Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressive naboer


Visnes
 Share

Recommended Posts

I morges var jeg litt forvirret.

 

For 2 uker siden ba vennene mine passe på den lille hunden hennes mens hun er på ferie. Jeg bor i sentrum, jeg har et privat hus og en stor tomt. Hunden har en veldig bråkete stemme, jeg slipper den ut i hagen for å løpe flere ganger om dagen.

 

En kveld ba en nabo meg om ikke å slippe ut hunden fordi støyen plager henne. Klokken var ca 22.00, jeg sluttet å slippe ut hunden etter kl 19.00.

 

I dag kl 11 lot jeg hunden gå på toalettet og hunden begynte å bjeffe mot gjerdet, etter det hørte jeg. som noen veldig hardt, sannsynligvis sparker, banker på døren min.Det var en kvinne på dørstokken som begynte å rope på meg, fornærme meg, ba meg ikke slippe ut hunden min i det hele tatt, for alle naboene var lei meg.

 

Jeg ville fortelle henne at hunden skulle reise om en uke, jeg ba henne gi meg ordet, men hun viste meg langfingeren, kalte meg navn og dro uten å høre noe og truet meg med politiet.

 

Kan ikke en hund bjeffe et par minutter om dagen? Jeg er rådvill.

Endret av Visnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffer hunden faktisk bare et par minutter om dagen? Du sier det er en liten hund med bråkete stemme, jeg tolker det dit at det er en "klassisk" liten hund som bjeffer mye. Det er slitsomt for naboene, men ikke ulovlig (med unntak av nattestid).

Men likevel vil jeg anbefale deg å ta på hunden bånd og gå en liten tur flere ganger om dagen, heller enn å la hunden løpet rundt i hagen uten tilsyn. Bjeffing er selvforsterkende, og jo mer den får gjøre det, jo mer vil det utvikle seg. Når hunden er ute i hagen, vær der sammen med den, og ta den med inn så fort den begynner å bjeffe. Mer tur og aktivisering vil kanskje også gjøre at hunden bjeffer mindre, for noen hunder er det en typisk adferd når de kjeder seg og ikke får nok aktivitet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Bjeffer hunden faktisk bare et par minutter om dagen? Du sier det er en liten hund med bråkete stemme, jeg tolker det dit at det er en "klassisk" liten hund som bjeffer mye. Det er slitsomt for naboene, men ikke ulovlig (med unntak av nattestid).

Men likevel vil jeg anbefale deg å ta på hunden bånd og gå en liten tur flere ganger om dagen, heller enn å la hunden løpet rundt i hagen uten tilsyn. Bjeffing er selvforsterkende, og jo mer den får gjøre det, jo mer vil det utvikle seg. Når hunden er ute i hagen, vær der sammen med den, og ta den med inn så fort den begynner å bjeffe. Mer tur og aktivisering vil kanskje også gjøre at hunden bjeffer mindre, for noen hunder er det en typisk adferd når de kjeder seg og ikke får nok aktivitet.

Jeg gikk tur med hunden flere ganger per dag utenfor huset. bjeffingen var totalt 30 minutter om dagen.

 

Åh hvis det var hunden min, men han er her bare for 3 uker, jeg vil ikke trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannynligvis har hun irritert seg ganske lenge over problemet før hun har klaget, og da er det lett at det bygger seg opp. Og hvis de i tillegg ikke opplever at det blir gjort noe med det og hunden er ute og står og bjeffer igjen, så blir det slitsomt. Ikke nødvendigvis rettferdig, men jeg kan forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå, hun ser meg for første gang, sparker på døren min, kaller meg navn. Jeg tror det er meg, ikke hun, som kan gå til politiet. hvis en person ikke kan snakke, trenger hun hjelp av en psykoterapeut, slik det ser ut for meg. Jeg ville bare forstå denne oppførselen hvis hun tidligere hadde prøvd å snakke med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke greit at naboen kommer på døra di og oppfører seg sånn, og dersom du føler deg truet så kan du ringe politiet hvis det skjer igjen. Men du sa da virkelig at naboen hadde bedt deg om å slutte å la hunden stå ute, og at du senere lot hunden stå ute likevel? Da hadde hun jo prøvd å snakke med deg 1 gang uten at du brydde deg om hva hun sa.

Bjeffete hunder bør ikke være ute alene. Det er som min mor sier: "Det er vi som har valgt å ha hund, ikke naboen." 30 minutter spredt ut over dagen er veldig lenge, synes jeg. Da regner jeg med at hunden får stå i flere minutter før du henter den inn, og da får du etterhvert dårlig rykte i nabolaget.

Folk må tåle litt når man bor i by eller tettbygd strøk, men man skal også ta hensyn. Vi vet aldri hva som skjer innenfor naboens vegger, og folk med natteskift, sykdom eller babyer har døgnrytmer som ikke følger resten av samfunnet. Det er kjipt å bli vekket av bjeffing flere ganger i løpet av søvnsyklusen. Og andre sliter med lydsensitivitet grunnet ting som autisme eller migrene.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange som ikke har hund, tror at hundehold er å slippe hunden ut i hagen. Og det er bra nok. 
Nei, hunder skal ikke være alene bjeffende i hagen. De skal luftes ved å gå på tur. Slutt å la en hund som bjeffer gå alene i hagen. Du passer den, det er ditt ansvar! (Selv om du ikke vil «trene» den)

Skjønner naboen godt jeg, ingenting er så irriterende enn gjentagende lyd som lett kan fjernes (i dette tilfellet ved å ikke la hunden være i hagen), og den som kan få slutt på lyden ikke skjønner at lyden irriterer så utrolig mye ?

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Det er ikke trådstarters ansvar å oppdra hunden eller ha full oversikt over perfekt hundehold - dette er eiers. 

Nabodamen var svært ufin og lot følelsene ta overhånd. Om hun kommer til deg igjen og oppfører seg truende så har du rett til å anmelde henne.

Støy er sjenerende - men man har av den grunn ingen rett til å oppføre seg truende.

Denne tråden er litt gammel, men jeg svarer alikevel i tilfelle noen andre opplever noe lignende.

Om du har en problemhund eller passer på en problemhund så trenger du ikke å akseptere skremmende oppførsel fra andre mennesker bare fordi hunden din kanskje er årsaken til at de reagerer. To onder blir aldri til noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...