Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Da livssituasjonen endelig tillater det, er jeg nå på utkikk etter egen hund, men er svært usikker på rase!

Jeg er vokst opp med Golden og elsker gemyttet, gleden, vennligheten og generelt at den er så ukomplisert. Likevel kunne jeg tenke meg en hund som er litt mer «på» og førerglad enn golden og lignende raser. Min golden er snill som dagen er lang, men veldig selvstendig og selektiv hørsel ;)

Ønsker ikke en like høy-intensiv som BC eller andre rene brukshunder, men en mellomting hadde vært ideelt. Jeg synes det er veldig morsomt å trene med scaefer, BC og andre intensive hunder, men er redd for at jeg ikke har kapasitet til å håndtere så energiske hunder i hverdagen. Har inntrykk av at gjeterhunder er noe mer «avhengig» av eieren sin, og det passer egentlig fint, er ikke ute etter en overdrevent selvstendig hund. Men føler at jeg som regel har begrenset med mulighet for å imøtekomme det daglige aktivitetsbehovet til disse rasene. 

Det kanskje aller viktigste momentet er at hunden må gå overens med hester! I en typisk hverdag vil hunden være med i stallen, kunne luske rundt i stallen men holde seg nær eier (altså helst ikke en veldig selvstendig hund som legger avgårde på egne ekspedisjoner og jakter høns) og gå løs på tur uten å løpe etter andre mennesker, hester, sauer osv. Tenker derfor at jakthund er mindre aktuelt.

Har tenkt mye på flat coated retriever, men blir usikker pga faren for kreft og andre sykdommer. Har også vurdert sveitsisk gjeterhund men dette er en rase jeg bare har lest om, har ikke personlig erfaring med den. Størrelse er ikke så farlig, men med tanke på at den må kunne holde tritt med hestene på tur bør den jo ha noe beinlengde hverfall. Bor i Nord-Norge så litt pels er gjerne greit men ikke et krav. 

Jeg er selvfølgelig veldig klar over at egenskapene jeg er ute etter varierer mellom individer og er veldig avhengig av trening! Likevel er det jo noen generelle egenskaper som er mer fremtredende hos enkelte raser, så er ute etter å høre om noen har tanker eller erfaringer som kan være relevant for meg! :)

Skrevet

Når du skriver hestevennlig hund, så tenker jeg med en gang på dalmatiner. Vi hadde dalmatiner som stallhund den gangen jeg drev på med hester. Og for en naturlig rolig måte å omgå hester var helt fantastisk å se på. De krever gjerne å få på seg litt klær hvis det blir kaldt, men det er vel ikke noen problem? Ellers så er det en sprek rase, som aldri hadde problemer med å holde tritt med hestene på tur. 
Verd å sjekke opp ?

Skrevet

Hvis du liker gjeterhunder, men ikke vill ha de med stor G, så kanskje collie, korthåret, hadde vært noe for deg? Lange nok ben til å henge med på tur. Førerorientert, men ikke like intens som BC. Virker som en god allrounder.

Ang flat er helse absolutt et aber, de blir ikke så kjempe gamle dessverre. En god flat er virkelig en fin hund, også en "allrounder". Samtidig er det mye hund, spesielt hannhundene. Hvis de ikke blir oppdratt synes jeg de virker som mye mer krevende å ha enn en brukshund med stor B. Det kan bli MYE hund. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...