Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg - hestevennlig hund


Hannautenh
 Share

Recommended Posts

Hei!

Da livssituasjonen endelig tillater det, er jeg nå på utkikk etter egen hund, men er svært usikker på rase!

Jeg er vokst opp med Golden og elsker gemyttet, gleden, vennligheten og generelt at den er så ukomplisert. Likevel kunne jeg tenke meg en hund som er litt mer «på» og førerglad enn golden og lignende raser. Min golden er snill som dagen er lang, men veldig selvstendig og selektiv hørsel ;)

Ønsker ikke en like høy-intensiv som BC eller andre rene brukshunder, men en mellomting hadde vært ideelt. Jeg synes det er veldig morsomt å trene med scaefer, BC og andre intensive hunder, men er redd for at jeg ikke har kapasitet til å håndtere så energiske hunder i hverdagen. Har inntrykk av at gjeterhunder er noe mer «avhengig» av eieren sin, og det passer egentlig fint, er ikke ute etter en overdrevent selvstendig hund. Men føler at jeg som regel har begrenset med mulighet for å imøtekomme det daglige aktivitetsbehovet til disse rasene. 
 

Det kanskje aller viktigste momentet er at hunden må gå overens med hester! I en typisk hverdag vil hunden være med i stallen, kunne luske rundt i stallen men holde seg nær eier (altså helst ikke en veldig selvstendig hund som legger avgårde på egne ekspedisjoner og jakter høns) og gå løs på tur uten å løpe etter andre mennesker, hester, sauer osv. Tenker derfor at jakthund er mindre aktuelt.

Har tenkt mye på flat coated retriever, men blir usikker pga faren for kreft og andre sykdommer. Har også vurdert sveitsisk gjeterhund men dette er en rase jeg bare har lest om, har ikke personlig erfaring med den. Størrelse er ikke så farlig, men med tanke på at den må kunne holde tritt med hestene på tur bør den jo ha noe beinlengde hverfall. Bor i Nord-Norge så litt pels er gjerne greit men ikke et krav. 
 

Jeg er selvfølgelig veldig klar over at egenskapene jeg er ute etter varierer mellom individer og er veldig avhengig av trening! Likevel er det jo noen generelle egenskaper som er mer fremtredende hos enkelte raser, så er ute etter å høre om noen har tanker eller erfaringer som kan være relevant for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver hestevennlig hund, så tenker jeg med en gang på dalmatiner. Vi hadde dalmatiner som stallhund den gangen jeg drev på med hester. Og for en naturlig rolig måte å omgå hester var helt fantastisk å se på. De krever gjerne å få på seg litt klær hvis det blir kaldt, men det er vel ikke noen problem? Ellers så er det en sprek rase, som aldri hadde problemer med å holde tritt med hestene på tur. 
Verd å sjekke opp ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker gjeterhunder, men ikke vill ha de med stor G, så kanskje collie, korthåret, hadde vært noe for deg? Lange nok ben til å henge med på tur. Førerorientert, men ikke like intens som BC. Virker som en god allrounder.

Ang flat er helse absolutt et aber, de blir ikke så kjempe gamle dessverre. En god flat er virkelig en fin hund, også en "allrounder". Samtidig er det mye hund, spesielt hannhundene. Hvis de ikke blir oppdratt synes jeg de virker som mye mer krevende å ha enn en brukshund med stor B. Det kan bli MYE hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...