Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man konkurrere med kastrert hund?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Kan man konkurrere i noen sporter med en kastrert, renraset/NKK registrert hund? Selv med medisinsk grunn for kastreringen?
Spør på vegne av en bekjent da jeg ikke kjenner regelverket i noen sporter godt nok til å svare på dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de reglene er universale for alle aktiviteter. Utstilling er litt annerledes, der må man bla. ha attest på begge testikler før kastrering osv.

Det pleide å være enkelt å finne før NKK bygde om nettsidene sine, men her er vedtaket fra 2015: http://www.norskboxerklubb.no/filemanager/download_file/file/798525.pdf/-Info om kastrerte hunder og deltakelse utstilling.pdf

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Jeg trodde det var lov å konkurrere med kjemisk kastrert? Isåfall er det en del regelbrytere der ute?

Suprelorin, som er det vanligste, er på dopinglista og har en karantenetid på 6 mnd. Jeg har glemt det selv jeg...

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Hunden har vært kjemisk kastrert før han ble kirurgisk kastrert. Ble kastrert pga atferd svjv, fungerer supert som kastrat. Er det noe begrensning på bakgrunn av det? De fulgte regelverket slik jeg forsto det, men er det kun skade etc som gjør at man kan få unntak for konkurranse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rocket skrev:

Takk takk! Hunden har vært kjemisk kastrert før han ble kirurgisk kastrert. Ble kastrert pga atferd svjv, fungerer supert som kastrat. Er det noe begrensning på bakgrunn av det? De fulgte regelverket slik jeg forsto det, men er det kun skade etc som gjør at man kan få unntak for konkurranse? 

Det står klart i reglene at kjemisk kastrering er doping.

Jeg vet også om mange som starter hunder som går på medisiner som regnes som doping, er kjemisk kastrert, osv. 
De vil jo trolig aldri bli tatt. Men det er en grunn for disse reglene så jeg syns virkelig de bør overholdes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rocket said:

Takk takk! Hunden har vært kjemisk kastrert før han ble kirurgisk kastrert. Ble kastrert pga atferd svjv, fungerer supert som kastrat. Er det noe begrensning på bakgrunn av det? De fulgte regelverket slik jeg forsto det, men er det kun skade etc som gjør at man kan få unntak for konkurranse? 

Han kan ikke starte før 6 mnd etter at siste chip er satt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...