Gå til innhold
Hundesonen.no

Slanke overvektig hund med høyt stoffskifte og Cushings syndrom


Betan
 Share

Recommended Posts

Jeg har en voksen hund på 11 år som det siste året har lagt på seg altfor mye. Noe av årsaken er at han har høyt stoffskifte, som han nå får levaxin for. De siste prøvene var fine. I tillegg har han utviklet Cushing syndrom OG forkalkning i ryggen. Han går i dag på HILL'S SCIENCE PLAN Perfect Weight Large Breed Adult, men han blir bare fetere og fetere. Han veier 35 kilo og burde veid 27-28 kilo. Han får ca 300 gram pr dag. Er det for mye? I og med at han har problemer med forkalkning klarer han ikke lange strevsomme turer lenger, så det blir et par turer på ca 40 minutter pr dag. I tillegg har han fri tilgang til hage. hva er det beste jeg kan gi han som kan få han ned i vekt? Han får ikke noe annen mat, det eneste er en liten dypp i leverposteien for å få i han levaxinen, men det er ikke mer enn max 1/4 teskje pr dag om det er så mye. Noen som har gode tips, så han kan få det litt bedre? Blir jo ikke bedre i ryggen av å bære på for mye vekt heller, så det blir en evig runddans. Han må ned 7-8 kilo. Takknemlig for alle tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan øke mengden mosjon så må du redusere kalorier. Du kan jo enten gå ned 50 gram en liten periode, og se om det blir noe endring. Eller eventuelt prøve å bytte ut 50 gram med grønnsaker? (om hunden blir veldig sulten på 250 gram) 

Hva med svømming innendørs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grønnsaker som er bedre enn andre for hund?

Svømming hadde vært fint, men det finnes ikke noe slikt tilbud i nærheten, så bare det blir isfritt og litt varmere i vannet, blir det mulighet for dét. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke gulrøtter, poteter og brokkoli :) (Jeg mener å ha lest at hundene har bedre opptak når det er litt kokt, og min hund liker det bedre da).  Du kan også blande ris i maten. Tror du også kan bruke søtpotet. Men i og med at det er mtp slanking ville jeg gått for gulrøtter, brokkoli og eventuelt ris.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...