Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Endelig! Mitt 2 korthårskull er på vei til å bli realisert. Liste ble parret meg Helge 28 desember. Og ble konstatert drektig med 4 pluss 24 jaunuar ❤️ 

Dette kullet har jeg gleda meg masse til. Den opprinlige planen var å bruke Helge på første kullet, men med denne pandemien så ble det ikke slik. Men nå gikk det ❤️  Og jeg gleder meg utrolig masse.

Helge er en utrolig herlig fyr, med masse motor. Trivelig hannhund, ikke stilt ut , men har har sportstittler i fleng. Og jeg tror at han vil passe Liste utrolig bra ❤️ 

https://www.smooth-collie.net/view_litter.php?id=5964

Endret av Tine Kristine Lindbeck
  • Like 3
  • 3 weeks later...
Skrevet

Endelig er valpene her . Dag 64 ❤ 

Riene starta 21,40. Vannet gikk 21,50 . Første valp ble født i bilen på parkeringsplassen på Fredrikstad dyrehospital 02,10. Etter at første valpen var ute kom resten ut veldig lett og fint . Slapp akuratt unda keirsersnitt ❤ 5 tricolor tisper , 2 blue merle hanner og 1 tricolor hannhund. Helt perfekt kull ❤20220302_083022.thumb.jpg.3c1cf0963c8dafd17a3a4652cea3a8d8.jpg

• Like 4
  • 2 weeks later...
Skrevet

For 2 uker siden starter *******. Liste blir akutt syk. Livmorbetenelse. Ene tispa suger ikke. Og jeg velger å avlive henne. Vi kommer oss hjem. Trodde at ting skulle gå bra . Fram til søndag.  Da blir Liste så akutt dårlig at hun blir lagt inn over natta. Over 41 i feber, oppkast, lav på kalsium, høy crp og en pupp som er stappfull av betenelse. Den natta var utrolig tøff. Jeg viste ikke hvordan det gikk med Liste. Hun svevde mellom liv og døde en stund. Heldigvis gikk det bra og hun responderer utrolig fort på pencelin.  Får hente henne hjem mandags kveld. Både jeg og valpene hadde savna henne masse. På tirsdags morgen blir hun dårlig igjen. Jeg brå reiser ned, men ingen endring. Hun hadde "bare" vondt i puppen. Så når vi kom ned så hadde medesinene begynt og fungerer og vi blir sendt hjem. Med ny kontroll onsdag. Da er puppen så vond at vetrinærn gir meg et valg. At Liste blir eller hun får bli med hjem. Jeg velger at hun blir med hjem med åpen retur. Og ny antibiotika kur. Heldigvis hjelper denne kuren mye fortere. Men på torsdag er hun dårlig og jeg ringer ned. Men vetrinærn er på kurs og skulle ringe. Jeg hørte aldri noe. Men egentlig var det godt.  For hun blir bedre utover kvelden. Puppen blir å bedre. Men jeg ser at huden på puppen begynner og bli veldig tynn. Og er veldig forbrett på at den vil sprekke. På onsdag hadde betenelsen gått ned i beinet hennes så hun var veldig ustø i tillegg. Så hun ble liggene veldig mye mer enn hun pleier. Og jeg tror det er derfor det gikk så fort som det gjorde. 

Fredag så sitter jeg å spiser frokost,  Liste er hos valpene. Samboer skal gi Liste vann og da ser han at puppen lekker veske. Endelig tenker jeg. Nå har puppen sprekt og nå er vi på bedringens vei. Jeg ender opp med å ligge å presse ut verk i 20 minutter. Og det syns Liste var utrolig godt. Det rykket hun hadde i juret var ekstremt høy. 

Ny kontroll hos vet. De var fornøyd med at juret sprak og jeg tenkte at nå må jo disse verdiene være bra. Men det var de ikke. Liste har spist dårlig de siste dagene.  Så melkeproduksjonen var lav, crp var høy. Og kalsium var på grensa. Så ny pillepakke ble med hjem. 

Men i dag, 2 uker etter ******* starta så har jeg en helt annen hund. Hun spiser( mindre enn normalt, men mer enn tidligere ) elsker valpene sinne, og vil ha kos igjen ❤ 

Så nå håper jeg at verdiene viser mye bedring på mandag.  For nå har vi hatt så mange turer til vetrinær. For nå har vi hatt 8 turer til vetrinærn  ,hvor valpene har vært med 6 av gangene. 

2,5 uker er tilbake lagt.  7 valper lever, Liste lever og jeg må si meg fornøyd med et utrolig flott valpekull.  Liste har vært unik under hele perioden.  Vetrinærene er utrolig imponert over henne.  Hun har vært med på alt jeg har bet hun om ❤ Puste gjør jeg ikke enda. Men jeg har et lite håp på at nå har jeg fått dosa mi på mange år. 

Pga alt som har skjedd går å Liste ut av avel. Så jeg er veldig glad jeg har 4 flotte tisper å velge mellom ❤

Avel er ikke for alle nei?20220314_201623.thumb.jpg.122260b2656253123d7b7f3a70ddd159.jpg

Liste den kvelden hun kom hjem etter et døgn borte ❤

• Like 7
Skrevet

Nå må du ha brukt opp uflaksen din for flere år fremover!!! Krysser fingrer for at det bare går rette veien for dere nå! ❤️ 

Skrevet

Små trolla vokser. Liste er vel snart tilbake der hun var. I dag var hun med på sin første lengre tur ( les 20 minutter)20220327_114126.thumb.jpg.6951e02f671e89b5e7c1212f545e4903.jpg

nå begynner morro.  Siden Liste har lite melk får valpene mat 3-4 ganger om dagen for å spare henne ?

• Like 2
Skrevet

3 uker og 2 dager .

Laabanden Be All You Can Be- Gul

20220325_153725.thumb.jpg.c3961443fa202bdf0f6bc010f018fff4.jpg

Laabanden Best Of Borh Worlds- Lord

20220325_153542.thumb.jpg.fe345ac4934dfe7ee48f4b96587124c5.jpg

Laabanden Belive It Or Not - oransje 20220325_153115.thumb.jpg.18f0f4ef7225a60890e26434ea6c67f8.jpg

Laabanden Be The Special-rød

20220325_153000.thumb.jpg.ee82de5528e2c90c0bd7c01c9f3e8885.jpg

Laabanden Breaking Records- Langhårs Hanne

20220325_152737.thumb.jpg.6e6842ebbe169f0ecc1cedcca31e04ae.jpg

Laabanden Be My Fighter 

20220325_152604.thumb.jpg.828f8597ee2e3a95848afb94647e6089.jpg

Laabanden Black Magic 

Ikke bare bare å ta bilder av småtrolla 

20220325_152221.jpg

• Like 5
  • 2 weeks later...
Skrevet

Ikke bare bare å ta bilder av små trolla. De har passert 5 uker.  Alle et trolig solgt ❤ dagene går i å trene på å tisse ute, leke,sove å spise ❤20220408_115815.thumb.jpg.b8161dde97842fba1572f0d90882dfa5.jpg

Jøss valpen som jeg beholder ❤

20220407_183727.thumb.jpg.6a9e99640af0544b93357c0d147a2ae5.jpgmerlin skal til Sverige til kennel Legenden.

20220407_183424.thumb.jpg.2359eaf7b0885eecbfbc1244dbd02014.jpg

Nano kullet langhår skal til Stokke- eier kan gi seg til kjenne ? 

Nå er det påske og jeg skal ha fri hele uka. Det skal bli godt

• Like 1
  • 2 weeks later...
Skrevet

7 uker ❤ Dagene brukes til og oppdage verden. Dårlig til å oppdatere. Men nå har jeg vært sjuk i snart to uker. Så nå handler alt om å gjøre valpene klare til å flytte ❤FB_IMG_1650216335371.thumb.jpg.2907a3a7baf80776a34c72e1cadbdbd9.jpg

FB_IMG_1650216327435.thumb.jpg.5e959d75dbb22c987139f0d2eb502f42.jpg

Jøss blir bare vakrere å vakrere ❤

IMG_20220415_183700_292.thumb.jpg.57ac50bd8a11770abd63f0b09cfd5602.jpg

Valpene var med på langfredag på påskekos hos min tante. Det var stas.  Masse mennesker og barn ❤

• Like 3
Skrevet

I dag var første tur til vetrinærn ❤ alle valpene er friske å fine. Alle guttene har begge steinene på plass ❤ på mandag er det øyelysning.  Og onsdag reiser første valp ❤

I går fikk alle valpene en gjennom gang av masør. Et par stive albuer.  Men ellers fin. Jøss derimot hadde et sjeft bekken men ble rettet opp ❤ valpene viser seg uredde men nyserig. De roer seg veldig fort på nytt sted ❤20220421_134344.thumb.jpg.bd4bfac3d1c5851eca95a6c694d59e31.jpg

rolig gjeng venter på tur❤

20220421_143727.thumb.jpg.36607a55756e078c251890714e540682.jpg

Lord nyter behandlingen ❤

• Like 4

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...