Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Håper noen her kan komme med noen gode råd, begynner å bli ganske desperat...

Vi bodde tidligere i en liten leilighet som var ganske lydtett, hunden bjeffet da om det kom folk/banket på, noe som var helt greit.

Etter at vi flyttet til en eldre enebolig i et boligfelt for 6 måneder siden har det tatt helt av for stakkaren, ALT skal varsles. Hver minste lyd eller person han ser utenfor.

Sliter med å få kontakt med han i det moduset, og om jeg gjør det bjeffer han fortsatt og virker stresset.

Det nytter desverre ikke å være på forskudd da det gjerne er lyder som vi ikke hører, eller bare et dunk i veggen når guttungen leker.

Når han har vært på helgebesøk hos familie har bjeffingen vært kraftig redusert og "normal".

Jeg har full forståelse for at det et hans måte å uttrykke seg og "varsler" oss, men skulle gjerne ha fått redusert bjeffingen til å ikke gjelde bare en flue flyr forbi.

Regner med at det er en kombinasjon av flere lyder og mer utsyn, samt større plass å vokte på som har utløst det.

Har begrenset området hans men føler ikke dette har hjulpet heller.

Råd tas imot med stor TAKK.

Hilsen frustrert mor som forsøker å ha hjemmekontor...

Skrevet
Just now, Wilhelmina said:

Du er sikker på at dette er vokting, og ikke lydredsel? Det du beskriver stemmer godt overens med min hund, og hun hadde lydfobi.

Jeg er ingen ekspert, men han reagerer på akkurat samme måte om han ser noen gå forbi vinduet på utsiden, så vil ikke tro det er redsel for lyd?

Skrevet

Har han funnet roen på sin egen plass i huset?

Hvilken rase er det, og hvor gammel? Får han nok aktivisering? Har hverdagen endret seg mye etter at dere flyttet?

Jeg tenker at han kanskje trenger å lære seg å slappe av. Faste rutiner, trene på å ligge å slappe av på en plass for han får være i fred, men fortsatt har litt oversikt over dere andre i huset. Nok og riktig aktivitet både fysisk og mentalt.

Dekk til vinduer (dere får ruller med vindusfolie billig på Jysk) og dører han kan se gjennom.

• Thanks 1
Skrevet
On 6/5/2020 at 1:15 PM, simira said:

Har han funnet roen på sin egen plass i huset?

Hvilken rase er det, og hvor gammel? Får han nok aktivisering? Har hverdagen endret seg mye etter at dere flyttet?

Jeg tenker at han kanskje trenger å lære seg å slappe av. Faste rutiner, trene på å ligge å slappe av på en plass for han får være i fred, men fortsatt har litt oversikt over dere andre i huset. Nok og riktig aktivitet både fysisk og mentalt.

Dekk til vinduer (dere får ruller med vindusfolie billig på Jysk) og dører han kan se gjennom.

Beklager sent svar her..

Han har sin egen plass som er lik den han hadde før vi flyttet, han slapper fint av sålenge det ikke er aktivitet i nabolaget, regnværsdager er med andre ord ganske rolige dager.

Ut over voktingen er han generelt rolig innendørs og aktiv ute. Aktiviseringen er den samme som det alltid har vært.

Han har soveplass i stua der vi oppholder oss, samt en seng på et ekstra soverom om han vil trekke seg unna for å få ro. Han pleier å gå dit å sove om det blir for mye mas.

Han er en 5 år gammel ukrastrert dvergpincher.

Dekke til vinduene er dessverre ikke et alternativ av flere grunner, 9 av 10 ganger er forøvrig bjeffingen på grunn av lyder utenfra og ikke folk han ser, det er heldigvis liten sikt fra vinduene der vi oppholder oss.

Skrevet
Just now, Bubb said:

Beklager sent svar her..

Han har sin egen plass som er lik den han hadde før vi flyttet, han slapper fint av sålenge det ikke er aktivitet i nabolaget, regnværsdager er med andre ord ganske rolige dager.

Ut over voktingen er han generelt rolig innendørs og aktiv ute. Aktiviseringen er den samme som det alltid har vært.

Han har soveplass i stua der vi oppholder oss, samt en seng på et ekstra soverom om han vil trekke seg unna for å få ro. Han pleier å gå dit å sove om det blir for mye mas.

Han er en 5 år gammel ukrastrert dvergpincher.

Dekke til vinduene er dessverre ikke et alternativ av flere grunner, 9 av 10 ganger er forøvrig bjeffingen på grunn av lyder utenfra og ikke folk han ser, det er heldigvis liten sikt fra vinduene der vi oppholder oss.

Har du mulighet til å øke aktiviteten litt? Se om det hjelper å gjøre han litt mer sliten? Gjerne da søksarbeid eller noe annet han må bruke hodet på. 

Skrevet
Just now, Ingidano said:

Har du mulighet til å øke aktiviteten litt? Se om det hjelper å gjøre han litt mer sliten? Gjerne da søksarbeid eller noe annet han må bruke hodet på. 

Ja, skal prøve å gi det et forsøk med litt mer hodetrim :)

Takk for tips!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...