Gå til innhold
Hundesonen.no

Varebil og temperatur i lasterom?


tillien
 Share

Recommended Posts

Vurderer å bytte bil da den jeg har nærmer seg garantiutløp og dessuten er lite hensiktsmessig som hundebil. Prioriteringene har dessuten endret seg og jeg vil gjøre det så rimelig som mulig innenfor noen krav jeg har: Relativt ny og lite kjørt bil med nybilgaranti (max 1 år+ og under 20 000km) 

Siden jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter så er det mye penger å spare på å kjøpe en liten varebil (transit, transporter, partner etc). Rundt 120-150 000 kr er det masse nærmest nye biler å velge i. Det er også uten tvil hensiktsmessig til min bruk. Får plassert buret akkurat slik jeg selv vil (på tvers mot mellomvegg/forseter) og likevel all plass i verden til bagasje. Men det er et stort problem: Temperatur i lasterommet! Det er ikke vinduer og de nye varebilene er nærmest hermetisk lukket mot førerkabin slik at det er lite å hente fra bilens aircondition. Parkering stresser jeg ikke med, noe må jo åpnes uansett og det kan like gjerne være en dør. Evt så kan hunden sitte foran med åpent vindu ved behov. Det er under kjøring i alle slags temperaturer som bekymrer meg.

Er det noen som har erfaringer med bruk av slik bil og hund? Hvordan blir temperaturen? Både varme og kulde? Løsninger? Har Googlet litt og ser at det kan ettermonteres aircondition til en pris rundt 20 000,-. Noen som har prøvd noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Endret av yurij
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Problemet er vel at jeg ser etter såpass ny brukt bil at gitteret er borte. Kan selvsagt modifisere det og sette inn gitter igjen, men jeg kjører relativt mye og langt innimellom så det er jo et komfortspørsmål også. Både med støy og det at aircon ikke er dimensjonert for både førerkupé og lasterom.

Disse multispacevariantene er helt supre, men det blir jo en annen prisklasse? De er vel registrert med 5+ seter og det er avgifter deretter? Da kan jeg nesten like gjerne kjøpe en stasjonsvogn tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med tanke på prisklasse, det kommer vel an på årsmodell det også i og med at avgift på bakseter synker hvert år men vet ikke. . Jeg hadde helt klart valgt aircondition over gitter ja men støy er ikke allverden. Jeg har gulvteppe baki og det demper bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor bil skal du ha? 

Liten varebil:  VW Touran: netting inn til førerdel, vinduer

Hvis du leter, finner du feks WV caddy life i varebil utgave.  Da får du vinduer som kan åpnes og dører på begge sider. Noen har netting inn til førerdelen.  (finnes i 4wd)

Så har du WV transporter da. Leiter du litt så finner du den med to sidedører og vinduer som kan åpnes.  (finnes i 4wd)

Alle disse har jeg god erfaring med hundemesig. WV er gode biler, ,men det finnes nok enda mer driftssikre? :)

Uansett: solskjerming av rutene hjelper VELDIG på temperaturen bak om sommeren. Det samme gjelder fargen på bilen. Velg lys bil. Når det gjelder oppvarming om vinteteren - sjekk hva slags muligheter som finnes. Noen må man installere varme i

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Meg said:

Hvor stor bil skal du ha? 

Liten varebil:  VW Touran: netting inn til førerdel, vinduer

Hvis du leter, finner du feks WV caddy life i varebil utgave.  Da får du vinduer som kan åpnes og dører på begge sider. Noen har netting inn til førerdelen.  (finnes i 4wd)

Så har du WV transporter da. Leiter du litt så finner du den med to sidedører og vinduer som kan åpnes.  (finnes i 4wd)

Alle disse har jeg god erfaring med hundemesig. WV er gode biler, ,men det finnes nok enda mer driftssikre? :)

Uansett: solskjerming av rutene hjelper VELDIG på temperaturen bak om sommeren. Det samme gjelder fargen på bilen. Velg lys bil. Når det gjelder oppvarming om vinteteren - sjekk hva slags muligheter som finnes. Noen må man installere varme i

Som sagt så tenker jeg liten varebil og jeg tenker relativt ny og lite kjørt (max rundt 1 år og 20 000km). Det setter noen føringer for hva jeg har å velge i.

Caddy er innafor størrelsesmessig, men maxi-utgaven (som vel ble kalt "life" som personbilversjon) blir nok for dyr. Transporter blir overkill uansett. Får titte litt rundt. Ser ut som nyere Caddy også kommer med tett vegg og ikke gitter.

Men det skal vel være en grei sak å bytte ut den veggen med gitter uansett modell. Om jeg da isolerer lasterommet så vil evt støy være redusert og da vil nok bilens aircondition muligens være nok både på varme og kalde dager. Godt poeng med solskjerming, det er jo greit å etterinstallere heldigvis. Farge blir hvit eller sølvgrå tenker jeg også ja! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av de lange versjonene av Berlingo og Partner har gitter i stede for vi du i lasteveggen, såvidt jeg vet også på de nyere modellene :) 

Hel gittervegg har noen av personbilutgavene, iallefall.

Har nettopp kjøpt ny (brukt) bil selv, og slo raskt fra meg alt som ikke var hvitt eller lyst. Minst mulig vinduer, eventuelt vindu med god(!) solskjerming, bak er også et godt punkt i å unngå varme bak.

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører lang partner nå, riktig nok ikke ny, men men pappa kjører 2 år gammel berlingo - begge lang utgave med firehjulstrekk. Begge bilene ble levert med plexiglass-vegg, og vi har byttet ut glasset med gitter. 

Temperaturmessig så er det stort sett ok bak i min under kjøring, da den er hvit og ikke har vinduer annet enn på bakdøren, pappas er sort og blir dermed varmere. Jeg har støtt på problemer under kjøring to ganger hvor jeg merket at hel gittervegg hadde vært bedre for å få mer sirkulasjon av luft - en gang på vei til kurs, 3 timer en vei og 29 grader og strålende sol, den andre gangen på vei til stevne, 2 timer og 28 grader og strålende sol... Kjenner flere som kjører de med hel vegg og de har ikke det problemet, spesielt ikke om buret står nærme skilleveggen, da de får luftsirkulasjon gjennom. De som derimot har vinduer hele veien rundt får mer det problemet og må ha vinduene åpne under kjøring med tilhørende lyd, pluss at sola steker mer på hunden når bilen står stille. 

Så jeg ville nok forsøkt å hatt gittervegg, lys bil og helst ikke så mange vinduer baki :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tillien said:

Som sagt så tenker jeg liten varebil og jeg tenker relativt ny og lite kjørt (max rundt 1 år og 20 000km). Det setter noen føringer for hva jeg har å velge i.

Caddy er innafor størrelsesmessig, men maxi-utgaven (som vel ble kalt "life" som personbilversjon) blir nok for dyr. Transporter blir overkill uansett. Får titte litt rundt. Ser ut som nyere Caddy også kommer med tett vegg og ikke gitter.

Men det skal vel være en grei sak å bytte ut den veggen med gitter uansett modell. Om jeg da isolerer lasterommet så vil evt støy være redusert og da vil nok bilens aircondition muligens være nok både på varme og kalde dager. Godt poeng med solskjerming, det er jo greit å etterinstallere heldigvis. Farge blir hvit eller sølvgrå tenker jeg også ja! 

 

vi hadde en Caddy Life utgave som ikke var maxi. Utrolig god plass likevel :)  

det er jo fordeler og ulemper ved åpen skillevegg- det blir mer hår og støv fremme med åpen skillevegg. I hvertfall for oss som har flere hunder med mye røytende pels :D Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, maysofie skrev:

En god del av de lange versjonene av Berlingo og Partner har gitter i stede for vi du i lasteveggen, såvidt jeg vet også på de nyere modellene :) 

Hel gittervegg har noen av personbilutgavene, iallefall.

Har nettopp kjøpt ny (brukt) bil selv, og slo raskt fra meg alt som ikke var hvitt eller lyst. Minst mulig vinduer, eventuelt vindu med god(!) solskjerming, bak er også et godt punkt i å unngå varme bak.

Nå settes comfortveggene på i Spania og alle biler leveres med det. Men i den prisklassen må man vel ned på biler der det var mulig å få med gittervegg.  Et veldig godt poeng med skit fremme , Berlingo ser helt ****** ut . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/21/2019 at 8:35 PM, tillien skrev:

Vurderer å bytte bil da den jeg har nærmer seg garantiutløp og dessuten er lite hensiktsmessig som hundebil. Prioriteringene har dessuten endret seg og jeg vil gjøre det så rimelig som mulig innenfor noen krav jeg har: Relativt ny og lite kjørt bil med nybilgaranti (max 1 år+ og under 20 000km) 

Siden jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter så er det mye penger å spare på å kjøpe en liten varebil (transit, transporter, partner etc). Rundt 120-150 000 kr er det masse nærmest nye biler å velge i. Det er også uten tvil hensiktsmessig til min bruk. Får plassert buret akkurat slik jeg selv vil (på tvers mot mellomvegg/forseter) og likevel all plass i verden til bagasje. Men det er et stort problem: Temperatur i lasterommet! Det er ikke vinduer og de nye varebilene er nærmest hermetisk lukket mot førerkabin slik at det er lite å hente fra bilens aircondition. Parkering stresser jeg ikke med, noe må jo åpnes uansett og det kan like gjerne være en dør. Evt så kan hunden sitte foran med åpent vindu ved behov. Det er under kjøring i alle slags temperaturer som bekymrer meg.

Er det noen som har erfaringer med bruk av slik bil og hund? Hvordan blir temperaturen? Både varme og kulde? Løsninger? Har Googlet litt og ser at det kan ettermonteres aircondition til en pris rundt 20 000,-. Noen som har prøvd noe slikt?

 

På 9/21/2019 at 8:45 PM, yurij skrev:

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Med aircondition blir det jo ikke varmt baki. Men ja jeg og stresset med min forrige som ikke hadde aircon. 

På 9/21/2019 at 9:03 PM, tillien skrev:

Problemet er vel at jeg ser etter såpass ny brukt bil at gitteret er borte. Kan selvsagt modifisere det og sette inn gitter igjen, men jeg kjører relativt mye og langt innimellom så det er jo et komfortspørsmål også. Både med støy og det at aircon ikke er dimensjonert for både førerkupé og lasterom.

Disse multispacevariantene er helt supre, men det blir jo en annen prisklasse? De er vel registrert med 5+ seter og det er avgifter deretter? Da kan jeg nesten like gjerne kjøpe en stasjonsvogn tenker jeg.

 

Jeg kjøpte meg nettopp en Citroen Berlingo 2016-modell, som enda har nybilgaranti. Den var kun kjørt 30 000km. Den har både gitter og aircondition og passer meg helt supert. God komfort synes jeg og, og ekstra digg med et ekstra sete. Støy legger jeg ikke merke til i det hele tatt. Så jeg tror du kan få i pose og sekk om du leter litt. Jeg hadde aldri gått for bil uten gitter, og aldri mer uten aircondition heller, det var et lite mareritt med min forrige gamle berlingo :P

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Meg said:

vi hadde en Caddy Life utgave som ikke var maxi. Utrolig god plass likevel :)  

OK, skal sjekke! Plass er det nok av, men frykter at prisen på disse er for høy siden de vel i utgangspunktet var ment som personbiler og at standard er deretter. 

 

2 hours ago, Meg said:

det er jo fordeler og ulemper ved åpen skillevegg- det blir mer hår og støv fremme med åpen skillevegg.

Haha! Ja, det er jo et poeng og jeg merker det jo litt nå siden det er dårlig med skillevegg i min nåværende bil. Men med en 22kg moderat pelset hund så er det ikke noe stort problem egentlig. 

 

2 hours ago, yurij said:

Men i den prisklassen må man vel ned på biler der det var mulig å få med gittervegg.  Et veldig godt poeng med skit fremme , Berlingo ser helt ****** ut . 

Njaaa... Kommer an på når det ble vanlig å droppe gitteret? Ligger mange både 17 og 18-modeller, lite kjørt, av Transit Courier, Berlingo, Combo, Partner og en og annen Caddy.

Synes ingen av disse er noen designperler akkurat :D Men nå har jeg kjøpt splitter ny bil etter hjertet to ganger. Var verdt det første gangen - jeg smilte litt hver dag til jeg solgte den. Ved bil nummer to så gikk det over på to måneder. Så nå er det kun fornuften som teller :)

52 minutes ago, yurij said:

Hva har dere for ACsom hjelper bak i lasterommet?

Tanken er vel at med gitter heller en comfortvegg så virker AC også i lasterommet? I alle fall nok til at man er berget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Hva har dere for ACsom hjelper bak i lasterommet?

Min er såpass åpen i gitteret at det blir fin temperatur baki også. I tillegg har jeg fått pappa til å bygge opp burene på en plattform, slik at begge burene er helt inntil gitteret, høyt opp, så de får nok av luft. Hundene sitter rett bak hodet mitt liksom, med gitter hele veien øverst på skilleveggen :) Altså det er ikke et lite "vindu" med gitter, hele den øverste halvdelen av skilleveggen er åpent gitter. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min Caddy (brukt fra forhandler) så byttet de til gittervegg for meg inkludert i prisen. De hadde tilfeldigvis fått levert en bil med gittervegg samtidig så da byttet de bare om på de to bilene.

 

Nå skal jeg snart gå over til Transporter og da er planen å bytte til gittervegg i denne også. Synes at fordelene veier opp for ulempene(jeg synes egentlig ikke at det er noen ulemper med gittervegg ?). Dessuten er jo gitterveggen så grei å henge ting i. ???

Og en ting til: Hvit/lys bil er kanskje ikke det vakreste, men det er jammen meg mye mindre varmt i bilen om sommeren...

Endret av Artemis
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

kjører med temperaturmåler hos hundene (i varerommet) så jeg kan følge med på temperaturen. Faktisk - med hvit bil, solskjerming på vinduene, åpne vinduer (begge sider) så blir det skyggetemperatur selv midt i solsteika på sommeren (jeg går såklart ikke FRA hundene når bilen står i sola). Har tett vegg mellom førerdel og varerom. Men vi har sjelden mer enn fire hunder i bilen, for vi bruker også henger. 

Endret av Meg
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yurij said:

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

Hvilken farge er det på bilen din? Og hvor stort er gitteret? 

 

1 hour ago, Meg said:

kjører med temperaturmåler hos hundene (i varerommet) så jeg kan følge med på temperaturen. Faktisk - med hvit bil, solskjerming på vinduene, åpne vinduer (begge sider) så blir det skyggetemperatur selv midt i solsteika på sommeren (jeg går såklart ikke FRA hundene når bilen står i sola). Har tett vegg mellom førerdel og varerom. Men vi har sjelden mer enn fire hunder i bilen, for vi bruker også henger. 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Nå var det ikke meg du spurte, men bodde i Finnmark før og synes at det gikk helt fint. Fikk montert motor- og kupévarmer i bilen og det var jo gull å ha der oppe. Under kjøring var det i alle fall ikke noe problem. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, tillien said:

Hvilken farge er det på bilen din? Og hvor stort er gitteret? 

 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Jeg har jo polarhunder så mitt hovedfokus har jo vært å holde lav temperatur om sommeren :D Men har en innehund med mindre pels og pga henne er det greit å holde ok (10-15 pluss hvertfall) temperatur om vinteren også. Det er bare å skru på varmen baki  (Transporter). En jeg kjenner har installert noen "varmeelementer" for å kunne holde varme i bilen  (Transporter) mens den er parkert (ekstern strøm trengs da) . 

Endret av Meg
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Artemis said:

For min del så har jeg jo schäfer med god pels, så jeg er ikke bekymret for at de skal fryse. Når de ligger lenge ute på lavinetrening uten problemer så har de det helt fint inne i en lun bil på saueskinn selv om det ikke er varmt i bilen.

Helt sikkert forskjellige behov fra hund til hund ja.

I det daglige er jeg ikke spesiet bekymret, men på lengre turer i/via indre strøk kan det bli både 25 og 30 minus i flere timer. Må i alle fall klare å holde plussgrader inne i bilen synes jeg. Min har vel helt middels pels - omtrent som en setter kanskje - og er i tillegg bare drøye 20 kg. Og så er det jo forskjell på å klare seg og på å ha det bra - er helt sikker på at hun setter pris på å ha det sånn noen lunde temperert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tillien skrev:

Helt sikkert forskjellige behov fra hund til hund ja.

I det daglige er jeg ikke spesiet bekymret, men på lengre turer i/via indre strøk kan det bli både 25 og 30 minus i flere timer. Må i alle fall klare å holde plussgrader inne i bilen synes jeg. Min har vel helt middels pels - omtrent som en setter kanskje - og er i tillegg bare drøye 20 kg. Og så er det jo forskjell på å klare seg og på å ha det bra - er helt sikker på at hun setter pris på å ha det sånn noen lunde temperert :)

Lita synes det er iskaldt når det har bikket 15 minus ute, riktig nok kystluft, så skal vi kjøre et stykke i bilen så får hun ullmadrass og dekken på seg mens vi kjører - men da ligger hun rolig og avslappet :)

Aldri opplevd minusgrader inne i bilen når vi har kjørt oss i gang ihvertfall!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Nathalie98 said:

Lita synes det er iskaldt når det har bikket 15 minus ute, riktig nok kystluft, så skal vi kjøre et stykke i bilen så får hun ullmadrass og dekken på seg mens vi kjører - men da ligger hun rolig og avslappet :)

Aldri opplevd minusgrader inne i bilen når vi har kjørt oss i gang ihvertfall!

Begynner vel å konkludere med at liten varebil med gittervegg kan være veien å gå. Evt isolere, så blir det enda bedre.

Byttet dere til gittervegg selv eller fikk dere det gjort av noen? Vet du evt hva prisen ble? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tillien skrev:

Begynner vel å konkludere med at liten varebil med gittervegg kan være veien å gå. Evt isolere, så blir det enda bedre.

Byttet dere til gittervegg selv eller fikk dere det gjort av noen? Vet du evt hva prisen ble? 

Vi byttet bare ut selve plexiglasset med gitter, fikk en blikkenslager til å lage, så monterte vi selv. Gitterdelen kom på 400 kr eller noe når vi brukte den løsningen.

Skulle jeg hatt ny kassebil akkurat nå så skulle den hatt gittervegg istedenfor, fordi det er mer åpninger bakover...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...