Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten/mellomstor agility/familie hund


EHC
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter vår neste hund, jeg har en familie på 4 der begge barna er under 5år og en engelsk setter tispe. Jeg drev med agility med border collien vi hadde før, og ønsker å fortsette med det nå. 

Jeg ønsker denne gangen en mindre rase som kan gjøre det bra i agility. Helst ikke noe som går over knehøyde(+/- 45cm).

Jeg har en liten liste, men denne er ikke laminert. Alle kriteriene trenger ikke å bli møtt. 

- ikke "gneldrer" så mye 

- kan bli med på skiturer i min 1t.

- god i agility

- helst ikke en rase som har "hoppe fra veggene" energi. 

- familiehund som tåler barn. 

- klarer å være rolig inne, men masse energi ute. 

- lære villig

 

Har sett litt på japansk spisshund, kunne det vært noe? 

Vil ikke ha puddel. Og jeg er litt skeptisk på terriere pga at jeg har hørt at de stikker mye av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder kan fort bli gneldrete. Forsåvidt sheltie også, som er en populær agilityhund.

Dansk/svensk gårdshund er også populær i agility, er en vakthund, så den varsler, men jeg synes ikke den gneldrer (type bjeffer ikke mye i arbeid og sånt). De har mindre jaktinstinkt enn f.eks. jack russelterrier, men kan være interessert i å jage, ja.

Det er umiddelbart dsg og sheltie jeg tenker på som agilityhunder i liten klasse som ikke er terrier. Eventuelt jaktcocker, de har jo uendelig med energi, men tror de vil funke greit om de får nok aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog er den ultimate liten/mellom agility hund. Men en del av dem bjeffer lett. 

Dansk svensk gårdshund er også fine ag hunder. Noe mindre lyd føler jeg ? 

Det er noen andre raser også som virker som egnet til ag, men jeg har ikke sett så mange av dem. Feks kooiker, jaktcocker og miniature aussie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...