Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Altfor mye. :lol: Tenker du rent på påmeldingsavgiften eller "hele turen" med potensielt kjøring, overnatting osv? 

Kan jo si jeg betalte i overkant av 2 tusen denne måneden for 3 dager med utstillinger i Danmark i mai 2023, for 1 hund. På toppen kommer hvert fall 5 tusen i leie av campingvogn samt campingplass til denne. Så kommer fergebilett og drivstoff i tillegg. Hadde ikke hatt råd til det alene, men reiser sammen med noen, så alt utenom påmeldingen blir jo da fordelt likt på oss. Som ufør må sånt spres utover året for å si det sånn, så påmelding på nov utbetaling, camping enten des eller jan, og leie av vogna en gang innen 1.mai. Jeg reiser "på jakt" etter Dansk CERT da, for tittel. Og ikke minst opplevelsen i seg selv, Danmarkingene vet å lage det sjovt har jeg hørt! 
Sto mellom Euro Dog Show eller Crufts, i England har jeg i det minste gratis boplass en times tid unna, men selvom frøkna er kvalifisert så er det kjekkere med jentetur til Danmark! Så får jeg heller se om hun kvalifiserer seg neste år også så får vi vurdere det til 2024 heller. 

Skal også til Sandefjord nå neste helg, der gikk det 830kr i påmelding for 2 dager. Så hotellrom for 2 netter, 2000kr som egentlig skulle deles med noen dog, hadde jeg booket enkeltrom hadde jeg nok komt meg ned på 1,5k istedenfor, og valgt ett annet sted. Og drivstoff frem og tilbake. Jeg blir jo også litt bundet mtp hvor jeg kan leie iom jeg ikke har bil selv, så må noen ganger dermed betale litt mer for en kollektivtransport vennlig plass når jeg reiser alene, og ikke leier boplass på samme sted som andre jeg kan sitte på med. Togbiletter østover er heller ikke gratis, dyrere for bikkja enn meg jo! 
Skal til samme plassen for en 3 dagers neste år, men da reiser jeg med noen andre, og vi booker nok en AirBnB eller camper iom det er mildere i været på sommeren enn i desember. 

Det er galskap, ingen tvil om det, spesielt om man velger å reise litt. Men med god planlegging og økonomistyring så går det. Og det er den eneste hobbyen jeg betaler for, hund generelt. Det være seg kurs, stevner, utstillinger, trening/medlemskap i en klubb etc. Og det blir kun disse 2 reisene i 2023, alt annet vi eventuelt deltar på blir lokale greier. Og jeg reiser ikke på ferier utenom dette etc. 

Jeg synes ikke påmeldingsavgiften for en vanlig utstilling skal krype spesielt høyere opp, NKK har jeg forståelse for at må opp i pris mtp områdene de leier ofte er større pga høyere påmeldings antall og gjerne også dermed må ha flere dommere og generelt betale for bemanning rundt om til div arbeid, der de lokale klubbene oftere har mer dugnad. (Ikke dermed sakt at de ikke skal ha inntekter altså, men du skjønner hva jeg mener)

• Like 1
Skrevet

Har bare meldt på noen få ganger lokalt, så for meg har det vært litt som å gå på konsert: det er en opplevelse jeg er villig til å betale for. Jeg har ofte vært tilskuer, og det kostet jo også litt for å vandre rundt å se på hundene. 

Jeg skjønner at de som stiller ofte og har reiseutgifter i tillegg plages mer av prisen, men det er snakk om store områder som må leies med mange ansatte dommere som jobber fulle dager, gjerne i helger. Jeg går ut i fra at dommere får reise og opphold dekt? Jeg vet hvor mye tur/retur med fly koster fra Oslo til distriktene, Så jeg regner med det er kostbart, spesielt med utenlandske dommere.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...