Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Bare lurte på ett generelt spørsmål om hvordan forvert fungere😄

De som mottar en gratis valp mot oppdretter skal ha visse antall kull.

Har forvert rettigheter om oppdretter tar tilbake hunden ? 

Det er et godt spørsmål, og et sprik mellom lovverk og praksis. I praksis kan det være vanskelig å få tilbake hund eller penger dersom oppdretter tar hunden tilbake. Vilkår for dette (i hvilke tilfeller oppdretter kan ta hunden og hvordan det gjøres med penger) bør være klar i en kontrakt.

Det er ikke så vanlig at folk får valpen gratis, det er vanligere å betale halv/redusert pris. Så er det litt forskjellige vilkår før fôrvert får hunden overført.

https://www.nkk.no/getfile.php/13193699-1494239701/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/SKJEMA-Forvertsavtale.pdf

Jeg sliter med å forstå hvorfor folk ønsker å ha hund på forvert-avtale. Det finnes mange eksempler på at slike avtaler ender i trøbbel, både for eier/oppdretter og forvert. 

Hvis motivasjonen til forvert er lavere hvalpepris, så bør man ha i bakhodet at kjøpesummen ( full pris for valp) som  regel totalt sett er den minste utgiften ved å skaffe hund. 

Jeg forstår godt at oppdrettere ønsker å sette ut valper på for. De kan nesten ikke ha alle potensielle avlshunder hjemme hos seg selv. Da er det bedre at de vokser opp i normale hjem, og utvikle seg på best mulig måte der.

Jeg skjenner kun ei som sier hun aldri skal bli forvert igjen. Og det er nok fordi oppdretter ikke forholdt seg til kontrakten. (Hun ville ha 3 kull på tispa istedenfor 2 som stod i kontrakten)

Ei annen har kjempegod kontakt/samarbeid med oppdretter. Så ved den siste tispen hun hadde hjemme hos seg så gav hun beskjed at hun mente at tispen hun hadde, ikke var egnet til avl pga problemer med gemytt. Siden de har veldig god kontakt og stoler på hverandre, tok oppdretter denne informasjonen til etterretning. Og tispen skal aldri ha valpen (ble omregistrert til forverten)

Det viktige er at de har god kontakt/samarbeid, og en god kontrakt. 

(Ellers så vet jeg om oppdrettere som selger valper til full pris, og hvor det står i kontrakten at de skal kunne få bruke hunden i avl dersom oppdretter ønsker det. Eier av hund får da betaling for denne tjenesten)

For alle de skrekkeksemplene ved fôrvertavtaler, så finnes det sikkert flere titalls som har fungert slik de skal :)

Avtalene varierer mellom oppdretter til oppdretter og hund til hund, både hva gjelder betaling, krav og rettigheter. Tradisjonelt sett, for tisper, er disse alternativene vanlige, alle med oppdretter som hovedeier. 

Fôrvertavtale: 2 kull, hunden overdras vederlagsfritt

Halvfôrvert/deleier: 1 kull, halv valpepris. 

Noen velger å ta depositum som tilbakebetales ved overdragelse, jeg syntes ikke det høres fornuftig ut, men det blir gjort. Noen har avtaler om hvis hunden ikke skal fullbyrdet sine kull, så kjøper vert den ut av oppdretter (ved enkelte begrunnelser), andre over drar den vederlagsfritt. Noen oppdrettere er veldig strenge på alle krav i kontrakten, kan være alt fra fôrtype til tidspunkt, andre er mer løsslupne. 

Nå har jeg min første hund ute på deleie (1 kull, halv valpepris, jeg hovedeier, hun deleier). Det viktigste punktet jeg føler vi satte i kontrakten var at det skulle være åpent for diskusjon av alle punkter etter avtaleinngåelse og alle bestemmelser vedrørende hunden, det er da avhengig av en god kontakt og kommunikasjon. 

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• For å være ærlig så vet jeg ikke hvor jeg skulle begynt i Sverige. Jeg ser de har en lang oppdretterliste, men jeg føler med en Toller så krever det litt research for å finne en god type. Men jeg skal se om jeg ikke kan få plukket ut et par oppdrettere for å gi det et forsøk. Finsk Lapphund er jeg redd det blir for mye lyd i. Jeg er heller ikke helt overbevist av spisshunder, men jeg har kanskje vært uheldig med de jeg har møtt? Jeg ser Lapsk Vallhund er en lignende Finsk Lapphund, men jeg er redd også disse har for mye lyd i seg igjen. Jeg er ikke i mot bjeffing og lyd fra hund, men jeg bor med en som er lydsensitiv og hadde vi fått en litt ekstra høylytt type i tillegg, så er jeg redd det kunne blitt et problem for samboeren.
    • Med mindre jeg blir helt bitt av basillen, så har jeg ikke noen stor ambisjon om å konkurrere. Er det noe spesiell grunn for at man heller bør gå for en jaktgolden/retriever heller enn Toller i det tilfelle? Finnes det noen spesielt gode oppdrettere her til lands?
    • Her er ihvertfall en lignende tråd: https://hundesonen.no/topic/88274-jaktgolden-vs-toller Retrieverene er alle generelt omgjengelige og allsidige hunder. Tolleren er litt mindre, og er også kanskje den minst sosiale. Der kan det være litt utrygghet på noen hunder. Jaktvariantene av golden og lab er ganske høytflyvende saker, men det høres ut som dere har planlagt å være rimelig aktive. Jeg har ingen egenerfaring, men har omgåttes flere av begge rasene gjennom trening og kurs. Inntrykket mitt er at labrador kanskje generelt er litt bedre og mer fokusert på jaktbiten. Men ta det med en klype salt. Jeg ville oppsøkt jaktmiljøet og de hundesportene dere ser for dere, og se hvilke jaktvarianter som brukes der og hvordan de gjør det. Ellers er det ikke veldig stor forskjell på de to, så med mindre dere har veldig høye ambisjoner i konkurransemål så tipper jeg dere vil bli like fornøyd med hver av dem.
    • Hei! Vi hadde egentlig bestemt oss for toller, men mens vi har snakket med oppdrettere og eiere av ulike raser samt undersøkt så har jakt golden dukket opp og det samme har jakt labrador. Men siden vi har brukt mest tid på toller så vet vi mest om den, ikke så mye om de andre to. Når vi googler og prøver få litt oversikt over forskjellene blir vi egentlig ikke sånn 100% klokere på hva vi burde velge som førstegangseier av retriever.  Mye av grunnen til at vi ville ha toller var at det er en stor hund i litt mindre format. Den kan brukes til mye mentalt og fysisk, vi ønsker å ha turkompis men også hobby som involverer en eller annen form for søk, smeller, nosework, retriever jakt eller lignende. Når vi blir flinke nok på skudd ser vi for oss å bruke den i praktisk jakt på fugl og kanskje småvilt hvis den egner seg for det. Vi har et stort ønske om å arbeide med hunden, men vil veldig gjerne at den skal være litt sosial og omgjengelig type også. Vi har forstått det sånn at de fleste av bruksrasene trenger litt trening på ro inne for å ikke være for stressa også. Vi er forberedt på mye kursing og har planene klar for valp, grunnkurs, hverdagslydighet og introkurs for å finne hvilken aktivitet vi ønsker å satse på.    Er det noen som har erfaring fra en eller flere av disse rasene som kan komme med noen råd? eventuelt en beskrivelse av hvordan du opplever personligheten og arbeidslysten til den rasen du har erfaring med?     
  • Nylig opprettede emner

• Create New...