veldig glad/gira. Da kan han begynne å hoppe og bite etter hendene våre, og leker er da totalt uinteressant. Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon? 

Skrevet

All trening handler om å belønne hva man ønsker av hunden i situasjonen. Så gi en alternativ handling, terp f.eks mye på sitt så den kommandoen sitter også når hunden blir oppgiret (ha det som mål), så avled med noe annet (gå så ut på tur når dere har kommet hjem for eksempel). 

Det høres såklart enkelt ut, men vet selv av erfaring at det ikke er bare-bare med viltre valper/unghunder som koker over, men dette er metoden vi bruker hvertfall. Når det koker over hjemme og ikke sitt fungerer (eller vet at valpen er så heit at det ikke ville fungert) så tar vi valpen med ut på en liten lufterunde her nå. Øver også mye på «leave it» med godbiter som roer ned og lærer impulskontroll.

• Like 1
Skrevet

Ignoreringsmetoden er enklest å være konsekvent med, og lett for hunden å forstå. Stopp helt opp, ikke si noe, kryss armene over brystet og se i taket. Biting = kjeeedelig. Stå sånn til han roer seg. Når dere beveger dere igjen eller snakker til han, så kan det være lurt å snakke i en rolig stemme, for selvkontroll er mangelvare hos gira unghunder. Hopper/biter han igjen, så er det rett tilbake i ignoreringsmodus. 

Husk på at det er viktig å være konsekvent. Har man så fine klær at man ikke står stille i frykt for at hunden skal ødelegge, eller at man har det så travelt at man ikke venter lenge nok, så fungerer det ikke. Du må være mer sta en en bulle, og hvis du har en virkelig sta gutt så kan det ta over 10 minutter hver gang i starten.

Hundens mål ved gjensynsglede er å få oppmerksomhet. Ved å ignorere så fjerner dere belønningen, og han får ikke oppmerksomheten før han holder tennene borte fra hud og klær. Hopping kan avlæres på samme måte dersom dere ønsker det. Bare husk at dette krever selvkontroll fra hunden, ikke bare lydighet. Noen dager er vanskeligere for han enn andre! 

Lykke til! 

• Like 1
Skrevet

Biting er ofte selvforsterkende, særlig hos noen raser, så ignorering fungerer ikke alltid her. Timeout bak grind kan fungere, eller innlæring av å gå å legge seg på plassen. Å stoppe all aktivitet/lek og gi hunden en oppgave som er godt innlært er et alternativ. Det er også viktig å lære seg å forutse de situasjonene hvor han kanskje girer seg opp for mye, og prøve å forebygge med rolige oppgaver, gi noe å tygge på, e.l.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...