Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Tidligere da pinscheren var med på jobb og herja nesten daglig med andre hunder på et område med mye jord badet jeg han også regelmessig med shampo da han ble skitten. Det blir han slett ikke på samme måte lenger, og er lenge siden jeg har brukt shampo (innimellom dusjer jeg han bare godt med vann).  

Han har ikke blitt fettet i pelsen og lukter ingen ting, men er det allikevel en fordel å bruke shampo i innimellom tro?

Hva gjør dere med glatthåra hunder?

Skrevet

Ingenting?

Dvs, det hender vi dusjer av dersom de ruller seg i noe, men det er igrunn sjelden de blir så veldig skitne. De er ikke glad i søle. :P

Jeg tror mamma og pappa dusjet Odin da de passet ham for to-tre år siden og rullet seg i noe. Kovu har vel aldri hatt en hel dusj.

• Like 1
Skrevet

Har korthårede og strihårede hunder. Vasker med shampoo når de er feit i pelsen eller har rullet seg i noe som lukter, ellers spyler jeg bare av dem med vann. :)

• Like 1
Skrevet

Bruker grønnsåpe om jeg må vaske pga rulling i ekle ting, som skjer kanskje 1 gang i året elns. I varmen som vi har nå blir det mye lek og tull med hageslangen?

Skrevet
58 minutes ago, LØJ said:

I varmen som vi har nå blir det mye lek og tull med hageslangen?

Hva slags dyremishandling er dette!? Håper du ikke prøver på det med mine hunder. :P Vann er til for innvortes bruk.

• Haha 2
Skrevet
4 timer siden, LØJ skrev:

Bruker grønnsåpe om jeg må vaske pga rulling i ekle ting, som skjer kanskje 1 gang i året elns. I varmen som vi har nå blir det mye lek og tull med hageslangen?

Jeg vet at i hundemiljøet er det standard å anbefale grønnsåpe som hunde-sjampo. Men grønnsåpe er laget for å vaske gulv (og vegger/tak). Og kan være veldig uttørrende for huden til hunden

Man kan kanskje heller anbefale medisinsk grønnsåpe som er noe helt annet (og som man kjøper på apotek)

Det beste er selvfølgelig å bruke sjampo beregnet på hund. Min korthårete hund ble de første årene sjamponert et par ganger i året. Men jeg trappet etter hvert ned en gang i året. Hun var ren og luktet ikke. 

Skrevet

Jeg tviler på at grønnsåpe er skadelig eller problematisk en gang i blant. Om man skal bade hunden regelmessig ville jeg nok brukt noe annet. Men grønnsåpe er jo et gammelt triks fra før det fantes "medisinsk grønnsåpe".

Skrevet

Grønnsåpe er uttørrende (også medisinsk), jeg bruker selv dette utvannet som ansiktsrens nå og da da det er betennelsesdempende, men ikke noe jeg ville anbefalt som vask uten en spesiell grunn, men går sikkert fint en sjelden gang det også. 

Jeg kommer til å gå over til å ha en head to toe-babywash uten parfyme alltid stående istendenfor hundeshampo nå iom at jeg bruker det så sjelden, ønsker ikke å bruke noe som har stått åpent i bokstavelig talt årevis (jeg bruker uansett noe liknende fra før som hverdagsdusjsåpe til meg selv så går over til det). 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...