Gå til innhold
Hundesonen.no

Portugisisk vannhund vs mellompuddel?

Recommended Posts

Skrevet

Nå har vi egentlig landet på mellompuddel, men etter noen møter med portugisisk vannhund så tenkte vi å undersøke litt mer. Selv har jeg sett langt mer av mellompuddel enn jeg har av portis, så føler at jeg er i ukjent terreng. 

Så, ønsket er en allergivennlig hund av liten til middels størrelse som er glad i folk og turer i skog og mark. Skal først og fremst være en aktiv turkamerat og selskapshund. Viktig at hunden ikke for stor, og vi ønsker ikke en reservert(les:engstelig) hund. Helt greit at den ikke oppfører seg som en flatcoat som skal slikke ren drøvelen til folk, men ønsker ikke en hund som trekker seg unna folk heller. 

Jeg ser at standarden for portugisisk vannhund beskriver vekt for hannhunder som 19-25 kg. Er det vanlig at de er så store? Synes de jeg har møtt har virket så små. :lol: 

Er det noen som har erfaring med begge raser og som kan sammenligne dem? Hva er forskjellene og evt. likhetene? 

Skrevet

Vekten høres normal ut for meg. Mitt inntrykk er kanskje at portisene er litt mer "skjøre" mentalt og kan kreve mer mental aktivisering enn puddelen. Ellers har de jo mange fellestrekk, men jeg føler jevnt over at puddelen er en mer omgjengelig og enklere hund.

Skrevet (endret)

Ja, det høres rimelig ut, er veldig stor str.forskjell på disse to rasene.
Jeg kjenner en del av begge rasene og mener derimot det motsatte av simira her, jevnt over mer stabilt gemytt på portisene er mitt inntrykk (mindre diller), men møter «bra» MP også.

Begge er godt egnet til div sporter om ønskelig, men føler portis er en rase som krever å bli brukt mer enn pudlene gjør generelt, det sagt opplever jeg MP som varianten med mest driv av pudlene.

Endret av Stjerneskinn
Skrevet

Har hatt Portugisiskvannhund i 14 år. Vekten på disse kan nok varierer nok en del.De fleste jeg har møtt har vært i den vektklassen, men vår bamse var på det meste 40 kg og 61 høy. Men veldig lang i kroppen. Har sett flere Grander, men mest i utlandet. 
Mitt inntrykk er at de er litt grovere i kroppen en puddelen. Pelsen er også litt forskjellig. Wavy pels på PWD er enklere en puddel pelsen å holde flokefri, etter min erfaring. 
PWD er nok litt staere på et vis også, men herlige og utrolig smarte ! Er med på alt. 
Skaffer meg nå ny hund ,vurderte lenge å kjøpe meg en portis igjen, men landet på standar puddel, av den grund at jeg vil ha en hund med litt mindre stimulerings behov. Portisen kan fort kjede seg, finner da på egne ting å gjøre. Den trenger å ha en «jobb» ? 

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...