Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell og hunderase.


Gabrielle
 Share

Recommended Posts

For meg er det svært viktig. Å bruke mer tid på pelsstell enn man egentlig ønsker vil bety irritasjon, som kan føre til at man ikke orker eller bruker for lite tid på trening, som igjen fører til problemer med tover og kladder som hunden absolutt vil merke.

Du må tenke over at langhårede hunder eller ikke-røytere får mer rusk og skitt i pelsen, pluss at noen lett får sammenfiltringer i områder som gnisser (armhuler, der sele ligger osv.) som gjør at du får et daglig pelsstell omtrent som både tar tid og arbeid. Dersom man ikke liker kamming og børsting, ikke velg en langhåret rase som trenger mye stell.

En annen ting mange ikke tenker over, er all treningen som ligger bak en hund som tolererer pelsstell. Mange hunder liker ikke å klippes, børstes, stå på bord eller å bli tatt på enkelte steder på kroppen, de må trenes og tilvennes til å tolerere dette. Å trene en hund til kloklipp kan være utfordrende nok, så du kan jo tenke deg når du i tillegg skal lære dem å akseptere å bli børstet på ekle steder, klippet i trynet og under labber, tilvennes barbermaskin osv. Selv om man holder dem kortklipte eller har en napperase, slik at det daglige pelsstellet er svært lite, ligger det likevel en god del tid og arbeid bak hver nedtrimming, som må gjøres jevnlig. Hele hundens liv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er motsatt. Jeg liker pelsstell, jeg synes det er en fin stund sammen med hunden. Alle hundene jeg har hatt fikk ett tyggebein å gnage på under pelsstell når de var valper. Jeg antar det er derfor alle hundene jeg har hatt har hatt positive assosiasjoner til pelsstell. 

Nå har jeg en beardis, han har hatt utstillingspels, og er nå kortklippet. Derfor er det nå ikke noe pelsstell. Jeg liker svært godt at han røyter mye mindre. Når han hadde utstillingspels var han ekstra god å kose på ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen er med å avgjør for min del ? Jeg synes ikke korthårede hunder er gode å ta på (kose med), i tillegg til de små hårene som fester seg i alt av tekstiler. Da foretrekker jeg heller sand som preller av i pelsen, men som ihvertfall forsvinner i støvsugeren ?

Jeg synes børsting er super koselig og enkelt. Orker ikke napping/klippe raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...