Gå til innhold
Hundesonen.no

Rød missfarge i hvit pels


Recommended Posts

Hei. Jeg har en cavalier som sikkler noe utrolig i bil. Pelsen på brystet er blitt røsa rød og jeg har prøvd kw white shampoo og en annen blå/lilla shampoo som skulle være god på gul rød men jeg får det ikke bort?? han er ikke rød eller klør i huden så regner med det er farga av pga sikkelet?? jeg vil nødig klippe da han stilles ut. Noen tips å få det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme i perioder.

Har en hvit samojed som i perioder kan få slik rød misfarger pels. Han fikk det ofte under potene, på albuene og på ørene. På føttene så det nesten ut som om han var skadet og blødde. Men det kom fordi vi ofte var på tur i marka hvor han ble fuktig/våt av å gå eller bade, og hvor vi var dårlige på å tørke ham ordentlig tørr etter turer. Området holdt seg derfor fuktig og ble misfarget over tid.

Det vi gjorde på føttene var å klippe under potene, og klippe vekk de flekkene på albuen hvor han var misfarget, og prøve å holde det tørt. Enten ta å blåse/føne han etter våt tur, eller tørke godt med et håndkle.

Skjønner godt at du ikke ønsker å klippe pelsen, så det du kan gjøre er egentlig å prøve å holde brystet tørt.
Kan han for eksempel ha på en slags bandana rundt halsen kun på bil turene når han sikler, så mesteparten av sikkert kommer på skjerfet?

Hvis ikke kan du la en håndduk ligge i bilen så du får tørket bort det meste etter han har siklet.

Vet ikke om det hjelper så mye, men du kan prøve lilla sjampo på pelsen. Vi bruker Chris Christensen white on white sjampo. Maser det godt inn, la det virke i noen minutter og så skylle ut. Kan hende det hjelper litt, men kan ikke garantere at han blir helt hvit igjen.

Det vi gjorde med ørene hans, var som sagt å holde pelsen der tørr. Vi klippet ikke pelsen på ørene, men tørket han godt, og lot ikke pelsen være fuktig over lang tid. Så forsvant det etter hvert.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødfargen kommer pga fuktighet. På hvite hunder så syns det så godt. Misfagingen som allerede er der er vanskelig å få bort, den forsvinner med røyting eller klipping. Men for å unngå mer misfarging så må hundene tørkes veldig godt. Spesiellt der de blir misfarget. Etter hunden er godt tørket med håndkle, så bruk gjerne tørkepapir (som suger godt opp siste rest av fuktighet) på de mest utsatte områdene -rundt munn, øyne, oppå hodet, poter osv

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med en av hundene her.  Jeg kjøpte en babytrøye som jeg hadde på han under bilturer og det hjalp på siklet i pelsen.  Ellers fikk jeg tips av en bishon frise eier,  vask med blålilla shampoo og la den virke noen minutter.  Sett inn pelsen med potetmel uten å skylle ut og la det tørke og børst godt. Skyll shampooen godt vekk. Dette gjentas til det meste av fargen er borte.   Jeg vasket ofte.  Det tok tid før pelsen var helt hvit, men det gikk. Det går ikke på en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...