Gå til innhold
Hundesonen.no

MUSH


MonicaT
 Share

Recommended Posts

4 minutter siden, Pbateman skrev:

Jeg skjønner ikke helt dere som sier det er så dyrt? 550 kr for 10 kilo er vel ikke så ille? For min del blir det ca samme pris som tørrfôret jeg bruker, ca 1000 kr mnd (30 kilos hund).

10kg V&H, uten noen form av rabatter, koster i vanlig dyrebutikk her 300kr. Tørrfôret vårt koster 609kr for 20kg (oppdretter), i tillegg må vi fôre vesentlig mindre i vekt av tørt enn rått. Det blir nokså vesentlig når man har fire høyaktive hunder :)

3 timer siden, MonicaT skrev:

Felleskjøpet hadde kampanje på Mush så da prøver jeg det nå. Tidligere brukt vom boller. Kjøpte den grønne varianten og blå. Synes bollene i den grønne posen var veldig grå og luktet litt. Mulig det ikke har blitt oppbevart riktig hos butikken? 

Ikke er like lett å gi frossent som bollene fra Vom. Ene hunden sliter litt når det er frossent. Men er det tint funker det fint. Har ikke brukt de burgerene på 250g (boksen). 

Synd at det er såpass dyrt. Vet ikke hvor ofte Felleskjøpet eller tilsvarende kjører kampanjer? 
For da er prisen mer levelig :) 

I følge ansatte på begge FKene jeg var, så var det første gang de personlig hadde vært med på slik kampanje hos dem. 

Har ingen erfaring med MUSH fra tidligere, da vi bruker å fôre V&H og innimellom Smaak, men opplever at disse lukter mindre enn begge de andre. Den grå typen var riktignok mer grålig i fargen, men det kan være fordi sammensetningen av proteinkilder er annerledes enn de andre jeg kjøpte med laks deriblant. Tar det riktignok som et godt tegn at bollene og burgerne ikke henger fast i hverandre, typ at de har småtint og så blitt fryst igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Pbateman said:

Jeg skjønner ikke helt dere som sier det er så dyrt? 550 kr for 10 kilo er vel ikke så ille? For min del blir det ca samme pris som tørrfôret jeg bruker, ca 1000 kr mnd (30 kilos hund).

Jeg betalte nylig 339kr for 18kg med VOM, som vil si en kilopris på ca 19 kr. MUSH sin kilopris i ditt eksempel blir 55kr, altså over dobbelt så dyrt. Hunden spiser samme mengde VOM som MUSH pr dag, så det blir veldig sammenlignbart. 

Mulig prisforskjellen er litt mindre på de mindre posene. Vi bruker en del så vi kjøper i litt større kvanta av gangen. 

Endret av bie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å sammenligne kilospris, en må beregne pris per måltid eller per hund/dag, siden mengdene ofte er forskjellige. Hvis mengden er den samme går det selvfølgelig greit.

Jeg har ikke prøvd MUSH, men Vom har jo ulike formater og avtaler. Vi kjøper alltid 15 kilo om gangen, og sparer en del på det. Hvis man i tillegg gidder å dele opp blokker eller 5-kg pølser selv koster det enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 hours ago, simira said:

Det er meningsløst å sammenligne kilospris, en må beregne pris per måltid eller per hund/dag, siden mengdene ofte er forskjellige. Hvis mengden er den samme går det selvfølgelig greit.

Jeg har ikke prøvd MUSH, men Vom har jo ulike formater og avtaler. Vi kjøper alltid 15 kilo om gangen, og sparer en del på det. Hvis man i tillegg gidder å dele opp blokker eller 5-kg pølser selv koster det enda mindre.

MUSH oppgir 2% av hundens vekt som veiledende mengde, samme mengde som VOM oppgir. Mengde varierer jo mellom hunder, men de skal være ganske så småspiste på MUSH for at det skal bli i nærheten av så billig som VOM.

VOM har sluttet med 20kg blokker, så prisen har steget litt. Det billigste man får nå er 18kg (3 pølser på 6kg) for rundt 350kr (pris varierer litt mellom utsalgssteder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får cirka samme mengde MUSH som V&H. De får litt mer av førstnevnte fordi det er færre rene kcal (ca. 2000 kcal/kg kontra ca. 2400 kcal/kg) i et par av typene jeg har handlet, enn typen V&H jeg bruker til vanlig. De får dog samme mengde av typen med samme kaloriinnhold, ikke merket noe endring i hold eller hos hundene for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
2 timer siden, MonicaT skrev:

Noen her som vet om man som oppdretter kan kjøpe inn partier med kjøttboller og få rabatt? Står på nettsiden at en må kjøpe kartonger av ett og samme produkt. Men kan en kjøpe kartong med kjøttboller? 

Jeg vet ikke, men har skjønt det slik at de mener kun 10kg-eskene, da det ikke er vanlig å selge kjøttbollene i kartong. Samt kaller de 10kg-eskene for "kartong", fra hjemmesiden: Vaisto finnes i mange ulike smakskombinasjoner og i tre ulike størrelser: poser på 800g og 3kg med kjøttboller i, samt kartong på 10 kg med miniblokker i.

Jeg ble dog litt usikker, for de selger jo ikke alle typene i 10kg-esker.

Hadde i grunnen tenkt å sende dem mail og spørre om det samme, bare ventet på bekreftelse på oppdretteravtale (den hadde havnet i søppelpost) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, maysofie skrev:

Jeg vet ikke, men har skjønt det slik at de mener kun 10kg-eskene, da det ikke er vanlig å selge kjøttbollene i kartong. Samt kaller de 10kg-eskene for "kartong", fra hjemmesiden: Vaisto finnes i mange ulike smakskombinasjoner og i tre ulike størrelser: poser på 800g og 3kg med kjøttboller i, samt kartong på 10 kg med miniblokker i.

Jeg ble dog litt usikker, for de selger jo ikke alle typene i 10kg-esker.

Hadde i grunnen tenkt å sende dem mail og spørre om det samme, bare ventet på bekreftelse på oppdretteravtale (den hadde havnet i søppelpost) :lol:

 

Jeg har sendt de en melding på Instagram. Si gjerne ifra hva de svarer deg også. 
 

Hvor mange dager holder det i kjøleskapet? Vi tok opp en haug med boller lørdag morgen og dro på hytta. De fikk siste rest i dag og da synes jeg de var blitt litt grå og blodsøl i boksen var veldig mørkt. 
 

Veldig fornøyd. Har ikke prøvd brikkene/burgerne fra esken enda men tenkte å prøve de også. Liker bollene veldig godt så hadde vært supert om en kunne kjøpt de på oppdrettteravtalen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...