Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker valp?

Hanne91
 Share

Recommended Posts

Jeg har en valp på 10 uker

Han er veldig trygg og fin hjemme. Stort sett er han rolig inne, vi herjer og leker ute. Kun rolige aktiviteter inne. Problemet er når vi er ute, da blir jeg veldig bekymret for at han er redd og engstelig og at dette skal bli et problem med feks aggresjon eller bjeffing på mennesker osv senere. Når vi er ute, feks står og observerer mennesker og slikt i nærområdet opplever jeg at han blir stressa og redd. Han setter seg ned når han ser mennesker og hvis noen kommer litt nærme kan han trekke seg unna, men kan også gå litt framover for så å trekke seg unna igjen. Selv om disse ikke egentlig hilser, bare kom litt nærmere oss når de gikk forbi. Han har hilst på et par naboer og da smyger han seg bort, hopper tilbake flere ganger. Etter hvert kan han gå bort til dem. Jeg lot han hilse på to stk som var rolige når vi var ved stranda en dag, fordi han selv viste interesse for å hilse, men så ble han plutselig redd og gikk bakover, ville ikke hilse, men Han «forsøkte» flere ganger uten at han fikk det til. Han hilser helt fint på folk jeg har hatt på besøk hjemme.

Når vi er i nabolaget opplever jeg at han fort blir stressa og kan være hyper-oppmerksom på alt rundt. Jeg vet ikke om dette vil gå seg til jo mer han er i disse miljøene. Når vi kommer hjem kan han virke stressa og Jokke på ting. Jeg bruker bur til ro-trening og han sover forøvrig der av fri vilje ellers på dagen med åpen dør. Hvis han ikke klarer å roe seg etter vi har vært ute, legger jeg han i buret med lukka dør og da legger han seg bare til å sove.

jeg er så redd for at jeg gjør noe feil når vi er ute og at det skal bli et problem videre. Jeg kjenner på at jeg er så redd for å ødelegge han nå i denne viktige perioden.

noen som har noen tanker?

Endret av Hanne91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det første så er han enda veldig veldig ung, så bruk god tid på miljøtrening og sosialisering, ikke forhast noe, ikke gjør for mye som er krevende for han ila en dag. Gjør feks en liten ting hver dag. Viktig å ha en god balanse mellom litt aktivitet og ro. 

Ift å hilse på mennesker. Sørg for at ikke de han hilser på går mot han, eller lener seg mot han, eller stirrer på han. la han alltid komme til de på eget initiativ. Sørg for at de setter seg på huk, helst med siden til han, ikke rett i mot, uten å se eller snakke for mye til han. Jo mer nøytrale/passive og rolige de er, jo lettere for han å hilse. Få dem gjerne til å gi han flere godbiter. Om han fremdeles er tilbakeholden kan du også gå nærme den andre personen for typ vise at det ikke er farlig og oppmuntre. Når han har hilst litt og tatt noen godbiter, så ikke dra det for langt for tidlig. Avslutter dere der så har han fått en positiv erfaring med en fremmed person. Skryt litt når han hilser og gå videre. Og jo flere ganger det skjer jo bedre. Det beste er å alltid gi de som skal hilse på han godbiter, så han får en positiv forvetning til mat når han er i hilse situasjon. Siden han er så ung så kan det hende at dette blir bedre av seg selv, men jeg ville absolutt uansett jobbet med det, for å være på den sikre siden. 

Kan høres ut som om han blir litt overstimulert. Jeg ville kanksje kortet ned turene litt, og heller gått flere veldig korte turer ila dagen. Om det virker som om det blir litt mye for han når dere er ute å går tur så kan du eventuelt kjøre til en park eller lignende hvor det er litt mer plass, ta med godbiter. Bare være der litt, trene noen helt enkle triks, gi godbiter, og dra hjem igjen. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...