Gå til innhold
Hundesonen.no

sære steder å gjøre fra seg på

Fillerya

Recommended Posts

Skrevet

Tussie tisser på steder med "nysnø". Det vil si områder som er rene og ikke har gått noen, ikke spor av noe slag. Når hun skal bæsje så gjør hun det på en høyde og setter rumpa utenfor sånn at etterlatenskapen triller ned.

Problemet nå er at det har kommet sykt mye snø. Snøen er så dyp at rutinene hennes ikke kan gjennomføres! Krise!! Nå er hun skikkelig frustrert. Hopper opp på alle brøytekanter i håp om at de er harde nok slik at hun ikke går igjennom snøen. Ikke så lett å huke seg ned når bare halen stikker over snøen. Heller ikke å gjøre fra seg i nedoverbakke :(

Synes skikkelig synd på henne ;) Spretter og hopper rundt i snøen som en kanin på utkikk etter et egnet sted å gjøre fra seg :P

Skrevet

Første dagen med nysnø, glem det, Pondus gjør ikke fra seg. Kara derimot setter seg der det er minst snø, midt i veien..Ellers så liker begge å sitte med ansiktet vendt bort fra meg når de gjør sitt.

Skrevet

Vel, Buster er av den typen som må oppi en busk eller et tre for å bæsje, av og til går en tue med høyt gress på til nød. Her i hagen bæsjer han kun hvis det er krise og han ikke klarer å holde seg til han finner en busk eller et eller annet som stikker mest mulig i rompa når han skal gjøre sitt fornødende. Han pleier å rygge seg oppi en busk, løfte ene beinet som om han skal markere, og sikter oppå greinene. Er helt merkelig med den skitingen. Tisse gjør han heller ikke på flatmark (eller, et par gresstrå går til nød der og) .

Skrevet

njæææ..ikk egentlig, han siter gjerne slik at driten faller ned i spor i sneen, og han gjør aldri fra sag på assfalt.

et unntak fra det var på hundetreffet. ask var strassa, og viste ikke hvem han skulle bjeffe på først, eller hvor han skulle gjøre av seg, drite måtte han visst også, så han gikk bort til nermeste hjørne, løftet på foten, og dreit. holdt på å le meg ihjel, det så urkomisk ut. :(

Skrevet

Tussie tisser på steder med "nysnø". Når hun skal bæsje så gjør hun det på en høyde og setter rumpa utenfor sånn at etterlatenskapen triller ned.

Yup samme her. Han skal alltid ha rompen i høyden mot noe og helst noe som...kan holde på kablene som f.eks gjerder, busker osv. Han har også alltid rompen vekk fra meg mens han ser til sidene. Ja han pleier å knipe også til han finner egnet sted og hvis man ser så ser man litt av kabelen mens han sniffer seg til THE spot. :(
Skrevet

Nja, han skal lengst mulig vekk fra meg, også skal han helst inn i en busk eller andre plasser som er gjemt.

Skrevet

glemte å si at hvis Tussie er med samboer på jobb, da er favorittstedet å bæsje MIDT PÅ GRØNLANDS TORG!!! Bli klok den som kan.... Det er det stedet jeg minst hadde trodd hun ville finne det passende å gjøre fra seg på... :(

Skrevet

Pippin er så grei nå om vinteren at han bæsjer der det er aller mørkest. Da kan jeg jo ikke plukke opp, har vanligvis ikke lyskaster med når vi går tur.

Skrevet

Hmm... Missy är rumsren överallt annars, men kommer vi till veterinärkliniken där vi är flera gånger i veckan så bara MÅSTE hon både kissa och bajsa. Man kan verkligen inte släppa henne lös utom synhåll där. Skumt!

Skrevet

Nirm skal gjerne drite oppetter en trestamme på tre bein. Festlig om han er litt løs i magen, da det "lander" på hasen hans...

Skrevet

Alex er veldig kresen når det gjelder å finne skiteplass... "Snuse masse rundtomkring, nei her

er det spor av noe, da kan de finne det... Bort her kanskje? Snusemasse... Njaa, var vel ikke

så langt borte når jeg basja i går, da blir det alt for nærme. Kom igjen mams, vi må bort i andre

enden av plenen. Snusemasse... Bak her jah, kanskje det... Snusemassemer... Jepp, dette er

plassen i dag." :D

Tissingen er han mindre kresen på... Det skal vel skje oftest mulig det, så det blir også

overalt. "Her lukter det ikke meg, ja det kan ordnes. Snuselitt, sånn ja, nå skjønner

alle at den busken er min. Hei, her lukter det heller ikke meg. Off, jeg har en jobb å gjøre."

Skrevet

Hmm... Missy är rumsren överallt annars, men kommer vi till veterinärkliniken där vi är flera gånger i veckan så bara MÅSTE hon både kissa och bajsa. Man kan verkligen inte släppa henne lös utom synhåll där. Skumt!

Hvorfor er dere der flere ganger i uken? :D

(hvis jeg skjønte deg rett....?)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...