Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hunden til ei venninne pleier å ta tak i cardiganen min med munnen. Han drar ikke, bare holder tak. Jeg prøver å si bestemt nei, og eventuelt skyve han unna, men det virker ikke. Min tolkning av adferden hans er at han syns det er gøy, og dytter jeg han unna kommer han tilbake med en gang. Det er en 1,5 år gammel storpuddel, og han har alltid holdt på sånn. Han gjør det også med eieren, men ikke nødvendigvis alle han møter. Noen som vet hvordan vi kan få bukt på dette? 

Skrevet

Maja (golden) her gjør det samme, jeg har også kjent en vorsteh med samme «vanen». På begge de virker det som et slags dempende signal, eller at det er en slags støtte i å bære/holde i noe. Maja kommer bort å «holder meg i hånda» når hun blir litt for høyt oppe/stresset i møte med mennesker og dyr. En slags «selvdemping». På vorstheren hjalp det å gi noe å bære på (kan jo feks være bare båndet hvis man er på tur eller en leke hjemme), men Maja funker det best med en støttende klapp? hun kan godt også få noe å bære på men det funker ikke så bra på henne. Som sagt over; ganske vanlig på apporterende hunder

Skrevet

Min portis er sånn. Det vil si i ulike tilfeller kan han holde i klær eller armer. Hvis jeg gir han en leke i munnen når han skal hilse, så hilser han veldig høflig uten å holde. Han gjør det tidvis også i iver når han skjønner at vi skal på tur eller trening. Da bruker jeg å kommandere han i sitt istedenfor å korrigere "nappingen" eller å skyve han vekk. Min erfaring er at han ikke responderer på korrigering eller at jeg skyver han unna når han er i det hjørnet, så for å unngå konflikter så ber jeg han om å sitte eller dekke og belønner det med ros istedenfor at det blir en kamp. Det har ført til at når han ofte tilbyr det selv i situasjoner hvor han normalt ville ha fått lyst til å hoppe på meg og nappe i klær. 

Skrevet
På 3/15/2019 at 6:06 PM, simira skrev:

Dette er vel typisk adferd hos en del apporterende raser.  Gi ham noe annet i munnen når dere møtes?

Signerer denne ? Vær forut i situasjonen og tilby hunden noe å bære/holde før den tar klær/hender. Ikke ukjent atferd hos apporterende hunder. 

Skrevet

Tusen takk for tips! Tenk at det kan være så enkelt å løse. Han har ikke hatt tilgang på noe å bære de gangene dette har skjedd, men jeg ser jo at han liker å bære ting på tur, for eksempel. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...