Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening - positivt for senere kurs/aktiviteter?


Piding
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Som fersk hundeeier har jeg en plan om å kunne delta på kurs i lydighet og spor (alt etter hva han blir å like å gjøre ?) når valpen blir eldre. Ikke på høyt nivå, men på hobbybasis og for å gjøre noe sammen. Teoretisk har jeg skjønt hva disse går ut på, men jeg har ingen praktisk erfaring, og første lydighetskurs skal vi på i januar. 

I sammenheng med dette lurer jeg på : er det lurt å trene han med klikker nå som valp eller vil det gjøre ting mer komplisert i videre kurs/aktiviteter? 

Grunnen til st jeg ønsker å bruke klikker nå er i hovedsak for å klare å belønne i riktig øyeblikk særlig med tanke på kontakt-trening, men også andre øvelser og trening.

Bør jeg heller satse på belønning uten klikker? 

Noen som har erfaringer eller tips til en nybegynner? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er en metodikk innen hundetrening. En måte å lære inn øvelser på. Det er ikke noen regel som sier at du ikke kan plukke litt fra her og litt fra der heller, men gjør du det er det ikke per. definisjon klikkertrening. Du kan bruke klikker på noen øvelser, og lokking på andre om du ønsker det. Det er ikke sånn at fordi du begynner med klikkertrening, så må du alltid bruke det. 

Klikkeren er fin å bruke når timing er viktig. Da kan du klikke akkurat i det hunden gjør rett, og så har du tid til å finne fram godbiten og belønne. Klikker er en betinget forsterker. Det vil si at du lærer hunden at klikker betyr belønning. Det er ikke noe begrensning på hva som kan være en betinget forsterker. Jeg bruker også "bra!" og "Jah!"(ta leken), som betingede forsterkere i trening i tillegg til klikker. Alt etter hva som passer best i den øvelsen. 

Så klikkeren i seg selv sier ikke nødvendigvis så veldig mye om HVORDAN du trener. Det sier bare at du bruker en lyd før du gir belønningen din. 

Så bottom line, nei, det gjør ikke noe at du bruker klikkeren i trening på valpen, selv om du lærer/velger å bruke andre metoder senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil klikkertrene så er det vel ingen grunn til å ikke fortsette med det etter valpetiden også? Selv om ikke alle kurstilbydere klikkertrener så kan man bruke metoden på de fleste kurs (men anbefaler deg å gå noen gode klikkerkurs i starten isåfall). Litt avhengig av hvor i landet du bor så er det jo også heldigvis stadig flere kurstilbydere som klikkertrener, eller positive trenere som kan litt om klikkertrening ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er supersmart, spesielt om du vil ha en hund som tar initiativ :) Jeg har en lokketrent og en klikkertrent hund, og selv om det føles enkelt å lokke inn en atferd, blir forståelsen av øvelsen mye dårligere. På han som er lokketrent har jeg fortsatt et helt enormt håndsignal på snurr under marsj, for eksempel. Han som er lokketrent tar også lite initiativ selv, siden det har lønt seg å stå og vente på beskjed. Det gjør det vanskeligere å få fram nye atferder og han er avhengig av mye hjelp for å få det til. Han som er klikkertrent, er vant til å tilby ting og se hva som funker, og tar mye initiativ selv, og det går fortere å lære inn nye ting. Det er noe jeg veldig gjerne vil ha, men jeg ser jo fordelen med en mer passiv hund også - min lokketrente vil sjelden finne på å bryte en atferd for å se om det kanskje er noe annet jeg vil ha. Så det kommer litt an på hva slags hund man vil ha :)

Jeg anbefaler deg å kjøpe Klikkertrening For Din Hund, da får du en liten innføring i hvordan klikkertrening funker og du kommer litt i gang. Klikkertrening funker like bra uansett sport, så du blir ikke "låst" om du klikkertrener. Du er heller ikke låst til å bruke klikkeren. Jeg bruker klikker når jeg har den med, men på tur f.eks. bruker jeg et ord som belønningssignal, og i trening har jeg også andre ord som har med belønning å gjøre. F.eks. "vær så god" = løp ut og hent belønningen din. 

Mange bruker nok klikkeren som belønningssignal uten at de egentlig klikkertrener. Det er jo helt greit å gjøre, men det kan være fint å være klar over :) Klikkertrening går ut på at man bruker en betinget forsterker (klikkeren som sier "belønning er på vei"), man fokuserer på å belønne riktig atferd og hunden skal tilby atferder frivillig. Det er den siste biten der som ofte kan være vanskelig, fordi det er så fristende å hjelpe/lokke hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du med om ting kan bli mer komplisert senere? Fordi du har brukt klikker? Fordi du ikke tenker å fortsette med det? Eller hva?

Men nei, det er ikke noe negativt med å bruke klikker, og skal du bruke det så er det jo like greit å starte med en gang, selv om det ikke er noe problem å lære inn klikket senere heller. ?

Men tenker du å bruke klikker som belønningssignal eller tenker du på shaping/"klikkertrening" der hunden skal tenke mye selv og tilby adferden med minimalt av hjelp/lokking? Om du vil ha en shaping hund så er det nok greit å starte så tidlig som mulig med den tilnærmingsmetoden for å få den klikkerkloke væremåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thea skrev:

Jeg har en lokketrent og en klikkertrent hund, og selv om det føles enkelt å lokke inn en atferd, blir forståelsen av øvelsen mye dårligere. På han som er lokketrent har jeg fortsatt et helt enormt håndsignal på snurr under marsj, for eksempel. Han som er lokketrent tar også lite initiativ selv, siden det har lønt seg å stå og vente på beskjed. Det gjør det vanskeligere å få fram nye atferder og han er avhengig av mye hjelp for å få det til.

Dette handler nok også en del om din trening, og ikke bare lokking som metode. Lokketrening er ekstremt utbredt, og de fleste som ligger i toppen i sine grener bruker en god del lokking. Det viktigste å huske på når man bruker lokking, er at hjelpen skal fjernes så fort som mulig. Jo lenger du hjelper hunden, jo mer avhengig blir den av hjelp. Mange bruker dog en blanding mellom lokking og shaping på enkelte ting, for å unngå at hunden blir alt for passiv. For passitivitet kan absolutt være en bivirkning av lokketrening.

Sitat

Han som er klikkertrent, er vant til å tilby ting og se hva som funker, og tar mye initiativ selv, og det går fortere å lære inn nye ting. Det er noe jeg veldig gjerne vil ha, men jeg ser jo fordelen med en mer passiv hund også - min lokketrente vil sjelden finne på å bryte en atferd for å se om det kanskje er noe annet jeg vil ha. Så det kommer litt an på hva slags hund man vil ha :)

Igjen, dette handler om trening. Når man jobber med frivillig atferd, så må man også jobbe med stimuluskontroll. Altså lære hunden når man kan tilby, og når man ikke skal. I tillegg til å lære seg å vente på kommando. Dette bør komme ganske tidlig i treningen. Så fort en atferd er på flyt, bør du legge på kommando og jobbe med stimuluskontroll. Da slipper du å få en hund som tilbyr alt mulig rart når den skal bli eller vente :)

 

Til TS: Hvis du vil lære mer om klikkertrening, så gå noen kurs hos en aktør som holder kurs i klikkertrening. Da slipper du kanskje å gjøre de største nybegynnerfeilene :) 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene ? ser at jeg er fersk i gamet, og dermed forklarer meg knotete. Så bra at dere svarer utfyllende og med flere innfallsvinkler. 

Jeg har begynt å lese om bruk av klikker, og vi har så smått fått introdusert det på valpekurs. Tenker det er lurt at jeg får forståelse for metoden (og de forskjellige måtene den kan brukes) før jeg bare begynner å klikke ivei altså?

Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass». Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker ?  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando?

Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Piding skrev:

Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass».

Det handler nok mest om timingen din tenker jeg. Der er det en fordel å bruke klikker, eller et belønningsord. Idet hunden setter seg, så klikker du og henter fram godbiten. Belønn da gjerne hunden i sittende posisjon. Pass på at du serverer godbiten på en slik måte at hunden ikke reiser seg eller legger seg. Har du problemer med at den bryter posisjonen med en gang du klikker, kan du ha en godbit klar i hånda på ryggen, slik at du får gitt den kjapt etter klikket.

Akkurat nå, Piding skrev:

Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker ?  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando?

Klikker er bare et signal på at hunden gjør riktig. Klikkeren er ikke noe magisk i så måte. Du må fortsatt ha klart for deg hva du ønsker av hunden, hva den må gjøre for å få belønning og når du skal belønne. Han skjønner ikke noe mer av at du bruker klikker, men det kan hjelpe deg til å ha bedre timing i øvelser der det går litt fort i svingene. 

Du trenger ikke lære inn en kommando om gangen, men det er lurt å skille på forskjellige øvelser i samme økt. Altså tren en øvelse pr. økt. En økt kan være type 3-5 minutter, her trener du på sitt og å legge på kommando på sitt. Deretter tar du en pause, alt i fra et minutt eller hvor lenge det passer. Så kan du trene på en ny øvelse etterpå.

Før du legger på kommando bør øvelsen være på flyt. Det vil si at hunden tilbyr øvelsen rett etter at den har spist godbiten. Hvis du trener sitt, så må hunden tilby sitt. Belønn gjerne både for at hunden sitter, og så bruker du godbiten til å trekke hunden opp i en stå. Altså du bruker to godbiter. Deretter venter du på en ny sitt. Når øvelsen er på flyt, vil du få en ny repetisjon etter belønningen. Du kan sjekke flyten ved å sette klokka på 1 minutt. Får du mellom 10-15 repetisjoner på ett minutt, kan du regne med at øvelsen er på flyt. Da kan du legge på kommando. 

Akkurat nå, Piding skrev:

 

Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å bruke klikker når timing er viktig og tydelighet. Jeg merker at min valp responderer veldig godt når jeg bruker klikkeren til enkelte ting fordi det blir veldig tydelig for han hva han gjør riktig. Jeg bruker en blanding av lokking og shaping, og noen ganger bruker jeg det samtidig for å tydeliggjøre for han hva som er riktig. Jeg har et belønningsord som jeg bruker med samme prinsipp som klikker, men jeg merker at han synes klikkeren er mest konkret og tydelig. Finn det du og hunden din synes er best for å få fremgang. Det eneste jeg tenker er at det er lurt å lære inn et belønningsord på samme måte som klikkeren for de gangene du ikke har den tilgjengelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...