Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer oss? Leter etter en familiehund for førstegangseiere


gaphiko
 Share

Recommended Posts

Vi er en familie på 5 (to foreldre og 3 barn, yngstemann er 12 år) og vurderer å ha en familiehund. Annet enn å være hjemme som selskap og som kamerat for vanlige turer, har vi også tenkt å ta den med på tur ute i skog/mark, fjell og fisketur noen ganger. Andre ganger kan vi også ta den med på små bilturer (f. eks når vi henter ting) hvis den har lyst. Hundesport er noe vi har ikke tenkt å delta hunden i, men vi kan heller lære den mye triks. 4 av oss i familien er allergisk mot hunder(pels) og vil helst holde oss til røytefrie raser, men samtidig vil vi unngå mye pelsstell. Siden røytefrie raser generelt krever mye pelsstell, kan det hende at vi heller tilpasser røytingen og bruke medisiner mot allergien. Vi har en mellomstor hage (av grus og er litt skrånende) der hunden kan grave seg og leke rundt hvis den vil. Den er ikke helt utestengt (parkeringsplassen og gateveien ligger åpent ved siden av), og vilt dyreliv kommer innom noen ganger (fugler, mus/rotte, og til og med en elg en gang), så jeg vet ikke om det er trygg å la være hunden ute alene uten tilsyn.

 

Andre krav:

- Små-mellomstor (tenker mellom størrelsen til en retriver/labrador og en welsh corgi)

- Bjeffer ikke for mye (kan tåle litt bjeffing her og der)

- Vennlig mot barn og fremmede

- Kan tåle å være hjemme alene 6-7 timer i noen ukedager 

- Lett-moderat å trene


Dansk-svensk gårdshund er noe som jeg har blitt tiltrukket av i det siste. Det ser ut som en godt valg (passe størrelse, lite pelsstell, vennlig nok for barn og andre mennesker), men jeg er litt skeptisk at vi er ikke helt egnet til mosjon/aktivitetsbehovet til rasen (rundt 1-2 timer ute er det meste vi kan gjøre daglig). Og jeg leste at rasen er veldig tilnærmet flokken sin, og jeg er redd for at den ikke klarer seg å være hjemme alene mens vi er på jobb/skole. Rasen er også ikke helt allergivennlig, men dette er noe som er mer individuell og noe jeg må se litt mer innom.

Er denne hunderasen noe som kan passe oss? Eller er det andre raser som funker bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå ønsket om hund med med 4 hundeallergikere i familien tror jeg dessverre at dette er en dårlig ide. Jeg ville ikke anbefalt hund til noen med hundeallergi om det så bare var en person . 
 

Allergener finnes ikke bare i pelsen men i flass, spytt og urin og vil således være svært  vanskelige å unngå. I alle fall hvis man skal ha et tilnærmet normalt hundehold. Allergifrie raser finnes ikke derimot ser det ut til at enkelte raser/individer kan gi mindre utslag. Men dette kan variere fra person til person, så selv om ‘Anne’ tåler rase eller individ  NN, så betyr det ikke nødvendigvis at ‘Ola’ gjør det. 
 

Røytefri rase er altså ingen garanti for allergivennlighet . Forøvrig kan man regne alle røytefrie raser som arbeidskrevende når det kommer til pelsstell med mindre man bare elsker å holde på med hår..

Flere som har allergi reagerer mer på hvalper enn voksne hunder, noe som også kan være  greit å ha i minnet.

En hund skal være  en del av familien og få kos og nærhet. Hvordan blir det hvis det viser seg at en eller flere av familiemedlemmene reagerer og man har hatt hunden en stund? Det er kanskje fristende å ville beholde hunden men prøve å begrense kontakt/tilstedeværelse mest mulig, for å muliggjøre dette. Det vil være dårlig dyrevelferd  og bare medføre stress for familien. 
 

Når det gjelder aktivitet/turer syns jeg skissert tidsbruk virker knapp. Hund uansett størrelse burde få minst en times tur, pluss lufteturer. Ikke bare når man en gang i mellom drar på tur men på daglig basis. 
 

Å ha hunden løs i en hage med åpning nært inntil en vei, høres ut som oppskriften på kort levetid. Med mindre man bor avsides til, bør hagen absolutt være inngjerdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det trådstarter skriver gir inntrykk av at dere ikke har noe særlig erfaring med omgang av hund? Beklager hvis jeg tar feil.

De aller fleste hunder/raser kan lære å være alene hjemme. Noen sliter med med separasjonsangst enn andre, det kan være lurt å sjekke det, men ellers er det gjørbart med de fleste.

Når det gjelder allergi så vil jeg si det kommer an på hvor allergiske dere er. Dere må regne med at det blir verre med en hund i hus, uansett tiltak. Det er riktig som det står over om allergi, men det er også typisk at noen reagerer mindre på enkelte hunder enn andre. Men dette er individuelt, og med fire allergikere så vil  nok noen bli berørt.

Hvis allergiproblemet ikke er så stort at dere vil ta risikoen håper jeg likevel at dere er åpne om det til eier av hunden dere kjøper, i tilfelle det ikke går.

Jeg mener at alle hunder bør ha minimum en times tur hver dag. En dansk/svensk gårdshund har MYE energi, og vil ikke være fornøyd med det, den må også få nok mental aktivisering og mer fysisk aktivitet for å være fornøyd.

Alle hunder SKAL være sikret så de ikke kan jage vilt, hvis dere skal ha den løs i hagen må dere sette opp gjerde overalt hvor den kan komme over eller under. Eventuelt sette opp en løpestreng.

Selv om det ikke er påvist noe stor forskjell i allergener på såkalte allergivennlige raser så er det en faktor i at de børstes og bades mer, altså blir man kvitt mye allergener mer kontrollert. Jeg vil ikke anbefale en glatthåret hund som dansk/svensk gårdshund, her er det korte, stive hår OVERALT (dere kan godt få komme å hilse på om dere bor i Oslo-området).

Jeg tenker umiddelbart at om dere skal ha en hund ville jeg sett på dvergpuddel eller bichon havanaise. Det er lyd i dem, og det er pelsstell, men med skikkelig oppdragelse er de fine hunder, de er lette å trene og med på det meste.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rufs said:

Beste svaret ever!  Hvorfor i himmelens navn vurderer man å kjøpe hund hvis man er allergisk mot de? Da kan man virkelig ikke være mye allergisk ?

 

Beklager! Når jeg nevnte "hundeallergi", mente jeg dyrepels generelt. Dette er det mamma husker av allergenet våres (dette er storebror som skriver), og ikke noe mer nøyaktig for å være helt ærlig (vi mast våre medisinske journaler om allergiene fra utlandet). Så det kan være allergenene som er snakk om. Men alle i familien (untatt fra 1) har ikke hatt noe sterke reaksjoner mot andre kjæredyr som vennene våres har. Alle dyr er selvfølgelig ikke det samme, men jeg antok at det var greit for det meste. Men nå når jeg leser artikkelen, så kan det hende at det blir faktisk reaksjoner hvis vi koser oss med dyrene.

Jeg har allerede tenkt å ta en ny allergitest for å være sikker, og det ser ut som det er virkelig verdt å gjøre. Jeg gikk kanske litt løs med dette å eie hund (siden kunnskap om allergiene var også litt løs), men artikkelen ga god innblikk, takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Jeg kan forstå ønsket om hund med med 4 hundeallergikere i familien tror jeg dessverre at dette er en dårlig ide. Jeg ville ikke anbefalt hund til noen med hundeallergi om det så bare var en person . 
 

Allergener finnes ikke bare i pelsen men i flass, spytt og urin og vil således være svært  vanskelige å unngå. I alle fall hvis man skal ha et tilnærmet normalt hundehold. Allergifrie raser finnes ikke derimot ser det ut til at enkelte raser/individer kan gi mindre utslag. Men dette kan variere fra person til person, så selv om ‘Anne’ tåler rase eller individ  NN, så betyr det ikke nødvendigvis at ‘Ola’ gjør det. 
 

Røytefri rase er altså ingen garanti for allergivennlighet . Forøvrig kan man regne alle røytefrie raser som arbeidskrevende når det kommer til pelsstell med mindre man bare elsker å holde på med hår..

Flere som har allergi reagerer mer på hvalper enn voksne hunder, noe som også kan være  greit å ha i minnet.

En hund skal være  en del av familien og få kos og nærhet. Hvordan blir det hvis det viser seg at en eller flere av familiemedlemmene reagerer og man har hatt hunden en stund? Det er kanskje fristende å ville beholde hunden men prøve å begrense kontakt/tilstedeværelse mest mulig, for å muliggjøre dette. Det vil være dårlig dyrevelferd  og bare medføre stress for familien. 
 

Når det gjelder aktivitet/turer syns jeg skissert tidsbruk virker knapp. Hund uansett størrelse burde få minst en times tur, pluss lufteturer. Ikke bare når man en gang i mellom drar på tur men på daglig basis. 
 

Å ha hunden løs i en hage med åpning nært inntil en vei, høres ut som oppskriften på kort levetid. Med mindre man bor avsides til, bør hagen absolutt være inngjerdet. 

Samme svar som til Rufs, at allergien er ikke helt tydelig ennå. Men det ser ut som vi ligger mer på faresonen enn det trygge.

Jeg er godt bevisst om at disse "allergivennlige" hunder er ikke helt trygge for oss, og at det er bare tegn at de gir mindre risiko. Ja, det blir krevende med å faktisk være med hunden. Og jeg vil ikke at hunden skal ha det vanskelig pga. allergien, da blir det bare tap for begge. Da kan de heller få bo hos en annen familie/flokk der de kan trives. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, simira said:

Mye av det trådstarter skriver gir inntrykk av at dere ikke har noe særlig erfaring med omgang av hund? Beklager hvis jeg tar feil.

De aller fleste hunder/raser kan lære å være alene hjemme. Noen sliter med med separasjonsangst enn andre, det kan være lurt å sjekke det, men ellers er det gjørbart med de fleste.

Når det gjelder allergi så vil jeg si det kommer an på hvor allergiske dere er. Dere må regne med at det blir verre med en hund i hus, uansett tiltak. Det er riktig som det står over om allergi, men det er også typisk at noen reagerer mindre på enkelte hunder enn andre. Men dette er individuelt, og med fire allergikere så vil  nok noen bli berørt.

Hvis allergiproblemet ikke er så stort at dere vil ta risikoen håper jeg likevel at dere er åpne om det til eier av hunden dere kjøper, i tilfelle det ikke går.

Jeg mener at alle hunder bør ha minimum en times tur hver dag. En dansk/svensk gårdshund har MYE energi, og vil ikke være fornøyd med det, den må også få nok mental aktivisering og mer fysisk aktivitet for å være fornøyd.

Alle hunder SKAL være sikret så de ikke kan jage vilt, hvis dere skal ha den løs i hagen må dere sette opp gjerde overalt hvor den kan komme over eller under. Eventuelt sette opp en løpestreng.

Selv om det ikke er påvist noe stor forskjell i allergener på såkalte allergivennlige raser så er det en faktor i at de børstes og bades mer, altså blir man kvitt mye allergener mer kontrollert. Jeg vil ikke anbefale en glatthåret hund som dansk/svensk gårdshund, her er det korte, stive hår OVERALT (dere kan godt få komme å hilse på om dere bor i Oslo-området).

Jeg tenker umiddelbart at om dere skal ha en hund ville jeg sett på dvergpuddel eller bichon havanaise. Det er lyd i dem, og det er pelsstell, men med skikkelig oppdragelse er de fine hunder, de er lette å trene og med på det meste.

Nei, du har helt rett. Jeg har nylig blitt interessert i hunder etter å ha sett redningsvideoer av løshunder. Og ideen med å ha familiehund er noe som er ok for resten av familien, og nå har jeg sett litt på hunderaser. Dette var kanskje feil sted for meg å spørre, men jeg fikk svar til det jeg lurte på (og mer) så takk! 

Jeg ville gjerne ha hilst på hundene deres, men vi bor i Bergen. Men det er sikkert noen DSG hunder her i området som jeg kan besøke en gang.

Som sagt, må vi titte nærmere på allergien, men det ser kanskje ut som å eie hund er noe som er ikke for oss alikevel. Men hvis det er greit, tar jeg en nærmere titt innom de rasene som du nevnte.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig hyggelig med hund, men det er også mye arbeid og en del innvirkning på hverdagen. På noen måter blir det litt som et ekstra barn, som aldri blir helt voksen. Det kan godt være at dere kan trives med å ha hund, men jeg anbefaler å starte med allergitesten som du nevner, og ta det derfra.

Nå er det jo litt begrenset pga. korona, men jeg vil også anbefale dere å prøve å være litt sammen med hunder. Dra til en hundepark, hundeutstillinger og konkurranser når det starter igjen, eller rett og slett spør forbipasserende ute om dere kan få hilse på hundene deres. Da får dere litt inntrykk av ulike hunder ihvertfall.

Og om dere ikke har sett Valpeskolen på NRK enda så er det et godt tips for å få litt inntrykk av hva man får å jobbe med når man får valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er allergi i familien, så ville jeg prøvd å besøke feks en oppdretter som har den type hunden dere eventuelt lander på, å se hvordan allergien er der, samtidig som man får mulighet til å bli bedre kjent med rasen :) Det er jo som flere sier ganske forskjell fra person til person hva slags raser man reagerer på og hvor sterk reaksjon man har. Og det er veldig synd om man kjøper seg hund, og etter noen uker så er man så påvirket av allergi at man ser seg nødt til å gi hunden tilbake. 

Tenk også på at for de fleste hunderaser er det like viktig å få brukt seg mentalt som å bruke kroppen.  :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2021 at 10:27 AM, simira said:

Det er veldig hyggelig med hund, men det er også mye arbeid og en del innvirkning på hverdagen. På noen måter blir det litt som et ekstra barn, som aldri blir helt voksen. Det kan godt være at dere kan trives med å ha hund, men jeg anbefaler å starte med allergitesten som du nevner, og ta det derfra.

Nå er det jo litt begrenset pga. korona, men jeg vil også anbefale dere å prøve å være litt sammen med hunder. Dra til en hundepark, hundeutstillinger og konkurranser når det starter igjen, eller rett og slett spør forbipasserende ute om dere kan få hilse på hundene deres. Da får dere litt inntrykk av ulike hunder ihvertfall.

Og om dere ikke har sett Valpeskolen på NRK enda så er det et godt tips for å få litt inntrykk av hva man får å jobbe med når man får valp.

Takk for tipset! Vi har akkurat sett ferdig serien og har fått god inntrykk.
Men hva med å adoptere løshunder? Folk sier at det redder liv, er billigere og enklere (siden er er ikke valper lenger). Er det noe enklere/vanskeligere enn å oppdra en valp fra begynnelsen? Eller er det noe som er ikke anbefalt for førstegangseiere/familier generelt? Eller er det bare spørs på hvilken hund og sin gemytt som avgjør? 

Endret av gaphiko
skrivefeil, fjernet ett ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2021 at 12:08 PM, jma said:

Hvis det er allergi i familien, så ville jeg prøvd å besøke feks en oppdretter som har den type hunden dere eventuelt lander på, å se hvordan allergien er der, samtidig som man får mulighet til å bli bedre kjent med rasen :) Det er jo som flere sier ganske forskjell fra person til person hva slags raser man reagerer på og hvor sterk reaksjon man har. Og det er veldig synd om man kjøper seg hund, og etter noen uker så er man så påvirket av allergi at man ser seg nødt til å gi hunden tilbake. 

Tenk også på at for de fleste hunderaser er det like viktig å få brukt seg mentalt som å bruke kroppen.  :) 

Takk for tips! Vi fant også en annonse på finn der man kan leie/passe på en hund i 1 uke, for å se om å eie hund generelt er noe som kan passe for oss. 

Og når det gjelder mentalt trening fant jeg blant leker som Kong, og hjemmelagde spill slik som 3 kopper og en godbit der hunden skal gjette hvilken kopp godbiten ligge i etter å ha blitt stokket rundt. Men har du flere forslag til mental trening? Jeg føler kanskje at et par leker og spill er noe som kommer til å vare i hele livet. Og hvor ofte/lenge skal man trene med mental trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, gaphiko said:

Takk for tipset! Vi har akkurat sett ferdig serien og har fått god inntrykk.
Men hva med å adoptere løshunder? Folk sier at det redder liv, er billigere og enklere (siden er er ikke valper lenger). Er det noe enklere/vanskeligere enn å oppdra en valp fra begynnelsen? Eller er det noe som er ikke anbefalt for førstegangseiere/familier generelt? Eller er det bare spørs på hvilken hund og sin gemytt som avgjør? 

Det er to forskjellige ting, og mange forskjeller.

Det er ingen hjemløse hunder i Norge som sådan. Det å importere gatehunder fra andre land løser ingen problemer. Ja, dere redder den ene hunden, men det er en uendelig forsyning av gatehunder, og kostnadene med det kommer mye lengre ved å støtte organisasjoner som kastrerer og gir veterinærhjelp til hundene der de er. Det er ikke noe billigere enn å kjøpe en valp, når organisasjonene skal ha gebyrer, hundene skal ha helsehjelp og ulike vaksiner og behandlinger før de kan reise inn i Norge, og man må hente dem selv, pga. innførselsreglene. I tillegg har det vist seg at enkelte organisasjoner både jukser med papirarbeid og faktisk avler "gatehundvalper". Med tanke på korona er det nå selvfølgelig ekstra krevende, det er vanskelig nok å hente valp i f.eks. Sverige, som mange gjør.

I tillegg er dette hunder som har levd på gaten, og du vet ikke hvilke erfaringer de har eller ikke. Det er vel noen her som har vært inne og postet for å få hjelp til hunder som er eller har vært redd for absolutt alt. Det finnes også gatehunder som har tilpasset seg bra et liv i norsk familiehjem, men det vet man aldri på forhånd. Dere risikerer at det er veldig mye mer arbeid enn med en valp. Og med allergi i tillegg bør dere ihvertfall ikke ta til dere en hund med "ukjent" pelstype!

Et alternativ kan være omplassering i Norge, såklart. Det er alltid hunder som trenger et godt hjem. Da vet man gjerne litt mer om helsestatus og hundens gemytt og adferd, og hva den trenger og ikke trenger. Når det er sagt er det også en jobb med å finne hunder som ikke omplasseres nettopp på grunn av helse- eller adferdsproblemer. Selv om årsaken til omplassering ofte oppgis som uskyldige så er det lurt å ha prøvetid, og en grundig kontrakt. Det kan også lønne seg å få med en instruktør eller annen erfaren hundeperson til å bli med å hilse på hunden første gang å få et inntrykk av den. Og man bør absolutt hilse på hunden hjemme der den bor, og ikke møtes et annet sted, det har mye å si å få et inntrykk av omgivelsene til hundene og hvordan den oppfører seg både inne og ute der den bor.

FOD og Tunge er to store omlasseringssentere i Norge, Solplassen har vel også noe omplassering. Da er det organisasjoner/bedrifter som omplasserer hunder og vil hjelpe dere å matche hvis de har en hund som kan passe dere.

  

Just now, gaphiko said:

Takk for tips! Vi fant også en annonse på finn der man kan leie/passe på en hund i 1 uke, for å se om å eie hund generelt er noe som kan passe for oss. 

Og når det gjelder mentalt trening fant jeg blant leker som Kong, og hjemmelagde spill slik som 3 kopper og en godbit der hunden skal gjette hvilken kopp godbiten ligge i etter å ha blitt stokket rundt. Men har du flere forslag til mental trening? Jeg føler kanskje at et par leker og spill er noe som kommer til å vare i hele livet. Og hvor ofte/lenge skal man trene med mental trening?

Du kan sitere mer enn ett innlegg ved å trykke på plusstegnet ved siden av "quote" i postene.

Det burde ikke være noe stort problem å få låne/passe en hund i en uke når det kommer så langt, folk pleier å betale for det, ikke omvendt. :P

Mental trening kan være mye. Noe av det enkleste er å fylle kong med frossen Vom, leverpostei eller annet fyll, og det finnes masse ulike typer spill ala det du nevner. Det er utrolig forskjellig hvor mye mental aktivisering ulike raser og individer trenger, og hva de synes er gøy og ikke. Vi har en som løser noen av disse spillene veldig lett, og en som ikke er interessert. Søk (lete etter gjemt leke på stua, godbiter i hagen e.l.) er veldig enkelt og de fleste hunder liker det.

Ulike hundesporter der man smarbeider med hunden er også god aktivisering, enten det er agility, lydighet, bruks eller andre sporter. Dette er uansett veldig langt opp og frem, og ting det er lettere å finne ut av etterhvert når hunden er i hus.

Noen hunder trenger en del mental aktivisering hver dag, andre trenger litt en gang i blant. Hvis du tenker at et par leker og spill skal holde hele hundens 15-årige liv vil du nok ha en rase som krever ganske lite, i hovedsak en selskapshund, eller kanskje en av de små myndene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, gaphiko skrev:

Takk for tips! Vi fant også en annonse på finn der man kan leie/passe på en hund i 1 uke, for å se om å eie hund generelt er noe som kan passe for oss. 

Har du link til denne annonsen? At noen leier ut en eller flere hunder der for en uke , reiser spørsmål..og røde flagg.  Selv om dette skulle være ‘uskyldig’, hunder er ikke vandrepokaler som man prøver en uke og leverer tilbake, for så nestemann på lista skal prøve. Ingen seriøse folk driver på på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, QUEST said:

Har du link til denne annonsen? At noen leier ut en eller flere hunder der for en uke , reiser spørsmål..og røde flagg.  Selv om dette skulle være ‘uskyldig’, hunder er ikke vandrepokaler som man prøver en uke og leverer tilbake, for så nestemann på lista skal prøve. Ingen seriøse folk driver på på den måten. 

Her er linken til annonsen:

https://www.finn.no/191767780

 

Det er ganske mange som har lagt den til som favoritt, som er litt skremmende nå når du sier det. Men de bor nærme Oslo-området, så vi kommer ikke til å leie den ut uansett 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Simira om bichon eller puddel. Utrolig fine hunder. ...men bare hvis dere har møtt mange av dem og kjent godt på hvordan de slår ut på allergien. Dere får ikke lov til å skaffe dere en valp som dere etterhvert ikke vil ha så mye med å gjøre fordi den frembringer ubehag. «Vi kan jo bare omplassere den om det ikke går» er rett og slett ikke et alternativ. Omplassering er kun forbeholdt uholdbare, uforutsette endringer i livssituasjon og dere vet godt at dere er allergiske på forhånd. 
 

Når det er sagt så kjenner jeg to allergikere, med til dels kraftig allergi også, som begge har hunder fordi de ikke orker leve uten. Den ene har papillon, den andre har finsk lapphund. Ingen av dem er allergivennlige, men de er begge høyt elsket og får all den kosen de vil ha. Hun med lapphunden får utslett av hundespytt, men lar hunden slikke på seg allikevel, fordi den må jo få lov til å uttrykke omsorg og kjærlighet. (Hun er pedagog og nestenpsykolog ❤️?). Om allergener i spytt er et problem, så skaffer dere hannhund, for de er mindre opptatte av å vise kjærlighet ved slikking. Å nekte en kjærlig og omsorgsfull tispe å slikke på seg er brutal sosial avvisning og oppleves veldig sårende og emosjonelt smertefullt for tispa. Hannhunder blir like såret av avvisningen, men de er ikke like maniske på den uttrykksformen. 
 

 

Endret av Maskot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, gaphiko skrev:

Her er linken til annonsen:

https://www.finn.no/191767780

 

Det er ganske mange som har lagt den til som favoritt, som er litt skremmende nå når du sier det. Men de bor nærme Oslo-området, så vi kommer ikke til å leie den ut uansett 

Takk ? 

Ja..det var jo en ny måte å tjene penger på hund må jeg si..?

Hva er det slags folk som leier ut hunden sin til random folk i noen dager av gangen? Ingen hund har godt av noe slikt , uansett hvor ‘glad i folk’ den måtte være. Får endelig håpe denne inntjeningsmåten ikke brer om seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, jeg klikket på den lenken og fikk opp en haug med annonser for bakgårdsoppdrettede blandings-blandinger som selges til blodpris fra folk som ikke skriver et knyst om hva de gjør med valpene før levering eller om de har sjekket foreldrenes helse, ei heller et ord om noen forventninger eller krav til kjøper. Rene salgsannonser for gjenstander, kun for å tjene penger. 25000 kr for en (fra bildene å dømme veldig usikker og utilpass sammen eierne) «dvergpuddel» på 16-17 uker med bare en registrert forelder. Hva **** feiler det folk?!  

Registrert chi hvor alt er gjort etter boken, annonseteksten er et kraftig spark i fua til alle de kunnskapsløse «breed for greed»-rævhullene som gir beng i dyrevelferden, og prisen på chi’en demonstrativt satt til 15000 var eneste lyspunkt som dukket opp av «relevante annonser» til den der. Noe må gjøres. 
 

Håper du ikke faller for noe useriøst samme hvor søte, rabatterte og umiddelbart tilgjengelige valpene er, @gaphiko Bakgårds valpefabrikker med patella luxasjon, øyesykdom og dårlig gemytt stopper ikke så lenge folk kjøper. 

Endret av Maskot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Maskot said:

Å herregud, jeg klikket på den lenken og fikk opp en haug med annonser for bakgårdsoppdrettede blandings-blandinger som selges til blodpris fra folk som ikke skriver et knyst om hva de gjør med valpene før levering eller om de har sjekket foreldrenes helse, ei heller et ord om noen forventninger eller krav til kjøper. Rene salgsannonser for gjenstander, kun for å tjene penger. 25000 kr for en (fra bildene å dømme veldig usikker og utilpass sammen eierne) «dvergpuddel» på 16-17 uker med bare en registrert forelder. Hva **** feiler det folk?!  

Registrert chi hvor alt er gjort etter boken, annonseteksten er et kraftig spark i fua til alle de kunnskapsløse «breed for greed»-rævhullene som gir beng i dyrevelferden, og prisen på chi’en demonstrativt satt til 15000 var eneste lyspunkt som dukket opp av «relevante annonser» til den der. Noe må gjøres. 
 

Håper du ikke faller for noe useriøst samme hvor søte, rabatterte og umiddelbart tilgjengelige valpene er, @gaphiko Bakgårds valpefabrikker med patella luxasjon, øyesykdom og dårlig gemytt stopper ikke så lenge folk kjøper. 

Oi, jeg trodde annonsen med hunden som blir lånt til andre familier var ille nok... 

Beskrivelsen til annonsen var såpass kort at det gir rødt flagg allerede, og her er det også mange som lå den på favoritt ?

Er finn.no det beste stedet for å kjøpe valper? Evt. andre steder dere ambefaler? Eller finnes det generelt sånne annonser overalt som vi bør bare unngå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, gaphiko said:

Oi, jeg trodde annonsen med hunden som blir lånt til andre familier var ille nok... 

Beskrivelsen til annonsen var såpass kort at det gir rødt flagg allerede, og her er det også mange som lå den på favoritt ?

Er finn.no det beste stedet for å kjøpe valper? Evt. andre steder dere ambefaler? Eller finnes det generelt sånne annonser overalt som vi bør bare unngå? 

Gå via raseklubbene. Jeg har personlig aversjoner mot hele utstillingssirkuset pga de ekstreme og absurde eksteriørtrekkene det har dyrket frem på mange raser, men utstillingsfolket har ihvertfall hunder med greit gemytt, fordi de blir trukket og disket om de stiller med engstelige eller grinete hunder, så en valp etter utstillingschampions er stort sett det tryggeste valget på små selskapsraser.
 

Pass på at alle på stamtavla er stilt og bedømt flere ganger, og om noen bare er stilt noen få ganger uten å få excellent, spør oppdretter hvorfor de valgte bruke akkurat den hunden. Noen oppdrettere er seriøse og går for et knallfint gemytt i en hund som ikke når helt opp eksteriørmessig, eller de bruker en ok hund for genetisk diversitet i rasen, mens andre er useriøse og velger en som er nær/billig fordi de vil tjene raske penger på valpekull. 

Endret av Maskot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...