Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghunden biter meg i buksebeina ved stress


Pbateman
 Share

Recommended Posts

I treningssituasjoner når hunden av ulike årsaker blir stresset. Tror det kommer av at han ikke skjønner helt hva jeg ber han om, at ting blir for vanskelige e.l. Koker rett og slett litt over for han. Da tyr han ofte til å bite meg i beina og i armene, og uansett hva slags metode jeg forsøker så tror jeg at jeg ender opp med å øke stressnivået ytterligere, og igjen ytterligere biting/knurring (er bare «lek», ikke aggressivitet!). Det enkleste er å binde han fast i noe, men det er ikke alltid mulig, og jeg klarer dermed ikke å finne en metode som er konsekvent nok til at jeg klarer å venne han av det. Det enkleste er selvfølgelig å holde stressnivået nede, men det er heller ikke mulig å unngå det totalt. 
Han er straks 2 år og 30 kg så begynner å bli rimelig slitsomt.

 

Noen med erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jma skrev:

Hva slags rase er det? 

Høres ut som en hund som trenger mer trening og struktur ? 

Golden retriever.

Kan godt hende han trenger både mer trening og struktur i hverdagen, men så lenge ikke stressnivået når et visst punkt er han veldig avbalansert og enkel å ha med å gjøre. Responderer godt på komandoer etc. men bobler det over sliter jeg med å finne en måte å roe han ned på igjen slik at jeg får kontakt med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jma skrev:

Hvordan er en typisk dag for dere da? Driver dere med noe lydighets trening eller lignende? ? Når bobler han over, er det ute på tur, på treninger eller hjemme? 

Bobler i hovedsak over i forbindelse med trening (lydighetstrening der fokuset skal være på meg. Trener vi nosework/søk hvor han er mer selvstendig skjer det ikke). Det skjer når ting blir litt vanskelige, enten fordi jeg krever for mye eller hvis det blir for mye forstyrrelser. Mulig jeg blir litt utydelig i de situasjonene. Det kan også skje hvis jeg belønner med leke, og leken blir for gøy. Men her har han blitt mye bedre (den er litt enklere å trene vekk for da vet jeg hva det er han vil, nemlig å leke videre. I de andre situasjonene er jeg mer usikker på hvordan jeg skal håndtere det)
 

Det kan skje på tur også, hvis det skjer noe spesielt. For eksempel: to småhunder går rett bak han og kjefter og bjeffer på han mens eieren deres kjefter på hundene sine. Et annet eksempel: flere vanskelige passeringer, tordenbrak også topper det seg med passering av en golden (vanskeligste hunden å passere?) som sitter og stirrer på han 30 meter foran han, og akkurat i det vi passerer forbi begynner eieren dens å hoie og rose med lys stemme på sin hund). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det der er en veldig vanskelig problemstilling. Hunden selv mister kontrollen på følelsene/adferden sin, og da blir det gjerne brannslukking fordi man ikke når inn til dem. Eller hvis man er så heldig å nå inn til dem, så klarer uansett ikke hunden å roe ned hodet sitt.

Jeg jobber med impulskontroll på min. Jeg liker å tro at hun har blitt bedre, men det kan jo like gjerne være at hun blir eldre for hver dag som går. ?  Men jeg ser at hun prøver så godt hun kan, og da kan jeg ikke be om mer. Resten ligger på mine skuldre. Desensitivisering på visse situasjoner, og jobbe med at jeg holder meg rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en liten nøtt det der ja. Impulskontroll som pingeling nevner kan det vøre lurt å trene på, eller overtrene, så ting etter hvert blir litt enklere i de vanlige situasjonene. Kan dere omventlokking? Det er redningen på mangt forskjellig her de første årene ? 

Det er en guttebass på 2 år, får han nok fysisk mosjon? Har et inntrykk av at fysisk mosjon er minst like viktig, eller mer, enn mental stimuli hos retrieveren. 

Ellers opplever jeg at det hjelper mye å være litt i forkant, etter endel repitisjoner av atferden man ikke ønsker, kan man ane et mønster og få noen forhåndsvarslere før det braker løs. Det er i disse situasjonene man kan få brutt av med å gi hunden en tydelig men enkel oppgave. Feks omventlokking, sitt med kontakt, sitt med impulskontroll (sitte mens du slenger noen godbiter mellom bena på den, og den holder kontakt med deg feks). Og ha noen godbiter som må tygges litt, eller sleikes (det er stressreduserende). Dette hjelper jo bare rett før det koker over, for som du sier, når han koker over når du ikke inn.

Kan dere prøve å bryte av aktivitetene dere gjør, med andre rolige konsentrasjonsaktiviteter? Både under tur og trening. Ta en slags aktiv pause, med litt snusing etter godbiter eller leke, med konsentrasjon og impulskontroll.

Jeg ville forsøkt å bygge opp terskelen for frustrasjon, så han tåler mer og mer,. Dette kan man gjøre ved å unngå at han havner i disse stressituasjonene, ved å avbryte rett før, med noe lysbetont og hyggelig, for så å fortsette treningen igjen. 

Endret av LinL
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Pbateman said:

Kan du forklare omvendtlokking nærmere?

 

Det kan hende det hjelper med mer fysisk trening. Prøver å få inn en times tur hver dag, noen dager blir det mer, andre dager mindre. Jeg har også et forbedringspotensiale når det kommer til å være i forkant og avbryte til noe lettere.

Kan prøve :) Du har en godbit i lukket hånd, har den foran hunden, og gir den ikke godbiten før den trekker seg unna. Så utvider dere etter hvert (men ganske raskt) til at du kan ha godbiten i åpen hånd uten at hunden prøver å ta den. Så kan du legge på at den skal ha kontakt med deg. Hvis hunden prøver å ta godbiten lukker du hånden. 

Omvendtlokking kan brukes til mye, spesielt til å lære hunden å bli i den posisjonen du ønsker. Åpen hånd= hunden gjør rett og vet at den gjør rett. Lukket hånd betyr at den gjør feil. Veldig nyttig når de kan det godt  :)Det ligger masse norske videoer på youtube hvis du søker omvendt lokking :)

Hva innebærer den turen? Går dere i skogen og hunden får gå litt løs, eller går dere i gata/langs vegen i bånd? Går dere i trekk? 
 

1 time tur om dagen kan være noe av grunnen til frustrasjon. En 2 år golden hann er på sitt mest aktive og kanskje utprøvende. Jeg ville gått inn for å sørge for at han får et godt fysisk utløp, og blir sliten flere ganger i uken. Enten med trekk, løping eller lange turer. Jeg ville vurdert, i en periode, å prioritere fysisk trening dersom du må velge mellom det eller lydighetstrening. Det kan hende han har noen galopper som vil ut ? Det merker jeg på min unge hund, som er skadet for tiden. Får masse mental stimuli og rolig aktivitet inne og ute. Søk inne, aktivitetsleker, får maten sin i form av aktivitet, lærer inn nye triks osv, men hun er ikke i nærheten av å være fornøyd, og er som en fullblodshingst i bånd på tur. Siden hun er fysisk understimulert reagerer hun mye mer på ting, det er vanskeligere å passere hunder, fugler og andre forstyrrelser, fordi hun går allerede rundt og tripper og er litt "på tuppa".

Kanskje kan dere legge inn noe gøy på tur i form av trening, apportering. Kan den gå løs? Går dere tur løs i skogen 1 time, eller går dere i bånd langs vegen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, LinL said:

Kan prøve :) Du har en godbit i lukket hånd, har den foran hunden, og gir den ikke godbiten før den trekker seg unna. Så utvider dere etter hvert (men ganske raskt) til at du kan ha godbiten i åpen hånd uten at hunden prøver å ta den. Så kan du legge på at den skal ha kontakt med deg. Hvis hunden prøver å ta godbiten lukker du hånden. 

Omvendtlokking kan brukes til mye, spesielt til å lære hunden å bli i den posisjonen du ønsker. Åpen hånd= hunden gjør rett og vet at den gjør rett. Lukket hånd betyr at den gjør feil. Veldig nyttig når de kan det godt  :)Det ligger masse norske videoer på youtube hvis du søker omvendt lokking :)

Kult, det har jeg ikke hørt om. Tror jeg må se nærmere på dette selv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å sjekke ut videoer på youtube, "it's yer choice" (engelske navnet på konseptet) gir bedre treff enn den norske betegnelsen "omvendtlokking". (Tips 2: Susan Garrett har en kanal og podcast på youtube med mye bra informasjon om dette og andre nyttige treningskonsepter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...