Veslemøy Skrevet 11. November 2021 Rapporter Share Skrevet 11. November 2021 Har det noe å si om det er HD på flere av kull søskene av foreldre dyrene, om begge foreldre dyrene er HD frie? Skjønner det er litt uheldig men hvor uheldig er dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 12. November 2021 Rapporter Share Skrevet 12. November 2021 Jeg vil si at det i praksis er det samme som om foreldrene hadde HD. Så kommer det an på grad da. Hvordan er deres foreldre igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rufs Skrevet 12. November 2021 Rapporter Share Skrevet 12. November 2021 Jeg syns dette med HD er veldig vanskelig. Hunder som er fri for HD kan gi avkom med f.eks D-hofter, mens avlshunder med HD, kan gi A-hofter. Jeg vil uansett holde meg fra å kjøpe valper etter foreldre med HD (uansett grad). Og jeg vil bry meg om hvis søsken av avlsdyrene har HD. Men der kommer det mer an på grad. Hvis flere tanter/onkler til valpene har D og E, så skygger jeg unna. Hvis ett par har C-hofter så hadde jeg ikke tatt det så tungt. Men det er ikke til å komme fra at oppdrettere som avler på under med HD ofte mener at HD-graden har ingenting å si. ("Det kommer aldri til å plage hunden") Selv om de selv også er nøye med å kun kjøpe valper etter HD-frie foreldre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 12. November 2021 Rapporter Share Skrevet 12. November 2021 Jeg hadde styrt langt unna. HD er noe dritt, og det er ingen som kan vite om hunden blir plaget. Min slanke lille frøken på 6 kilo hadde alle forutsetninger for å leve godt med sine D-hofter, men hun ble ekstremt plaget inntil hun fikk diagnosen og vi kunne starte målrettet behandling. Så lenge hun får behandling er hun symptomfri og har det helt fint, men å holde på sånn hele hundens liv koster jo en middels formue. Ikke dekkes det av forsikringen heller ettersom det regnes som forebyggende behandling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Veslemøy Skrevet 12. November 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12. November 2021 4 timer siden, simira skrev: Jeg vil si at det i praksis er det samme som om foreldrene hadde HD. Så kommer det an på grad da. Hvordan er deres foreldre igjen? Det er ingen andre som har Hd enn kullsøskene til tispa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyttebæra Skrevet 12. November 2021 Rapporter Share Skrevet 12. November 2021 HD-graden til foreldredyr eller i et enkelt kull sier lite om arveligheten, det er det totale bildet av slekten som er avgjørende. Du bør heller se på indeks og sikkerheten. Velg en kombinasjon der HD indeksen samlet for begge foreldredyrene er godt over 200 og der sikkerheten er høy (altså at mange hunder i slekten er røntget). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jma Skrevet 20. November 2021 Rapporter Share Skrevet 20. November 2021 Ja, jeg synes det har noe å si. Da ville jeg også tatt en titt på besteforeldre, søsken av dem, eventuelt avkom av søsken. Spørs jo også hva slags grad det er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts