Gå til innhold
Hundesonen.no

Rotrening


Fadia
 Share

Recommended Posts

Har en nydelig labradorvalp på 20 uker som har litt vanskelig for å roe seg ned. Han har en grind på 3-4 kvm å boltre seg i og der klarer han å roe seg og sove godt. Han har senga si, tyggeleke og vann. Vi har tatt bort all leker ellers i huset for vi prøver å lære han at det skal være ro inne og lek ute, men etter tur, lek og mental stimulering så ser vi han er tydelig trøtt men klarer ikke å finne roen andre steder i huset enn i grinda si. Han går litt rundt omkring og klarer liksom ikke helt å finne roen et annet sted enn grinda. Av praktiske grunner ligger grinda i første etasje og stua er i andre. Han pleier å få fryst vom i kong også sovner han etter maks ett minutt med lukket grind, men når vi har grinda åpen så vil han bare være i nærheten av oss i stua og der klarer han ikke å finne roen. Kan vi sette han i grinda med god samvittighet mens vi er i andre etasje? Merker han trenger god dose med ro trening, men ikke så enkelt når man er valp og det er så mye spennende rundt omkring. Har noen tips til hvordan trene ro med en litt nysgjerrig valp? Er det riktig å trene med godbiter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt godbiter når han skal slappe av og IKKE aktiviseres. Men trenger han ro på disse tidspunktene? Har han et sted å ligge i nærheten av dere i stua, et teppe eller noe? Og hvordan finner han ikke roen? Det kan jo være han bare er en aktiv type, så om han snuser og styrer litt rundt er vel det greit, så lenge dere avbryter før det blir for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, simira skrev:

Jeg ville ikke brukt godbiter når han skal slappe av og IKKE aktiviseres. Men trenger han ro på disse tidspunktene? Har han et sted å ligge i nærheten av dere i stua, et teppe eller noe? Og hvordan finner han ikke roen? Det kan jo være han bare er en aktiv type, så om han snuser og styrer litt rundt er vel det greit, så lenge dere avbryter før det blir for mye?

 

20 minutter siden, simira skrev:

 

Takk for svar. Han har et teppe ved sofaen som han kan ligge på, men velger heller å hoppe til oss på sofaen, bite i klær, stolben og klarer ikke å finne roen selv om han tydelig er overtrøtt. Sånn kan han holde på i timesvis hvis ikke vi legger han i grinda. I grinda sovner han på et blunk, men har ikke så lyst å 'stenge' han inne for at han skal klare å roe seg.. Har du tips til hva man kan gjøre for å avbryte uten å legge han i grinda? 

Endret av Fadia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitte stille med ham på teppet sitt for eksempel? Det er jo ganske normalt å ikke finne roen når man er overtrøtt. Led ham bort til teppet og be ham legge seg, og sett dere ned ved siden av og stryk ham på brystet eller andre steder som roer ham.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fadia skrev:

Har en nydelig labradorvalp på 20 uker som har litt vanskelig for å roe seg ned. Han har en grind på 3-4 kvm å boltre seg i og der klarer han å roe seg og sove godt. Han har senga si, tyggeleke og vann. Vi har tatt bort all leker ellers i huset for vi prøver å lære han at det skal være ro inne og lek ute, men etter tur, lek og mental stimulering så ser vi han er tydelig trøtt men klarer ikke å finne roen andre steder i huset enn i grinda si. Han går litt rundt omkring og klarer liksom ikke helt å finne roen et annet sted enn grinda. Av praktiske grunner ligger grinda i første etasje og stua er i andre. Han pleier å få fryst vom i kong også sovner han etter maks ett minutt med lukket grind, men når vi har grinda åpen så vil han bare være i nærheten av oss i stua og der klarer han ikke å finne roen. Kan vi sette han i grinda med god samvittighet mens vi er i andre etasje? Merker han trenger god dose med ro trening, men ikke så enkelt når man er valp og det er så mye spennende rundt omkring. Har noen tips til hvordan trene ro med en litt nysgjerrig valp? Er det riktig å trene med godbiter? 

Du kan ikke bare sette opp en tilsvarende grind i stua? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke feil med godbiter. Jeg bruker å gi de når jeg lærer de å ligge, så får de når de ligger uansett om jeg ber de eller de ligger frivillig. Godbit på lomma første tiden. Forøvrig er hvalpen bare 20 uker, usikker alder, og har nok et lite mentalt krasj mellom en koselig liggeplass og behovet for å være nær dere. Personlig bruker jeg aldri skilles fra hund inne, delvis fordi de har behov for nærhet av sine nærmeste, så for å bygge relasjonen og styrke forholdet til meg. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/16/2021 at 9:29 PM, yurij skrev:

Du kan ikke bare sette opp en tilsvarende grind i stua? 

Grinda er ganske stor og tar mye plass hvis vi skal ha den i stua. Men han sover nå på teppet sitt takket være flere tips her så ting ordner seg ? Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...