Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg har hatt to hunder. Begge to har gått løse frem til de blir åtte år. Når de blir åtte år så stikker de av på tur. Er det noe som skjer i hjernen eller noe ved åtte års alder? Er det begynnelse på senil eller noe? Alzheimer? At de detter ut, og får å så komme tilbake til seg selv. De kommer riktignok tilbake av seg selv etter en halv time til en times tid. Er det sånn at de da kommer tilbake til seg selv etter å ha dettet litt ut?

Det kan selvfølgelig være tilfeldig men er rart når det har skjedd med to hunder ved samme alder.

Endret av Athea
Skrevet

Er det ikke vanlig da? Siden ingen svarer.

Hunden har også forandra seg ved å ikke lenger høre på hva jeg sier. Sånn som feks. Å ikke hoppe ut av bilen før jeg ber henne om det. Nå hopper hun bare rett ut og jeg klarer ikke å holde henne igjen.

Hun har aldri gjort sånne ting før nå som hun ble 8 år. Er dette senil? Eller noe helt annet?

Skrevet

Hvilken rase (vet ikke om det har noe betydning, men noen lever jo mye lengre enn andre)? Har hørt/lest om hunder som er antatt å ha blitt senil (det er vel mer likt Alzheimer), å regner med at det svekker dyr på lignende måte som hos oss mennesker. Så det i tillegg til at en ser dårligere, hørsel svekkes og at konsentrasjonen/fokus/hukommelse ikke er det den var er nok ikke bare bare.

Har du vært hos veterinær? Sjekket at hørsel og syn er ok i forhold til alder? At hunden forandrer seg en del i løpet av livet er jo normalt, men sånn over natten? Har hun andre symptomer? Type blitt redd ting, usosial, begynt å gjøre fra seg inne, skiftet sovemønster.

Skrevet

Levealderen er rundt 10-14 år. Hun har ikke forandra seg annerledes enn at hun ikke hører på reglene mer. Feks. At hun hopper ut av bilen av seg selv, ikke kommer på innkalling, blir borte mens hun er løs. Det er mest de tre som jeg nevnte som hun sliter mest med. Hun gjorde ikke sånn før.

Skrevet

Det er nok bare en Vet som kan si noe om om hunden har kognitiv dysfunksjonssyndrom, men bare det at hun ikke hører etter er kanskje ikke nok til å gi den diagnosen. Ta henne med på en seniorsjekk hos Vet, ellers så er det vel bare å tilrettelegge; bruk langline, fysisk sperre slik at hun ikke kan hoppe ut av bilen, noen extra gode godbiter som kanskje frister til å høre etter. 

Skrevet

Har litt erfaring med "senile" hunder. Vi hadde en gammel senil, og en gammel ikke senil. Den senile var faktisk relativt lydig, men man så at han var senil fordi han glemte mye "her og nå". Glemte om han hadde spist, vært ut og tisset, hvor vi var. Kunne gå ute i hagen sammen, så kunne han plutselig bli stående og bjeffe rundt hushjørnet og virket forvirret, rolig når vi gikk og vinket til han (fikk dårlig hørsel også). Ang å gå på do og spise var det veldig tydelig, da han gjentakende ganger, rundt de vanlige måltidstidspunktene, ventet og maste på mat, samme med å gå ut. Kunne mase om å ut 5 minutter etter tur, etter lufting. Uten å gå på do når vi kom ut. Da skulle han bare inn igjen. Så de vanene han hadde, satte seg på en måte fast.

Den ikke senile gamle ble bare staere og staere, og holdt mest på med egne "prosjekter" ? Gjorde som det passet seg. Har ikke inntrykk av at det er så uvanlig at de gjør sine egne greier når de er gamle. Kanskje tisper er litt værre der? De er jo litt sleipere enn hannene ? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...