Gå til innhold
Hundesonen.no

PI Sky Is The Limit


Rocket
 Share

Recommended Posts

Endelig gikk drømmen i oppfyllelse, lille julaften 2020 fikk jeg melding om at Lill
( @Perfect Image ) hadde ei kortis tispe til meg. :wub:  Tidenes julegave om jeg får si det selv!
Jeg har i mange år vært bestemt på at det skulle en collie i hus når jeg igjen
hadde mulighet til å ha hund, kort eller langhår var ikke så viktig. Navn har jeg hatt
klart i godt og vel minst ett år tror jeg. :Laugh: En spesiell siameser frøken fra barndommen
som er inspirasjon, vi hadde et bånd selvom hun tilhørte naboen.
 Jeg hadde i
utgangspunktet vist interesse for et kull på en annen tispe hos Lill, men denne
gikk desverre tom, derimot fikk jeg jo da vite at Kenza var drektig og om jeg var
interessert i valp etter henne. Noe jeg absolutt var! Er det ei tispe jeg har falt
pladask for over nett så er det nettopp henne, deiligere personlighet skal man 
lete lenge etter. ❤️ Hennes datter muffy, fra forrige kull har jeg også bitt meg
merke i. Så for meg var det ikke tvil!

Etterhvert ble det bestemt at utav de 4 tispene i kullet så skulle tric tispen til meg,
og det føltes helt rett! Selvom jeg egentlig har hatt lyst på en blue merle,
så hadde jeg bare hatt en feeling på tric tispen i dette kullet helt fra starten av. 
135750568_222812916133934_318125156180191299_n.thumb.jpg.04203e5a278ba25aecfdbebf9e36438c.jpg

136027406_307516544025226_4896623392436625506_n.thumb.jpg.6b1aa4ecc4531c93fefac5596839bed9.jpg

Ikke lenge etterpå beskjeden i desember, fikk jeg i januar også endelig kjøpt meg
leilighet, allerede 29 januar tok jeg over den. Det ga meg bare knappe 2 uker til å
gjøre i stand før jeg reiste avgårde for å hente Limit. Etter massiv innsats fra gode
venner og pappa så gikk det sånn noenlunde i orden. Kasser overalt og ikke spesielt
valpesikret enda, men det fikk duge! Imens grodde og grodde lille trollet og søsknene.

Ca 5-6 uker:
143522240_4323555100994789_7123862281342163351_n.thumb.jpg.f7ae8ce4175722872a4e65e9d4cc3293.jpg

143218584_4323555037661462_3811625276250394739_n.thumb.jpg.b55c2666407eff5371e505e883db1050.jpg

Fredag den 12.februar satte vi avgårde på den lange ferden fra Rogaland til omtrent
svenskegrensen, og midt i en pandemi ikke minst. Vi gjorde så godt vi kunne ifht
smittevernstiltak på veien, og det gikk heldigvis bra! Sent på kvelden/natten var vi fremme 
på overnattingsstedet vårt så vi valgte å sove ut og ta oss god tid, tror vi reiste siste
stykket til Lill i 12 - 13 tiden på lørdag. Endelig var tiden der for første møte! ❤️ 
Etter en god time med snakking, hilsing på både de søsknene som fremdeles var igjen og
ikke minst masse Kenza kos og litt hilsing på Grey, så satte vi nesen hjemover mot Rogaland. 
Denne gangen et liv rikere. Jeg tror hadde det gått an så hadde smilet gått rundt! 

Snapchat-1206816165.thumb.jpg.35f6ef9b424eb0fcf73db07637ac53d3.jpg

Så si velkommen til Perfect Image Sky Is The Limit!
N UCH Jack Mack's T'ulaidh Airgead "Kenza" x N UCH Love Me Like You Do Du Clos Des Duchess "Grey"
Hun er mitt framtidshåp, min potet, sengevarmer og turkompis. ❤️ 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilturen hjem var så problemfri som den kunne bli og jeg tro alle i følget ble like forelsket i lille herlige frøkna. ❤️ Men hvem kan vel motstå noe så sukkersøtt som dette trøtte trynet her: 
20210213_152603.thumb.jpg.24085311b5461518fc5d8a336b97bb14.jpg

De første nettene ville hun helst sove oppå meg om nettene, veldig forståelig med masse nytt og ingen flokk og støtte seg på lenger lenger. Det gikk fort over da, selvom hun enda den dag i dag ofte er å finne med hodet på en av beina mine etc om nettene. :Laugh:
IMG_20210304_193912_158.thumb.jpg.ada2877a756bfe462d4c79875276aef1.jpg

Utrolig deilig med en valp som er så trygg som det hun har vært hele tiden. Hun har vært med rundt på mye rart og når hun har vært trøtt så legger hun seg ned for å sove, samme hvilket miljø vi har vært i. Generelt fått masse skryt av alle vi møter om hvor gjennomført trygg, god og avslappet hun er! 
Første måneden hos meg bodde også en venninne av meg her med whippeten sin, så på tross av kennelhoste i området så fikk hun dermed masse sosial omgang med en annen hund. Onkel Milo lurte til tider på om vi ikke skulle sende den der lille turboen i retur snart da. ?
IMG_20210323_175235_087.thumb.jpg.884a6b868458a5ad80d36c203534a39f.jpg

Snapchat-1448173866.thumb.jpg.000931bfb8272204ca1469ff5b45a4d9.jpg

Limit fikk også låne valpedekkenet hans siden vi plutselig fikk litt skikkelig vinter her noen uker for en gangs skyld!
Snapchat-837656974.thumb.jpg.a6686e4fd4bffe30ffc51f54664fbffe.jpg

Det har vært veldig annerledes å ha gjeter og ikke jakthund, men samtidig enormt deilig. Jeg har truffet spikeren på hodet ifht rasevalg, virkelig. Hun er like stødig og god som Rocky var, med like mye futt bare på en helt annen måte. Førernærheten er alt jeg ønsket meg og mere til! Hun har hatt en enorm kapasitet ifht trening fra hun var bitteliten og tar ting så sinnsykt kjapt, jeg må ofte ta meg selv i nakken og huske hvor ung hun faktisk er. Jeg føler jo egentlig jeg ikke har brukt henne "nok", men så er det jo noe med at "alt" er trening når de er så små. Og hele grunnlaget jeg har lagt ifht miljø og oppførsel der er faktisk også trening. Vi har bl.a brukt mye tid på å utforske nye steder, bare sitte/være i et lite området og oppleve ting, underlag, lyder, lukter osv. 
IMG_20210322_171826_805.thumb.jpg.98a40660b26af6f7441de6e7eebff484.jpg

IMG_20210307_165632_928.thumb.jpg.5adcb64020233af2ad94e2bf74b3cc31.jpg

IMG_20210218_190155_915.thumb.jpg.28047e3c59f5e92a4221961f285ba62c.jpg

20210228_151551.thumb.jpg.e86cffef4c9cfcd7ef5f4d5ed00e55b4.jpg

Hun har litt lettere for å lage lyd enn Rocky hadde, men synes ikke hun er ille. "Collie snakkingen" er bare sjarmerende ❤️ Unødvendig bjeffing er jeg ganske allergisk mot så det har hun skjønt at jeg ikke liker og holder seg stort sett fra det og jeg forventer at dette gir seg etterhvert enda mer. (Jeg har store vinduer i leiligheten min som peker rett ut mot et populært turområde, så jeg orker ikke at hun skal bjeffe på alle hunder som går forbi f.eks) Litt småboffing når hun synes noe er ekkelt i mørket/vokter synes jeg også er ok. 
IMG_20210425_212358_517.thumb.jpg.d163e91306bc1b3686496a95e676469c.jpg

Alt i alt fikk jeg alt jeg ønsket med meg videre fra Rocky i henne, i en form som passer meg og min hverdag mye bedre enn en hardbarka jakthund noen gang gjorde. Verden fineste turkompis og snugglebug. ❤️ 
IMG_20210424_232943_624.thumb.jpg.6c19f4e849bb880e3911b99ec9559d31.jpg

Limit har bodd hos meg i 3 måneder nå og jeg kunne virkelig ikke vært mer fornøyd! I dag har vi siste kveld på valpekurset vårt hos Siddis Hundeskole og vi skal ha "eksamen" på innkalling med fløyte. Jeg regner med vi tar den uten problem for den sitter kjempegodt! :D Drakamp med en kaninflette fra @Ganzie er den beste belønningen i hele verden, og noen pølsebiter i bytte mot leka etterpå hjelper også på. 
1182345438_Limit4mnd129.thumb.jpg.694fb1bf801f99c9bc6147bf1d24af23.jpg
 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! ❤️ 


Siste valpekurs kveld hos Siddis gikk strålende, i tillegg til innkalling og det vanlige valpeslippet så hadde de satt opp litt forskjellige poster. Slalåm, tunell, hinder og en nosework ish stasjon. (Bøtter som vi la godbiter under) 
Vår første post var bøttene, noe hun ikke tok helt med en gang. Vi har trent en del target på kasse hjemme og startet baklengskjedingen til utgangsstilling, så hun var litt for innstilt på å bruke labbene og ikke nesen her, men hun skjønte det litt hvertfall. Limit er jo bare en racer da, vi hadde tunell som vår andre post og hun skjønte det på 1, 2, 3. :D Jeg valgte å legge på kommando "gjennom", vet ikke om det er korrekt ifht AG eller rally, men men. På slalåmen (nr 3) brukte vi håndtarget og hun følger jo godt etter den, men hun skjønte nok ikke så mye mer enn det helt enda, men regner med hun tar det også greit fort når bare jeg vet hvordan jeg skal baklengskjede det! Post 4 var hinder, pinnen er såklart så lav som den kan være. Hun skjønte delvis hva vi skulle, men vi fikk ikke helt like mye tid her som vi fikk på de andre postene så fikk ikke helt avansert til dit jeg håpte vi skulle rekke å komme, men hun fulgte meg fint over hinderet flere ganger og jeg fikk såvidt startet på å sende henne over mens jeg sprang på utsiden. 

Siddis har postet noen bilder på instagramen sin som man kan se her: Siddis Hundeskole AS? på Instagram: “Vi har kost oss på siste kurskveld på valpekurs, for en herlig gjeng ?? De er også postet dem på facebook. 
Jeg har også delt de som inkluderte Limit på instagram storyen vår: Limit the Smooth Collie (@team.breaking.limits) • Instagram-bilder og -videoer Så om dere vil få med dere slike småting så er jeg nok mer aktiv der enn her for å være realistisk.

I morgen starter vi på hundestjerner kurset til Siddis, som er rettet mot konkurranse (AG, LP og Rally). Jeg har ikke konkurrert før så det blir spennende å lære hvordan ting skal gjøres i den sammenheng. Jeg trente jo en god del med Rocky, men mest for gøy og stort sett selvlært utifra ting jeg fant på Canis sine sider back in the day eller generelt på youtube. Gikk bare valpe og grunnkurs med ham og fokuserte på hverdagslydighet der. Så det blir spennende å lære nye ting!

IMG_20210417_222042_939.thumb.jpg.49ddd49c271676e5814504d7cc6258b2.jpg

Endret av Rocket
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har vi hatt noen kurskvelder på Hundestjerner kurset og jeg er foreløpig fornøyd. Jobbet litt med target, både hånd og kloss/matte. Da spesielt mot bakpartskontroll - utgangsstilling og rygging f.eks. Og utsending - høyre/venstre/vending. Neste gang skal vi jobbe med slalom mellom pinner og mellom beina. 
Limit er som vanlig et arbeidsjern, og det er fryktelig gøy å jobbe med henne! 


Dessverre fikk hun nok i seg litt eføy før helga så magen hennes er så som så akkurat nå. Takk og lov for at jeg var godt forberedt og hadde både zoolac og canikur for hånd! 
Dristet meg til å bruke litt godbiter i dag og ikke bare tørrfôr så krysser fingrer for at magen synes det er ok. 

Startet dagen med en sjekk av massasje/laser student! Vi får trent på håndtering av fremmed samt sjekket at kroppen er ok, og studenten får øvd seg på sprelsk valp. Vinn vinn! Spesielt når det da ikke koster noe særlig! 

20210608_161922.thumb.jpg.9731cc9d8eb8d6b6f1ccc3c3d40b021a.jpg

Idag har vi vært på vår første utstillings/ringtrening! Det gikk strålende!! Hun var dog allerede litt sliten etter løping med onkel Milo etter "behandling", så vi får se hvordan det går neste gang når hun er mer opplagt. ?
Skjønte stå ganske så kjapt, så jeg er fornøyd med det! Og løpetreningen hjemme har hjulpet for vi hadde bare 1 kenguruhopp på treningen og prøvde ikke å bite i buksa/skoene mine! 

 

20210608_162016.thumb.jpg.5cee0511f2a74e5c0cabe2dc10b2fa58.jpg

Lover godt siden jeg har meldt henne på dobbel på evjemoen i slutten av juli! Så driter vi oss forhåpentligvis ikke helt ut foran hele Collie miljøet. Blir vel nesten eneste valpeshowet vi får til pga pandemien. Vi skulle egentlig på dobbel på jærutstillingen, men det ble jo dessverre avlyst. Viktigste er at vi får en debut og god erfaring begge to! 
Og såklart så bestemte hun seg for å sleppe ALL pels i det jeg hadde meldt henne på. Så jeg kommer vel med grå hund og ikke svart. Jaja. ?

Endret av Rocket
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne hunden altså! ❤️ 6mnd blitt i går, målte henne og hun er blitt ca 52cm høy, 55cm fra nakke til halefeste og veier rundt 16kg. Hun har litt ekstra å gå på, fikk i seg en del tomme kalorier ifm skånekost og ris. Og det merkes. Ikke spesielt bekymret over det da, er ikke mye det er snakk om, så det jevner seg fort ut igjen! 
Hun begynner rett og slett å se ut mer som en hund enn en valp nå. Og hun er så kul og trene med og generelt grei å ha med å gjøre så må ta meg selv i nakken støtt og stadig å huske hvor ung hun faktisk er. Merker det når hun får zoomies da. ?  

Hatt 2 kurskvelder siden sist. Og på hjemmebane har vi fått til utsending til høyre i det minste. Jeg klumser litt med høyre/venstre, så tok litt tid før det ble rett, men nå! Kommer nok til å øve litt mer på høyre før jeg kjører mer venstre igjen bare for å forsterke det i mitt hode og ikke bare for henne. Ble liksom dobbelt så vanskelig når jeg skal føre med "feil" side ifht hvor hun skal. 

Slalomen sist gikk greit, hun var litt høy den dagen så jeg valgte å gå for AG innlæring ved å sende henne igjennom porten(e). Så fikk vi brukt den energien positivt istedenfor å bli frustrerte med saktere håndtarget. Det der med å skulle gjennom beina mine derimot synes hun enda er litt tull, men det kommer vel etterhvert det også. Hjelper ikke at hun er høy og jeg er lav heller. Hånda mi kommer liksom ikke i synsfeltet hennes særlig lett. 

Idag trente vi på "hopp", kurset går på asfalt og et par av de deltagende hundene er også unge så vi kjører så lave hinder som mulig. Så det er ikke snakk om å faktisk hoppe. Mer å sende over en bom/noe som ser ut som et hinder. Det gikk strålende for det gjorde vi på en post på siste valpekurskveld. Så jeg valgte å jobbe en ekstra runde med lav target og bakbeinskontroll overgang til lårtarget istedenfor hopp. Samt be om sitt for første gang når hun er i posisjon. Alltid like morsomt å be om noe nytt når hun er innstilt på noe annet. :Laugh: Ett stk lettere forvirret valp som bare "HEH?! Men altså skal jeg ikke flytte rompa mi bortil deg bare da? Og nå vil du jeg skal sitte der? What?!" Du ser liksom hjulene spinne i hodet. Noe av det gøyeste med å trene hund det der! 

Neste gang er det bl.a tunell på planen. Det er Limit en racer på så det regner jeg med går helt fint! Så blir nok å ta med targeten da også å trene mer på veien mot utgangsstilling og etterhvert også fot. :D 

Jeg har vært altfor dårlig på å ta bilder, så blir dessverre ikke med noen her. Skal prøve å være flinkere på det til neste gang! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten økt idag med slalom mellom bena og hun skjønte det mye bedre etterhvert! Meget fornøyd med det! ? 

Søsknene til Limit har gjort det strålende i utstillingsringen i helga og jeg håper vi gjør en, om ikke like sterk debut, så hvertfall en like hyggelig debut! ?

Hun er i hvert fall søt som sukker: 

IMG_20210620_010353_234.thumb.jpg.e3bf909c864ae7ae6833a8cbb2c72375.jpg

IMG_20210619_213738_768.thumb.jpg.0650e8473612b3590869a964b3d6d755.jpg

I kveld står et bad på agendaen og jeg håper vi blir kvitt siste rest av røytepelsen nå!

Endret av Rocket
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Utstillingshelg over og vi er strålende fornøyd!! :D Har hatt en kjempehyggelig helg i Evje på rasespesialen med @Perfect Image & @Jeas_89! Tusen takk for selskapet og introduksjonen til utstillingsverdenen sett fra "innsiden" og ikke bare som clueless tilskuer! Jeg har lært en hel del, hilst på en gjeng hyggelige mennesker, handlet en ukjent hund i btk plutelig (Tusen takk for tilliten Lill!) og ikke minst så har Limit fått to helt supre opplevelser i ringen! 

received_160745609373597.jpeg.935a19066330b60a0840a11c906d8f64.jpeg

Vi havnet som 2 btk begge dager, bak flotte Tesla som er hakket eldre enn Limit. Så vi er ikke misfornøyde med det! Spesielt ikke når vi fikk så fine kritikker! Å få vel fremvist første gang man setter sin fot i en utstillingsring hadde jeg ikke forventet for å si det sånn. ? Lørdagen var jeg nok en anelse stresset, rakk ikke/tenkte meg ikke om og varmet ikke opp/fikk ikke luftet tilstrekkelig før vi skulle i ilden, så frøkna var litt kenguru og jeg var litt for hurtig noe som førte til at hun ble litt ustabil i bevegelsene. Søndag derimot hadde vi lært og var mer forberedt, samt at jeg naila tempoet og det fikk vi uttelling for! :D  

Lørdag:
Screenshot_20210724-104540_Chrome.thumb.jpg.47e415ef2ac47a51a5c9c4e740a25386.jpg

Søndag:
Screenshot_20210725-102942_Chrome.thumb.jpg.57ca2fe4d49a0dd8ecdf51d6ca5fd26d.jpg

Så nå er det bare og se fram til dobbel her i Rogaland i starten av september, det blir siste sjanse i valpeklasse. (Og kaaaaanskje Biri allerede i august hvis jeg ender opp med å melde på der, har en liten uke å bestemme meg på før fristen går ut. Må se hva lommeboka synes.) 

IMG_20210719_215006_504.thumb.jpg.ccdf24faed60475f34632654ad19783c.jpg

Endret av Rocket
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/29/2021 at 10:38 AM, Årolilja said:

Nydelig. Collie er så fine❤️

Tusen takk! Ja ikke sant! Jeg var ikke egentlig storfan av utseende til kortisen selv, synes de virker så "tunge" fremme på bilder, men nå når jeg eier en så synes jeg bare de blir penere og penere for hver dag som går. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idag er frøkna akkurat 8 måneder og har vi vært på første kursdag på Hundestjerner del 2. Jeg og gruppa mi valgte å fokusere på Rally og AG, rett og slett siden det kun var jeg som var mest interessert i Lydighet, og jeg er ikke så kresen. Momentene i rally er uansett i lydighet også stort sett, så jeg får trent på det jeg vil. :D 

Startet med 5 skilt: Sitt. Sitt - Dekk. Sitt - Dekk - Sitt. Sitt - Gå Rundt og Sitt - Dekk - Gå Rundt. 
Jeg har ikke trent dekk med kommando dekk, jeg har en "legg deg" kommando som er mer hverdagslig og som hun har lov å bryte samt bruke tid på å finne liggeplass, så vi brukte bare den i dag. Fot har vi heller ikke inne, var igang med å trene inn sitten i på plass og såvidt begynt å overføre target fra matte til lår i juni. Men jeg har en generell "her" kommando og når hun er fokusert så er hun på og med meg uansett. Ellers gikk det generelt mer enn bra synes jeg! På tross av treningspause i juli så satt ting fint, grunnarbeidet sitter ser det ut til. :D Å sitte fra dekk har vi heller ikke trent før så vi brukte håndtarget for å få til det idag. Instruktør foreslo "opp" som kommando for det, men om noen har innspill på mulige andre så er jeg åpen for anbefalinger! 

FB_IMG_1629156954411.thumb.jpg.06653bce927201f2dbaf7b967edd0488.jpg


Sesjon 2 så kjørte vi AG, tunell og så 2 hinder rett ut fra tunell. (Super lave hinder pga unge hunder, så det er snakk om 10cm eller noe) Første gang vi setter sammen momenter, og det gikk over alle forventinger. Tunell er vel det vi har trent mest på så den sitter, men hun var litt sånn "Wtf" til tunellen for det var en ny type, en slik skikkelig AG tunell og ikke de tynne. Samt den var buet, det har hun ikke prøvd før. Måtte tenke seg om, men når hun først gikk inni så var det null stress. Jeg var litt treg siden jeg måtte hjelpe henne med tunellen, så sending over hinder gikk litt så som så, hun er jo vandt med belønning for hver sending så hun forventet det ved hvert hinder. Så hun løp inn i meg etter begge hinderene. ? På forsøk 2 gikk tunellen kjapt som bare det og hun tok hinder 1 med en gang, jeg var igjen litt treg, men det gikk fint å sende over hinder 2. Siden det gikk så bra så flyttet vi hinder 2 litt til siden og skulle da sende rundt og hoppe tilbake der istedenfor. 
Forsøk 3 gikk kjempebra! Jeg var kjappere ute og fikk sendt rundt hinder 2 uten problem. Vi er derimot ikke der at utsending betyr å fortsette rundt objektet så hun forventet belønning (ball) til høyre istedenfor å komme tilbake over hinderet, så det ble ingen tett sving akkurat. Forsøk 4 gikk omtrent likt som nr 3. 

Alt i alt er jeg superfornøyd med at håndsignalene på utsending fungerer! Vendinger skal vi jobbe med så vi får litt tettere svinger i fremtiden. Ingen tvil om at vi må sette beina våre i en AG ring, for hun ELSKER farten. 

Sikker sakt det tusen ganger nå, men hun er altså bare dritkul å jobbe med! Jeg har virkelig fått poteten jeg ønsket meg! Hjemme har vi hatt 3 økter med rygging i helga og det begynner å sitte rimelig bra det også nå. Har begynt å legge på kommando og kreve flere steg før hun får belønning. 

På fredag setter vi snuten mot østlandet og enda en Collie spesial i forbindelse med NKK Lillehammer. Vi stiller ikke der, kun på spesialen. Langt å reise for et valpeshow, men jeg lærte masse i Evje og det er så koselig å møte slekta hennas, oppdretter, andre PI hundeeiere og ikke minst forhåpentligvis noen av de andre valpekjøperne fra S kullet denne gang. Og ikke minst var søstera mi gira på roadtrip så da tar vi det som en mini ferie. 

Endret av Rocket
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En måned til har gått og den har gått fort! Turen til østlandet ble veldig verdt det! Tror dere ikke frøkna slo til å ble BIR og BIS 2 valp!!! ❤️ Forventet ikke det, brodern hennes er jo så fin! Var bare såvidt vi fikk plass til alle premiene på vei hjem. De hadde jo virkelig tatt helt av. Til og med utlodding av ting på startnummer. Veldig hyggelig. :D 

20210825_174324(0).jpg

IMG_20210824_223610_169.jpg

IMG_20210824_223610_103.jpg

14 dager senere ble det enda en dobbel, men her i Rogaland. Der ble vi BIM begge dager med brodern som BIR. Veldig fornøyd med det. Fikk kjempefine kritikker og veldig fine opplevelser. Og deilig med utstillingshelg på hjemmebane, er noe med å sove i egen seng altså. Og med disse to er valpekarrieren over i utstillingsringen. Neste gang er det "på ordentlig" i junior. ? Jeg føler meg hvert fall greit trygg på at jeg vet hva det går i nå, så det får stå til. 

NSSK Orre 027.jpg

IMG_20210905_144236_599.jpg

IMG_20210905_144236_514.jpg

20210905_211945.jpg

Ellers har vi gått mange fine turer, og vært på trening hver mandag. :D Selvom jeg hadde store planer om LP, så ser det kanskje ut som det blir å starte med rally på oss. Selvom jeg liker presisjonen i LP, så er det veldig gøy med alle øvelsene i rally og frøkna elsker at det skjer noe nytt hele tiden. 

I helga var vi på nybegynner rally kurs med Ghita Fossum, kjempekjekt og lærerikt! Vi ble rimelig slitne hele gjengen, både hunder og førere. Det var lagt opp veldig bra for hundene da med masse pauser. Var litt bekymret for hvor mye Limit kom til å klare, men det gikk heldigvis supert. Ble rimelig høy på søndagen da, iom vi avsluttet med tunell og det ELSKER hun. Samt en annen kursdeltaker sin hund (den siste) stakk da den ikke ville gjennom tunellen, men fikk tak i leken som ble hevet inn og stakk avgårde på seiersrunde med denne en god stund før den ble fått tak i igjen. :lol: Den storkoste seg og Limit ville helst ha blitt med istedenfor å ligge i buret å se på. Heldigvis så lander hun fort igjen, spesielt når vi går i bilen. ❤️ 


IMG_20210921_202439_595.jpg

IMG_20210921_202439_668.jpg

I går var vi igjen på kurs og det var klasse 3 skilt på planen, (bare se dem, og eventuelt starte lære noen momenter) det ble litt utfordrende iom hun nok er like svidd i hodet som jeg er etter helgen. Så jeg hadde veldig lave krav til oss begge. Vi startet på å shape inn "hopp- stå" som etter hvert vil bli en solid stå kommando. Hun står jo allerede fint i utstillingsringen, men det er noe annet å skulle stoppe opp mens jeg går videre f.eks eller stå fra sitt etc. Introduserte lengdehopp hindertypen, det var ikke noe stress. Er jo alltid en fare for at de tenker at det er en target etc når man shaper, men det gjorde hun ikke. Startet også på innlæring av rygg med fører. Har ikke jobbet noe mer med vanlig rygg siden sist jeg skrev innlegg her, men hun skjønner jo ting veldig fort så hun forsto fort at det var noe lignende vi drev på med bare at jeg "ble med" denne gang. 

Idag har vi fullstendig fridag. Veldig deilig å bare eksistere etter så travle dager.

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Tiden har flydd! ? Og et halvt år har gått siden forrige innlegg. Vi har vært på noen kurs til deriblant et helgekurs med Gro Gitlesen og figuranter fra Klepp brukshundklubb i Rundering! Kjempekjekt og Limit er et naturtalent! :D Som vanlig er det meg det står på. Vi har også meldt oss inn i klubben og blitt med på noen treninger, har hatt noen måneders pause nå pga andre omstendigheter som ikke er hunderelaterte, men ila denne/neste uke håper vi å starte opp igjen der med dem. For rundering fikk vi skikkelig smaken for! 

Første løpetiden har vi også vært igjennom.


IMG_20211011_232757_705.thumb.jpg.de9d9ea2f13c09d00419b9f66ca2bdd4.jpg

PSX_20211224_165520.thumb.jpg.775a9107470391dd8f186fc438e6733e.jpg


Vi har også vært på 2 utstillinger i juniorklassen. På stord i november hvor vi endte med Excellent og 1.jkk. Og en dobbel i hadeland med collie og sheltieklubben i desember. Her endte vi også med Excellent og 2.jkk begge dager. Ingen CK på noen av disse, hun må rett og slett modne litt først. Veldig fine kritikker da! Så vi er storfornøyde! 
received_240212644739461.thumb.jpeg.07a8d35771721e3e51e6e1caf69a05b1.jpeg

IMG_20211117_021208_985.jpg.4fbe9fa882ea47eb4a48938231d9a36b.jpg


På julaften vant vi et helt kurs hos Siddis hundeskole! ? Så da ble det rett og slett ett til Hundestjerner kurs på oss da del 2(3) hvor vi jobbet videre med agility og rally lydighet. Kjempegøy! Jeg har en jobb å gjøre med fotarbeidet mitt, jeg kan snuble i egne ben på flat mark liksom. ? Her er en liten snutt av oss i AG. Siddis Hundeskole AS? på Instagram
Jeg er generelt så himla fornøyd med Limit, hun er virkelig den poteten jeg ønsket meg for å prøve ut div hundesport! 

Sist men ikke minst så ble hun røntget på fredag for HD og AD, samt øyelyst. Øyelysningen var helt i orden, inget påvist. Og her har virkelig NKK vært kjappe! Allerede noen timer senere tikket HD resultatet inn: A på begge hofter! I går kom også AD resultatene: 0 på begge sider! Jeg er SÅ vanvittig fornøyd! Hadde et uhell hvor jeg ramlet over henne rundt 7mnds alder og jeg har vært så redd for at jeg ødela noe på henne da, i tillegg til at hun er rene raketten til tider, så hadde ikke forundret meg om hun hadde pådratt seg noen skader ila oppveksten. ?

Neste ut på kalenderen våres utenom det vanlige er NKK Kristiansand nå i Mars, det gleder jeg meg veldig til! Forhåpentligvis husker jeg å oppdatere her etter det. :lol: 

Endret av Rocket
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er vi hjemme fra NKK Kristiansand og for en helg!!!! 

Vi bodde på dyreparken sitt hotell, noe som var en meget hyggelig opplevelse. Blide smil og hyggelige ansatte, et lite skriv om hva de ønsket av oss på rommet etc. Og bare noen få minutters gangavstand til sørlandshallen, utrolig praktisk! God seng var det også. :D

20220319_224320.thumb.jpg.062312cd10ba66fc4d4cb8c13555158c.jpg

Lørdagen stilte vi for Tomas Rohlin, som har Collie som sin rase. Den fine kritikken og Excellenten vi fikk av ham henger dermed ekstra høyt! Limit gikk fint i ringen synes jeg og fikk vist seg helt greit på tross av glatt gulv inne i hallen, hørtes ut som hun skled litt på ett steg i ene hjørnet, men jeg klarte heldigvis tilpasset tempoet slik at det ikke gikk værre. (Noen vi kjenner sin kelpie gikk helt på trynet stakkars) Ble "bare" flat rød denne dagen, men som eneste juniortispe ble vi dermed også 1.jkk. Jeg og søstera mi reiste dermed ut på Egon for å feire en suksessfull første dag. Veldig koselig! :D Lite som slår en god baconsurra indrefilet.

20220319_192527.thumb.jpg.ad0c6ca08298b2357822eecd338deccf.jpg

Søndag hadde vi ring ute og det gikk over alle forventninger! Dommer var Sonny Ström Ikke bare fikk vi Excellent, men CK, BIR og CERT! ? Det var også Cruftskvalifisering denne dagen og vi er dermed kvalifiserte til Crufts 2023! (Sjangsen for at vi reiser er ikke stor, men utrolig gøy uansett). Det ble dermed mer enn verdt det å ta turen hit! Hadde ikke forventet dette! Hadde hun vært påmeldt som unghund istedenfor junior hadde hun jommen fått sitt første CACIB også, men den gang ei. Enkelt å være etterpåklok. Forventa jo såvidt ett CK liksom, derav juniorklassen. :lol:   Verdens beste tante og heiagjeng fikk tatt noen fine bilder av oss i ringen denne dagen også. ?

20220320_110850.thumb.jpg.25fb757b3c6b3bc012c20ceb6325e2ec.jpg

20220320_110538.thumb.jpg.fbf4670c30f13c2999e2434eb3757252.jpg


Kan ikke tro at Limit sitt første CERT er sortcertet! Trodde virkelig det skulle bli det vanskeligste å få tatt. :lol: Hun trenger litt tid på å modne skikkelig liksom, men hun er nå ganske så pen allerede. Helt objektivt såklart. :lol: Selv som nakencollie som hun er akkurat nå. Ble såklart akkurat ferdig med røytinga rett før denne utstillingen. Hun er også litt lett i vekta akkurat nå, vi har ikke helt funnet balansen på hvor mye fett hun skal ha i kosten sin, men det kommer seg sakte, men sikkert. :D 
 

20220320_163837.thumb.jpg.981d3bd6497ed8ecedaa1634a1e746ee.jpg


Neste utfart er allerede 2 og 3 april på collie spesial i bergen. Det blir spennende å se hvordan det går der! Håper også at vi får gang på litt rundering igjen denne uka. Det er så enormt gøy! 

Endret av Rocket
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...