Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

Jeg må si meg enig med Line og Felix!! Hvordan kan du sitte der og påstå at jeg ikke hører voksen ut??????

Beklager jeg bor nok ikke hjemme med foreldrene mine og jeg er fullt klar over hvilke konsekvenser jeg får når jeg skaffer meg hund! Jeg fester ikke lenger og reiser ikke hvor jeg vill når jeg vill! jeg vill da si at da jeg skaffet meg hund ble jeg aktiv ute og prioriterer hund framfor MYE annet! og at du kan si jeg ikke er voksen når jeg sier ett par ord så er jeg utrolig glad jeg ikke kjøper valper av deg!!

Greit at du har erfaring og "voksen" og slikt men å rakke ned på at 17 åringer som blir 18 om ett halvt år ikke er voksne pga. at de ikke er det magiske tallet "18" da burde du tenke mer over hva du sier!!!!!

Jeg kan være like ansvarsfull og kanskje mer en deg når det gjelder hunden min!!!

Nå kjenner jeg at jeg koker inni meg fordi fålk får ikke dømme folk de aldri har møtt og ta ALLE OVER EN KAM!!!!!!!!!!!

å påstå aldri at oppdretteren jeg kjøpte hunden av er useriøs!!! SKAM DEG!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

..Mn nå er det jo sånn da, at uansett hvor ansvarlig du er, så har du ikke lov til å skrive under den kjøpekontrakten før du er fylt atten. O derfor mener jeg at oppdrettere som selger hunder til mennesker under 18, er uansvarlige. Derimot kan en 16 åring være minst like ansvarlig som hundeeier, som en 35 åring- ansvarlighet har ingenting med alder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Line og Anettex!

Av en eller annen grunn så har halvparten av mine 16 årige "venner" begynt å røyke hasj og drikke seg drita på sprit(ikke bare i helgene),ingen av disse er hundeeiere(så det er sagt).

Er det sånn at dere/du(hvem som helst) synes at ungdom heller skal henge utenfor kjøpesentrene,fremfor å ha en god,sunn og sosial hobby???

Har sett så mange ungdommer på min egen alder bukke under av både det ene og det andre,takke seg til at jeg kom meg inn i et sunnt og godt miljø hvor ungdom blir satt veldig høyt,og hvor ungdomsarbeid blir godt prioritert.

Hvorfor ikke heller lære opp/undervise de unge om hund og hundehold fremfor å si at de aldri burde hatt og aldri vil klare å ha hund før de er over en viss alder???

Jeg elsker å lære nye ting om hund,jeg prioriterer hunden min fremfor allt annet(tro det eller ei),og hadde jeg mistet hunden min hadde jeg virkelig bukket under!!!

Blir lei meg når voksne mennesker snakker (så) respektløst om ungdommer,som om vi ikke kan tenke ,legge sammen osv,selv...???

Har hørt flere elendige hundeeiere som slipper hunden sin ut i hagen for at den skal få gjort fra seg en gang om dagen si:det er faktisk levende dyr vi har å gjøre med,ungdom klarer ikke å forstå seg på sånnt.

Hallo!!!

Mange,virkelig mange ungdommer er MYE mer oppegående enn "de over 40",vi er tenkende individer og mennesker vi også.

Undervis oss,ikke undervurder oss!

Legger til et sitat jeg liker veldig godt:

"There is a beast in man that should be exercised,not exorcised".

Anton Szandor LaVey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Line og Felix!! Hvordan kan du sitte der og påstå at jeg ikke hører voksen ut???

Beklager jeg bor nok ikke hjemme med foreldrene mine og jeg er fullt klar over hvilke konsekvenser jeg får når jeg skaffer meg hund! Jeg fester ikke lenger og reiser ikke hvor jeg vill når jeg vill! jeg vill da si at da jeg skaffet meg hund ble jeg aktiv ute og prioriterer hund framfor MYE annet! og at du kan si jeg ikke er voksen når jeg sier ett par ord så er jeg utrolig glad jeg ikke kjøper valper av deg!!

Greit at du har erfaring og "voksen" og slikt men å rakke ned på at 17 åringer som blir 18 om ett halvt år ikke er voksne pga. at de ikke er det magiske tallet "18" da burde du tenke mer over hva du sier!!!!!

Jeg kan være like ansvarsfull og kanskje mer en deg når det gjelder hunden min!!!

Nå kjenner jeg at jeg koker inni meg fordi fålk får ikke dømme folk de aldri har møtt og ta ALLE OVER EN KAM!!!!!!!!!!!

å påstå aldri at oppdretteren jeg kjøpte hunden av er useriøs!!! SKAM DEG!! ;)

Jeg tror ikke det hjelper på inntrykket at du skriver store bokstaver og 40 utropstegn og spørsmålstegn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer hunden min foran alt annet, og de aller fleste hundeungdomer gjør dette. Det er en forskjell på hundeungdommer og "hundeungdommer" ;)

Hvis du mener at all ungdom går på fester, drikker og røyker, så er vel huet mitt egentlig 50 da.. Jeg hater fester(etter min mening det kjedligste som finnes), jeg kommer ikke til å drikke før jeg er myndig, og røyking kommer jeg aldri til å begynne med! Hunden min er viktigere enn noe anna, og jeg har ingen problemer med å prioritere hunden foran alt annet.

Til det forrige innlegget mitt: Det jeg mente med den siste linja var at hvis du vet at foreldrene stepper inn hvis noe alvorlig skjer, hva er så problemet? Altså at ungdommen har hovedansvaret for hunden, men hvis den f.eks må opereres av en eller annen grunn, så gir foreldrene økonomisk støtte hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hjelper på inntrykket at du skriver store bokstaver og 40 utropstegn og spørsmålstegn ;)

ja det var virkelig synn at dere får dårlig inntrykk av meg når jeg bruker store bokstaver og 40 utropstegn!!

Tror dere at jeg virkelig bryr meg om hva inntrykk dere har av meg??? Min hund har det perfekt hjemme hos meg og det er det viktigste??!!!!!!!!! Jeg har full økonomi til og hjelpe hunden min hvis den trenger medisiner eller en tur til vetrinæren! Håper virkelig at dere sjerper dere litt og tenker! folk som forhånds dømmer er det værste jeg vet!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var virkelig synn at dere får dårlig inntrykk av meg når jeg bruker store bokstaver og 40 utropstegn!!

Tror dere at jeg virkelig bryr meg om hva inntrykk dere har av meg??? Min hund har det perfekt hjemme hos meg og det er det viktigste??!!!!!!!!! Jeg har full økonomi til og hjelpe hunden min hvis den trenger medisiner eller en tur til vetrinæren! Håper virkelig at dere sjerper dere litt og tenker! folk som forhånds dømmer er det værste jeg vet!!!!!

Tror du burde lufte seg litt før du setter i gang å overhøvle tastaturet ditt. Du bryr deg tydeligvis om hva slags inntrykk folk har av deg når du svarer med store bokstaver og masse tegn på Aud's kommentar om å virke voksen. Jeg har ikke sagt noe om verken hundeholdet eller økonomien din, slapp helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skjønner at jeg er veldig unormal..

For jeg takket nemmelig nei til et flott hus nå,fordi jeg har hund. Jeg har måttet si fra meg en jobb(eller to),fordi jeg har hund.

Jeg dro ikke i bursdagsfesten til svogeren min (som også hadde blitt huseier) fordi jeg har hund.

Jeg sitter hjemme store deler av uka fordi jeg har hund.

Jeg har ikke samboer/partner fordi jeg har hund.

Jeg har ikke et ønske om barn,fordi jeg har hund.

En skikkelig raring jeg tror jeg.. ;)

Er vel ikke nødvendig å tenke "enten eller" fordi man har hund! Gi meg "ja takk- begge deler" (det har jeg) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir utrolig provosert når du sier slikt, synes du heller ungdommer skulle sitti på ræva si å røyka hasj eller hva ****? Synes du virkelig det hadde vært bra om færre ungdommer hadde hatt hund?

Jeg kjenner jeg blir så utrolig provosert av sånnt!

Stakkars deg som blir så provosert, sett deg litt på hendene dine du, så går nok ting lettere for deg. ;)

Jeg kan ikke huske at jeg noengang har ymtet frampå at det er en god ide å begynnne å røyke hasj uansett aldersgruppe, så hvorfor i all verden bringer du det på bane?

Ja, jeg synes det hadde vært bedre om færre ungdommer hadde hatt ansvaret alene for hunder. En ting er å gå tur med hunden/trene sammen med foreldrene, men å ha ansvaret alene synes jeg er lite gjennomtenkt av foreldrene og oppdretteren som har solgt hunden til en umyndig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var virkelig synn at dere får dårlig inntrykk av meg når jeg bruker store bokstaver og 40 utropstegn!!

Tror dere at jeg virkelig bryr meg om hva inntrykk dere har av meg??? Min hund har det perfekt hjemme hos meg og det er det viktigste??!!!!!!!!! Jeg har full økonomi til og hjelpe hunden min hvis den trenger medisiner eller en tur til vetrinæren! Håper virkelig at dere sjerper dere litt og tenker! folk som forhånds dømmer er det værste jeg vet!!!!!

Så, så, slapp av litt nå da. Det er da vel helt naturlig at en ungjente ikke har et stemmeleie som lyder som en som er dobbelt så gammel. Det var stemmen jeg snakket om, ikke om hvordan du formulerte deg. ;)

Så fint at hunden din har et perfekt liv hos deg. Si meg, er _det_ din egen vurdering eller andres vurdering?

Du bør i hvertfall snarest se å lære deg nettikette, for det har du i hvertfall null peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det hadde vært bedre om færre ungdommer hadde hatt ansvaret alene for hunder. En ting er å gå tur med hunden/trene sammen med foreldrene, men å ha ansvaret alene synes jeg er lite gjennomtenkt av foreldrene og oppdretteren som har solgt hunden til en umyndig person.

Mener du at ungdommer ikke burde kunne gå tur med hunden uten at foreldrene er med?

Altså, foreldrene mine har aldri vært med meg på tur, og hva tyder på at det er gale..? Noen symptomer hos hunden som pleier å forekomme når hunden blir eid og gått tur med av en ungdom? Jeg kan i hvert fall ikke se noen fæle symptomer på hunden min når jeg går turer med henne.

Så fint at hunden din har et perfekt liv hos deg. Si meg, er _det_ din egen vurdering eller andres vurdering?

Nå vet jeg at denne ikke var til meg, men er det slik at ingen hunder kan ha det perfekt hos ungdommer, og at det bare er ungdommen selv som påstår det ..? Bare lurer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, for omplasseringspolitikken til FFOH er lett gjennomskuelig.

Omplassere alt som kan krype og gå, oh yeah.

Den trur eg nesten du skal få lov til å utdype litt mer. Eller er det bare misunnelse ute å går fordi vi gjer en god jobb?

Når vi ser på hva en del som påberoper seg å drive omplassering (no og i fortid) styrer med så må jeg si at vi legger listen ganske så høyt for de som vil ha hund fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at ungdommer ikke burde kunne gå tur med hunden uten at foreldrene er med?

Altså, foreldrene mine har aldri vært med meg på tur, og hva tyder på at det er gale..? Noen symptomer hos hunden som pleier å forekomme når hunden blir eid og gått tur med av en ungdom? Jeg kan i hvert fall ikke se noen fæle symptomer på hunden min når jeg går turer med henne.

Nå vet jeg at denne ikke var til meg, men er det slik at ingen hunder kan ha det perfekt hos ungdommer, og at det bare er ungdommen selv som påstår det ..? Bare lurer :P

Ja, jeg mener at umyndige personer ikke bør gå alene med hunden. Det er fordi jeg er litt mer forutseende enn de fleste ungdommer er at jeg tenker slik. Jeg diskuterer ikke deg eller foreldrene dine eller noen andre her på forumet, jeg diskuterer generelt.

Noe av poenget er hvordan en ungdom reagerer hvis det kommer en løs hund som vil slåss med den hunden de selv går med. En voksen person reagerer som regel mer fornuftig enn en ungdom. Og hva hvis den ungdommen som går med hunden treffer på en gjeng som kaster steiner o.l. etter hunden, hvordan skal en ungdom kunne hindre dette? En slik gjeng har som regel såpass respekt for voksne personer at de vil besinne seg og ikke gjøre slikt når en voksen person går med hunden. I hvertfall vil ingen gjeng finne på noe slikt hvis jeg går med en hund.

Eller hva hvis hunden røsker seg løs og blir påkjørt? Dette ville sannsynligvis ikke skjedd hvis en voksen gikk med hunden, da en voksen person som regel er mer forutseende og også fysisk sterkere når det gjelder å holde på en sterk hund.

Det er nok dessverre mest ungdommer som påstår at hundene har et perfekt liv hos dem.

Jeg har selv vært ungdom og har meget god hukommelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud skreiv:

Og hva hvis den ungdommen som går med hunden treffer på en gjeng som kaster steiner o.l. etter hunden, hvordan skal en ungdom kunne hindre dette? En slik gjeng har som regel såpass respekt for voksne personer at de vil besinne seg og ikke gjøre slikt når en voksen person går med hunden.

Dette er noe av det mest tåpelige argument jeg har lest på lenge. Om man møter en slik gjeng så spiller det absolutt ingenting hvor gammel man er. Har de bestemt seg for å kaste setein og plage så er det det samme om man er 17 eller 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trur eg nesten du skal få lov til å utdype litt mer. Eller er det bare misunnelse ute å går fordi vi gjer en god jobb?

En dårlig jobb er hva det er snakk om. Jeg husker en gang det skulle omplasseres en dobermann med wobbler og allergi. Men det var jo ikke noe problem, for den kunne jo gå med sele og da var jo ikke wobbler noe problem og så kunne den gå på kortison så ville ikke allergi være noe problem heller. Flotte greier, hva?

Dessverre er det flere som driver med omplassering som driver på slik. Hvorfor i himmelens navn skulle jeg være misunnelig på noe slikt?

Jeg ringte selv på den dobermannen, så jeg vet hva som ble sagt til meg, og jeg vet også hva wobbler gjør med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud skreiv: Og hva hvis den ungdommen som går med hunden treffer på en gjeng som kaster steiner o.l. etter hunden, hvordan skal en ungdom kunne hindre dette? En slik gjeng har som regel såpass respekt for voksne personer at de vil besinne seg og ikke gjøre slikt når en voksen person går med hunden.

Dette er noe av det mest tåpelige argument jeg har lest på lenge. Om man møter en slik gjeng så spiller det absolutt ingenting hvor gammel man er. Har de bestemt seg for å kaste setein og plage så er det det samme om man er 17 eller 50 år.

Feil, det er i hvertfall stor forskjell på å treffe på meg og å treffe på en ungdom. Men enkelte står det vel mere respekt av enn andre.

Du har visst ikke lest så mange tåpelige argumenter du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dårlig jobb er hva det er snakk om. Jeg husker en gang det skulle omplasseres en dobermann med wobbler og allergi. Men det var jo ikke noe problem, for den kunne jo gå med sele og da var jo ikke wobbler noe problem og så kunne den gå på kortison så ville ikke allergi være noe problem heller. Flotte greier, hva?

Dessverre er det flere som driver med omplassering som driver på slik. Hvorfor i himmelens navn skulle jeg være misunnelig på noe slikt?

Jeg ringte selv på den dobermannen, så jeg vet hva som ble sagt til meg, og jeg vet også hva wobbler gjør med en hund.

Og det her er alt du har å komme med...? Det sier vel mer om deg og din "allviten" enn om noe annet. Kan jo godt si at jeg desverre har møtt hund som kom fra deg... og den hunden er ikke mer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, det er i hvertfall stor forskjell på å treffe på meg og å treffe på en ungdom. Men enkelte står det vel mere respekt av enn andre.

Du har visst ikke lest så mange tåpelige argumenter du. ;)

hehe, her er det visst nok å sette seg selv i en litt for høy pidestall, får bare håpe du aldri møter på en gjeng så du faller og slår deg. Og jo, jeg har nok lest en del tåpelige argumenter i det siste.. (og tidligere på bla Canis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det her er alt du har å komme med...? Det sier vel mer om deg og din "allviten" enn om noe annet. Kan jo godt si at jeg desverre har møtt hund som kom fra deg... og den hunden er ikke mer i dag.

Dette var kun _ett_ eksempel. Om en hund fra meg ikke er mere, så kan ikke jeg noe for det. Jeg kan ikke fotfølge mine valpekjøpere. Hvilken rase var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, det er i hvertfall stor forskjell på å treffe på meg og å treffe på en ungdom. Men enkelte står det vel mere respekt av enn andre.

Du har visst ikke lest så mange tåpelige argumenter du. ;)

Vel, må si at det ikke er det beste argumentet at en gjeng vil kaste stein på deg..Aldri har noe lignende skjedd med meg, og aldri har jeg hørt om noen det har skjedd med..Så jeg antar at det ikke er spesielt vanlig..Det blir litt sånn "tenk om himmelen faller ned i hodet ditt" eller "tenk om det kom små grønne menn som kidnappet hunden". Man kan ikke gardere seg mot alt, og hvis ingen personer under 18 år skulle hatt lov til å gå med hund, hadde mange hunder fått langt mindre tur enn de gjør idag..Og det finnes rimelig mange sløve folk over 18 også, som ikke har særlig peiling desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er overhodet ikke i tvil om at unge mennesker kan vise ekte engasjement i hund og hundehold. Jeg er overhodet heller ikke i tvil om at MANGE unge er fryktelig flinke med hundene sine og kanskje langt flinkere enn mange av de eldre når det gjelder selve hundeholdet - dvs. aktivisering, mosjon, miljøtrening osv.

Jeg VET det fordi jeg selv var en av dem - rett nok hadde jeg passert 20 såvidt da jeg fikk min første hund - men gjennom hele oppveksten passet jeg nabolagets firbente, jeg holdt på med hest osv. - og var nok mer sammen med hunder og hester enn jeg var på fest og disco liksom..........

MEN - jeg forstår skepsisen oppdretteren til min første hund viste da jeg kontaktet henne etter en annonse i avisen. Jeg forstår at jeg overhodet ikke var første, andre, tredje eller fjerdevalget hennes da hun skulle omplassere en 8 måneder gammel golden gutt. Jeg forstår i dag fullt ut at jeg var langt fra den ideelle eier for denne hunden i utgangspunktet. Og jeg er rimelig sikker på at det kun var desperasjon som gjorde at hun var villig til å gi det en sjansen. Men hun stilte beinharde krav - som jeg fulgte opp - og jeg tror ikke hun angret en dag på at hun lot meg overta denne gale lille gulingen - hun ville gjerne at jeg skulle ha en ny hund fra henne når han falt fra også..

MEN - jeg tror ikke at jeg og flere av de unge her på sonen er særlig representative for gjennomsnittet - jeg tror at vi ligger langt over og er mer enn gjennomsnittlig interessert........... og man er klar over hvilke forsakelser man må gjøre for å ha hund. Akkurat det tror jeg det skorter på for mange unge som skaffer seg hund - desverre.

Så - kjære ungdom som hyler og skriker om at oppdrettere som ikke selger til ungdommer er idioter og teite og vet ikke hundens beste osv. - Slutt å ta alt personlig. Dere representerer overhodet ikke gjennomsnittet av landets ungdom - dere er utskuddene - og utskudd og unntak finnes overalt - men man kan ikke påberope seg at unntakene er regelen.

Som oppdretter så ville jeg ALDRI solgt hund til en person under 18 med mindre jeg hadde foreldrene i tale og de delte avkommets interesse for hund og var villig til å påta seg ansvaret om avkommet gikk lei... (noe svært mange ungdommer gjør faktisk).

MEN - om jeg skal være ærlig - så ville jeg nok heller solgt til en 16 åring med foreldre i ryggen enn til en 21-åring som kjøper hund på impuls............. Altså - jeg ville ALDRI solgt hund til meg selv om jeg så på gjennomsnittet av 20-åringer dengang - never, not................ Jeg er selvsagt glad min oppdretter ga meg en sjansen - tross alt - jeg var også ett unntak - men det er ikke så mange av de.

Og når dere fjortiser her på forumet (noen nevnte gamlinger og jeg antar at de da mente 40 pluss) sier at gamle folk er mindre flinke med hundene så kommer det helt an på definisjonen av ordet flink.

Personlig så gir jeg jamt f.... i om vedkommede som kjøper hund kommer til å tilbringe x antall timer på treningsbanen i den lokale hundeklubben hver uke når de kjøper hund. Det er ikke viktig for meg som oppdretter. Det er ikke viktig for at hunden skal få ett godt liv heller. Ei heller er jeg spesielt opptatt av hvor mange timer hjernetrim de har tenkt å gi hunden om dagen heller ........ Og jeg er ikke opptatt av det ene og alene fordi jeg tror ikke at hunder blir noe mer lykkelig av det faktisk.

Det som er viktig for meg når jeg selger hund er at de vet noe om, eller er innstilt på å skaffe seg informasjon om rasen, at de viser at de forstår hva jeg sier, at vi er på bølgelengde, at vi snakker samme språket og at de VET hva de får i hus. Hvorvidt de skal trene lydighet eller bare ha en turkompis blåser jeg i - bare jeg VET at hunden får sine behov dekket i form av mosjon, oppdragelse, mat, veterinæroppfølging, oppmerksomhet osv.

Jepp, ved forrige kull var det to ungjenter (uavhengig av hverandre) som lurte på hund, og de hadde lister så lange som vonde år om hvordan de skulle trene osv. - den ene hadde foreldrene i bakhånd og fikk kjøpe valp og hunden står registrert på disse men jenta har ansvaret. Den andre skulle flytte på hybel og fikk derfor beskjed om at det var uaktuelt å selge til henne - listen hennes var for det første altfor fantastisk til at den var praktisk gjennomførbar - og en 16 åring på hybel er etter min mening ikke min ide om den ideelle valpekjøper.

Mulig jeg er sær - men det er mine valper og jeg bestemmer heldigvis hvem som får kjøpe og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må si at det ikke er det beste argumentet at en gjeng vil kaste stein på deg..Aldri har noe lignende skjedd med meg, og aldri har jeg hørt om noen det har skjedd med..Så jeg antar at det ikke er spesielt vanlig..Det blir litt sånn "tenk om himmelen faller ned i hodet ditt" eller "tenk om det kom små grønne menn som kidnappet hunden". Man kan ikke gardere seg mot alt, og hvis ingen personer under 18 år skulle hatt lov til å gå med hund, hadde mange hunder fått langt mindre tur enn de gjør idag..Og det finnes rimelig mange sløve folk over 18 også, som ikke har særlig peiling desverre..

Jeg er helt enig, man kan ikke få gardert seg mot alt, men man trenger ikke legge forholdene tilrette for at hunden skal utsettes for mest mulig uheldige situasjoner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...